Hur fan beter sig folk i trafiken? Skärpning!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tveksam till att personerna finns här men man vet aldrig. Till er två pajaser som kom flygandes förbi vår gård utanför Helsingborg idag på varsin street-hoj. HUR FAN beter ni er egentligen i trafiken? Jag hann bara med att se den främsta en CB1000R med vit, blå och röd lack. Den andra missade jag men jag hörde er båda och att komma farandes långt, långt norr om 100kmh på en 70 sträcka och även fara förbi morsan ute med två hundar samt efteråt möta en hel familj på cyklar. Hur i helvete tänker man då? Det smattrade som fan också från bägge hojarna. Hur tror ni att hundarnas öron mådde efteråt?
Hur blåst kan man bli att man drar järnet på en raksträcka och sen inte slår av i tid och blåser genom en by i bra över 100 knyck?

Jag brukar försvara hojkollektivet men detta var så urbota jäkla korkat så jag kvider. Inte konstigt att de som utstår sånt här dagligen, försöker få till restriktioner av olika slag för motorcyklister.

Skärpning för helvete!

:censored: :huvet
Precis, det är just därför, för att minska ljudet, som jag har dubbla slipon och ett 4-2-1-2 system.
För det är ljudet som irreterar folk mest.
Och hastigheten bedöms efter ljudet.
En tyst hoj är automatiskt långsam och OK ! :)
Och en bullrig hoj, ja den går in i h-e för fort. :tummenner

Men jag har också varit ung med öppna megafoner. Men då gick det inte så fort....

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ser att en del tydligt stör sig på inlägget men kanske dessa individer känner sig träffade och finner en tillfällig glädje i att motargumentera? Vad vet jag..

Inte svårt att se att det numera finns två tydliga läger på forumet. De som uppenbarligen skiter i andra och kollektivet. Brassar satan, helsystem, ACAB och fakk alla andra i samhället.
Sen oss andra som insett de hårda konsekvenser ett beteende kan orsaka allihop.

Kanske SH har blivit Gubbhoj.com? Oldtimers från gamla tiden som sparkar grus och muttrar "det var fan bättre förr".

Utgår från att om tråden, inlägg och ämnet varit tabu, ja då hade väl admins stängt ner och tagit bort allt.

Har bara en fråga till de som stör sig så förbannat mycket på min tråd.

Om det var er lille son/ dotter som var ute och cyklade och blev omblåst i 100 av en av oss andra. Hade ni ändå hejat glatt och sagt FAN VAD COOOLT? Eller hade ni blivit förbannade som de flesta andra? För ni kan ju inte säga en sak på forumet och sen bli arga om det händer era egna barn... Eller?

:dummer:3freak

Att momsa på fart. Det gör vi alla. Den som säger annorlunda ljuger. Det handlar om plats, tid och tillfälle man väljer att göra så. Har man inte förstått det ännu så kan man lägga nycklarna på hyllan.

Raderad medlem 51742

Guest
Ser att en del tydligt stör sig på inlägget men kanske dessa individer känner sig träffade och finner en tillfällig glädje i att motargumentera? Vad vet jag..

Inte svårt att se att det numera finns två tydliga läger på forumet. De som uppenbarligen skiter i andra och kollektivet. Brassar satan, helsystem, ACAB och fakk alla andra i samhället.
Sen oss andra som insett de hårda konsekvenser ett beteende kan orsaka allihop.

Kanske SH har blivit Gubbhoj.com? Oldtimers från gamla tiden som sparkar grus och muttrar "det var fan bättre förr".

Utgår från att om tråden, inlägg och ämnet varit tabu, ja då hade väl admins stängt ner och tagit bort allt.

Har bara en fråga till de som stör sig så förbannat mycket på min tråd.

Om det var er lille son/ dotter som var ute och cyklade och blev omblåst i 100 av en av oss andra. Hade ni ändå hejat glatt och sagt FAN VAD COOOLT? Eller hade ni blivit förbannade som de flesta andra? För ni kan ju inte säga en sak på forumet och sen bli arga om det händer era egna barn... Eller?

:dummer:3freak

Att momsa på fart. Det gör vi alla. Den som säger annorlunda ljuger. Det handlar om plats, tid och tillfälle man väljer att göra så. Har man inte förstått det ännu så kan man lägga nycklarna på hyllan.
Läser du inte in lite mer än vad folk faktiskt skrivit nu? Fattar att du blev förbannad på den aktuella händelsen, men varför så konfrontativ?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Läser du inte in lite mer än vad folk faktiskt skrivit nu? Fattar att du blev förbannad på den aktuella händelsen, men varför så konfrontativ?
Förstår vad du menar och håller med dig i att man framstår som ganska konfrontativ. Tycker dock bara jag gett svar på tal mot icke nämnda som (enligt mig) svarat både nonchalant och likgiltigt i tråden.

Om de sen tar åt sig eller inte det bryr jag mig mindre om. Skriver man med attityd så får man vänta sig svar i samma tonläge. Varken mer eller mindre. ??

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag är inte speciellt återhållsam gällande rådande hastighetsbegränsning när jag är ute och kör, men byar man ofta passerar/kör genom brukar jag iaf hålla hyfsat laglig, kanske 10 över eller så.

Nu försvarar jag inte de som körde, men det är lätt att hornen växer när man kör, speciellt om man är ett par st som kör ihop.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
jag är inte speciellt återhållsam gällande rådande hastighetsbegränsning när jag är ute och kör, men byar man ofta passerar/kör genom brukar jag iaf hålla hyfsat laglig, kanske 10 över eller så.

Nu försvarar jag inte de som körde, men det är lätt att hornen växer när man kör, speciellt om man är ett par st som kör ihop.
Det är precis detta jag försöker få fram. Jag själv är inte världens mest laglydiga person och tänker inte sätta mig på någon piedestal. Däremot är jag väldigt laglydig när det gäller. 30-60 zoner, byar och andra ställen där oväntade saker kan dyka upp. Att blåsa rakt genom en by så pass fort som dessa två gjorde, det är fan bara korkat!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Bäst är när man vinkar till folk med barn.. och ungarna vinkar tillbaka, då blir dom lyriska & pratar med sina föräldrar hur coolt det var... helt plötsligt har man en familj på "sin" sida
och kanske en blivande motorcyklist

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hängde på en polisbil idag på morgonen med blåljus, intressant körning över backkrön med heldraget o omkörningar i blinda kurvor. Nå dom kanske skulle haffa någon pensionär som parkerat fel.

Men fort gick det? på rix45

Olssonmike22

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2021
Hoj
kawasaki ninja 2006
Helt rätt vissa borde verkligen inte ha körkort, va ute och övningskörde med sonen och så kommer det en fartdåre och tänker att det är smart att köra om i en kurva, vissa yänker verkligen inte efter.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Times change men jag är gammal och grinig. Detta forum startades som Swedies förlängning av forumet för de "mytomspunna" Potatoes MC som lockade långt fler än de aktiva som ville se de senaste klippen på wheelies, burnouts, nakenwheelies (progressiv Bromance för naket redan 2001) etc. Sporthoj växte och klippen och skrytet om bombrepor kom från hela Sverige. Vi sågs på fester och skröt om snutjag och close calls. Rekord slogs på Bulten, Swedie representerade Sverige i Judgment Day (googla). Ghostrider-filmer gjorde Patrik rik o.s.v.

Japp, det hände olyckor och allt var inte alltid rumsrent, det finns tyvärr en minneslund av en anledning o.s.v. Det man däremot inte såg på Sporthoj var kampanjerna som "kör lagligt vid fartkameror", "sluta bullra", "Kör aldrig för fort" etc. Times change och många av oss som var 20 då leker kanske lite mer moget idag, men någon nedre gräns får vi väl ändå ha. Det finns allt från familjeliv till den lokala FB-gruppen (som redan har fullt upp med att påpeka att den finns ungdomar som kör moped på bakhjulet eller att det finns EPA-traktorer med hög musik) man kan klaga i. Om man är medlem här för att mest håna hela syftet med siten kanske det är dags att lämna in medlemskortet. Själv blir jag fortfarande glad när jag hör en hård acceleration och wheelies på landsvägen ut ur "byn"där jag bor.

*ja, även jag ser idioter som jag reagerar på. Dock ligger min nivå något högre än "smattrande slip-on"*
Jag är HELT oskyldig till allting :näsblod

Jag må ha åsikter nu för tiden också men försöker inte säga för mycket då jag gjort alla fel man kan, ungefär.

Men bra sammanfattning :tummenupp

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag skulle tro att som Ething skriver så har forumets fokus skiftat sedan det började. Om 90% av alla i ett forum är "åka bakhjul och bomba satan överallt" så kommer de som inte tycker det är rimligt att hålla sid från det forumet, antagligen. Nu är det ett forum där det kanske var så (jag var inte med) och nu har blivit ett mer "vad händer om jag vrider en knasare 12 grader moturs på en GSX 750 från 1982" (lätt raljant) som drar till sig mer folk som vill lära sig hur en hoj funkar (ja jag är skyldig).

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vet inte om det här inlägget gör någon skillnad eller gör någon lyckligare, men...

- Jag kör också ofta (oftast) för fort. Ibland alldeles för fort.

- Men man får vara lite smart också. Inte köra som ett spett i tätbebyggt område, ta det försiktigt förbi hus, cyklister, fotgängare och annat. Inte reta upp folk i onödan.

- Jag gasar gärna, det är kul och låter gott! Men gasar försiktigt i närheten av sådana som ev. kan reta upp sig.

- Jag vinkar åt barn. Väldigt många barn vinkar glatt tillbaka (=blivande motorcyklist?).
Andra barn håller för öronen och ser ledsna ut. Man kan ju fundera på vad de barnen varit med om när det gäller buller från mc. Och fundera på hur de barnen skulle rösta när de blir vuxna och några tossingar inom politiken säger "förbjud allt!"

... jag gör inte anspråk på att ha någon sorts facit, men så tänker jag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag själv är inte världens mest laglydiga person och tänker inte sätta mig på någon piedestal.

Man får fan se till att ha tungan i rätt mun i en sån här tråd, för även om jag inte bombar satan längs rakor genom byar så är jag inte heller oskyldig, till ett antal olika förseelser...

Men jag tycker att ditt utfall som idiotförklarar "ething" är jävligt onödigt. Precis som någon skriver - du tolkar saker i hans inlägg som han överhuvudtaget inte skriver.

Du inser att med samma fria tolkning kan hela historien vändas emot dig...? Du säger ju själv att du inte är världens mest laglydiga person, men jävlar anamma om någon framför en motorcykel lite fort och lite högljutt på ett ställe DU tycker är för nära dina barn eller dina djur. Du vill alltså ha olika reglementen för dig själv och för andra...?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Gärna vindkraftverk men inte på fältet utanför mig är säkert så många resonerar. De står sig själva närmast.

Kan tycka att attityden har ändrats rejält i trafiken sedan man tog körkort.

Många som tog mc-kort och köpte sporthoj gjorde det för att de fick mest för pengarna. En begagnad sporthoj för 35000 kr och en ny för lite drygt 120000- 150000 kr. Superbilsprestanda för en spottstyver.

I dagens trafikmiljö oavsett om det är på landsväg eller stadsmiljö är det snarare pocket rockets med 400 hk eller familjekombis med 500- 600 hk som är problemet och en och annan som har möjlighet att köra runt i något mer exotiskt. Gemensamma nämnaren är att det sitter super egon bakom ratten med dålig självkänsla och avsaknad av impulskontroll. Skillnaden är att dessa fordon väger nära eller över två ton.

Tiden då Von Vettet härjade för 20 år sedan var lite annorlunda än idag. Vi har alla blivit äldre och klokare sedan dess förhoppningsvis. Alla har varit ung och testat gränser och utmanar normer.

Ducati klubben hade en bullerfond. Det har man inte längre. Attityder och samhället har förändrats.

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Jag tycker att det kan gå för långt åt båda hållen. Men igår körde jag bil mellan Nykvarn - Mariefred och blev omkörd av en på en nakenhoj. Det var ett pärlband av bilar och då brukar tempot bli lågt. Den här nissen ville köra fortare men körde bara om några bilar åt gången och bara där det var absolut fri sikt och inga möten. Väldigt vettigt kört. Jag skulle tro att de flesta av oss finns där i mellan de olika extremerna och om man samtalade istället för att skriva på forum hade det blivit mycket mindre konfrontativt och mer samsyn tror jag. Men så är jag en naiv optimist också. :D

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Man får fan se till att ha tungan i rätt mun i en sån här tråd, för även om jag inte bombar satan längs rakor genom byar så är jag inte heller oskyldig, till ett antal olika förseelser...

Men jag tycker att ditt utfall som idiotförklarar "ething" är jävligt onödigt. Precis som någon skriver - du tolkar saker i hans inlägg som han överhuvudtaget inte skriver.

Du inser att med samma fria tolkning kan hela historien vändas emot dig...? Du säger ju själv att du inte är världens mest laglydiga person, men jävlar anamma om någon framför en motorcykel lite fort och lite högljutt på ett ställe DU tycker är för nära dina barn eller dina djur. Du vill alltså ha olika reglementen för dig själv och för andra...?
Du får ursäkta Alatalo men jag håller inte med dig. Jag tycker inte jag feltolkar hans inlägg. Det var tydligt riktat mot trådens innehåll och ämne. Det är bara att läsa hans inlägg så får du svaret du söker på varför jag idiotförklarade honom. Ni förstår inte heller ens vad detta handlar om överhuvudtaget. Detta var inte en liten fortkörning som du försöker få det att framstå som. Det var en vårdslös handling. Inget annat!

Att man momsar en del på farten det gör vi allihop. Att bomba 100-200 på en 70-väg, in i en by och förbi cyklister? Njaa. Om du på fullaste allvar anser de vara likställda så ring en körskola. Be om att få gå en riskutbildning på nytt. Om du ens fått gå den?

Svaret på din fråga är NEJ! Jag vill inte ha olika reglementen för mig och andra. Däremot kanske man lyckas nå fram till någon potentiell minneslundkandidat med tråden.

Ething skrev och jag citerar.

"men någon nedre gräns får vi väl ändå ha. Det finns allt från familjeliv till den lokala FB-gruppen (som redan har fullt upp med att påpeka att den finns ungdomar som kör moped på bakhjulet eller att det finns EPA-traktorer med hög musik) man kan klaga i. Om man är medlem här för att mest håna hela syftet med siten kanske det är dags att lämna in medlemskortet. Själv blir jag fortfarande glad när jag hör en hård acceleration och wheelies på landsvägen ut ur "byn"där jag bor.

*ja, även jag ser idioter som jag reagerar på. Dock ligger min nivå något högre än "smattrande slip-on"*

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
"-Jag vinkar åt barn. Väldigt många barn vinkar glatt tillbaka (=blivande motorcyklist?). "

Det är det många som gör. Blivande hojåkare eller ej. Man kan ju få göra någon glad. Jag morsar på en massa olika kategorier som tittar på en, barn som går, cyklar på bakhjulet, tanter som är långsamma över gatan, gubbar i fina bilar, unga killar i gamla bilar från 70-talet t ex, buss- och lastbilschaufförer som jag släpper fram för att underlätta, killar och tjejer på moppar, tjejer och kvinnor på häst när jag saktar in och kör ljudlöst, unga män med hund som gillar att man visar hunden hänsyn, lite äldre kvinnor som är ute och räfsar löv.
Hojåkare däremot, de verkar kräva att vi sköningar ska morsa på varandra i tid och otid. Inte så sugen på att morsa på varenda jävel. Det börjar avta lite nu och ju längre säsongen rullar på. I oktober - februari morsar jag gärna, även inne i stan.

Hos min ena son kör det ofta förbi en kille på en skitfin dt50. Vi ler stort och morsar. Han med efter ett tag. Tjejgänget med EU-moppar kör numera A-traktor men de vinkar fortfarande. Grannen med Ducatin morsar vi också på. Självklar morsar jag på alla hojåkare som bor i mitt område. Och grannarna, och deras vänner och bekanta, brevbärarna, buden, reklamutdelarna, trappstädarna osv. Det kanske har med uppfostran att göra.
Jorå, jag hatar också allt och alla. Behöver ingen bekräftelse eller några "positiva strokes" (80/90-talsbegrepp som HR-konsulter gjorde pengar på). Grupptillhörighet? Näe.

Visst borde man värna om återväxten. Man kan också skita i den.

---
"På Sporthoj.com ska det pratas om motorcyklar. Vi tillåter inte att det registreras konton för att diskutera mopedfrågor. Det finns andra forum för det.
Existerande medlemmar, som redan kör MC eller varit medlemmar en längre tid, får fråga tekniska frågor i Teknikforumet.
Du får dock registrera dig på Sporthoj.com om du kör moped, men då ska du aktivt visa ditt intresse i att du ska ta MC-körkort och börja köra motorcykel.
Om en moderator ser ett nyreggat konto som diskuterar moped enbart, kommer det tas bort utan förvarning."
---
Nu skulle jag absolut hjälpa en hojåkare vid vägkanten. Eller vilken annan människa oavsett hur de förflyttar sig eller om de är vänsterhänta eller till och med om de dissar unga moppekillar med tekniska problem.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det slog mig så här efter 2 dagar att de där som blåste igenom TS by i lördags kanske inte var motorcyklister utan helt enkelt två personer utan MC-körkort på andras hojar.
Betendet tyder på det för mig. Till slut.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle tro att som Ething skriver så har forumets fokus skiftat sedan det började. Om 90% av alla i ett forum är "åka bakhjul och bomba satan överallt" så kommer de som inte tycker det är rimligt att hålla sid från det forumet, antagligen. Nu är det ett forum där det kanske var så (jag var inte med) och nu har blivit ett mer "vad händer om jag vrider en knasare 12 grader moturs på en GSX 750 från 1982" (lätt raljant) som drar till sig mer folk som vill lära sig hur en hoj funkar (ja jag är skyldig).
För 20 år sedan var det för mycket bomba satan utan hänsyn till andra tyckte jag så det dröjde några år innan jag reggade mig här.
Nu har det vänt så vi som kör SportHoj är i minoritet. Och de som körde som svin men nu kommit till "insikt" förutsätter naturligtvis att...
Jag lärde mig köra av äldre kamrater som började köra när det var fri fart. Det betydde inte att man fick köra hur fort som helst, vanlig feltolkning, då som nu, utan att du själv bedömde vad som var en säker hastighet efter omständigheterna. Det betydde hänsyn till andra trafikanter trots att ingen övre hastighetsgräns fanns.
Jag kör fortfarande efter den devisen och kör aldrig för fort men ofta över skyltad hastighet om jag bedömer risken som liten. Noll Vision med hastighetshysterin och sänkta "säkra" hastigheter kommit till. Ingen idé att riskera körkortet på en tråkig, rak väg med stor risk att åka fast utan där får man tuffa lugnt medans ensam på en krokig utan folk och liten risk att träffa en polis kan det gå lite fortare.
Eftersom jag har kört SportHoj i 40 år och kommer att fortsätta med det så länge jag får benet över sadeln känns det som konsekvenstänkande att inte ge Tragikvärket och andra som hatar motorcyklar siffror som visa att vi kör "för fort" på vägen. Därför lättar jag lite och "håller" hastigheten förbi fartkameror. För "siffror visar" går aldrig att säga emot.
De som bara kör några år och sedan hittar något annat som ger adrenalin eller blir frälsta av att köra gruSHoj istället kan skita i att det troligen förstör för framtidens motorcyklister.

Och kom ihåg, det finns alltid en idiot mer i trafiken än man först tänker på.
Alla med minsta självinsikt har gjort något, medvetet eller omedvetet, som kanske inte blev så bra.
Det som skiljer är olika nivå vad som är bra.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC