Hur fan beter sig folk i trafiken? Skärpning!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ni förstår inte heller ens vad detta handlar om överhuvudtaget. Detta var inte en liten fortkörning som du försöker få det att framstå som. Det var en vårdslös handling. Inget annat!

Att man momsar en del på farten det gör vi allihop. Att bomba 100-200 på en 70-väg, in i en by och förbi cyklister? Njaa. Om du på fullaste allvar anser de vara likställda så ring en körskola. Be om att få gå en riskutbildning på nytt. Om du ens fått gå den?

Som du försöker få det att framstå som...?
Om du ens fått gå den...?

Jag kan inte påstå att jag försöker få något att framstå som något annat och kopplingen mellan mig och en riskutbildning begriper jag inte överhuvudtaget...?

Det enda som blir mer och mer tydligt för varje inlägg du skriver är att du har lika usel läsförståelse som impulskontroll.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har försökt avhålla mig från att skriva i den här tråden, eftersom att jag dels inte följer alla trafikregler själv, och dels redan uppfattats som en grinig gubbe i andra trådar.

Men hela den här jävla tråden går ju ut på "Inte på min gata"

Jag hade grannar tidigare som ondgjorde sig över hur fort det kördes förbi det lokala dagiset. (när jag bodde inne i stan)

Jag hamnade ibland bakom dom eftersom vi körde åt samma håll till jobbet, förbi nästa skola saktade dom inte in....

I byn där jag bor nu har dom satt upp blå skyltar med påbjuden hastighet 30 km/h och två farthinder, byafolket krypkör förbi där, men när dom kommer in till stan är det en sträcka med 30 km/h och ett rejält fartgupp, där studsar dom över...

Själv har jag 90 förbi mitt hus, och har inga problem med det, jag har inte heller några problem med att folk kör 110 eller 150 förbi där.
För ett tag sedan sattes det upp fartkameror på båda sidor, det jag har problem med är att folk saktar in, växlar ner och ger benet efter kamerorna.
Det skapar onödig buller, och att döma av doften från dom bondtrimmade volvosarna så förbränns det en hel del olja vid den manövern också.

Det var mycket bättre innan kamerorna, då alla bara körde för fört förbi, med jämn gas.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Som du försöker få det att framstå som...?
Om du ens fått gå den...?

Jag kan inte påstå att jag försöker få något att framstå som något annat och kopplingen mellan mig och en riskutbildning begriper jag inte överhuvudtaget...?

Det enda som blir mer och mer tydligt för varje inlägg du skriver är att du har lika usel läsförståelse som impulskontroll.

Du skriver själv "lite fort och lite högljutt". Har du inte koll på vad du själv skriver? Har du ens läst vad allt handlar om? Mitt svar om kopplingen mellan dig själv och (ditt uppenbara) behov av riskutbildning ser jag som ganska självklar med tanke på din oförmåga att se allvaret i vad som skedde. Svaret du söker står i mitt senaste svar till dig.

Blir så trött på individer som dig i trådar som dessa. Spelar oförstående. Jo visst. kör på det...:jisses :död

• Gilla
Reaktioner: PRS

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Gärna vindkraftverk men inte på fältet utanför mig är säkert så många resonerar. De står sig själva närmast.

Kan tycka att attityden har ändrats rejält i trafiken sedan man tog körkort.

Många som tog mc-kort och köpte sporthoj gjorde det för att de fick mest för pengarna. En begagnad sporthoj för 35000 kr och en ny för lite drygt 120000- 150000 kr. Superbilsprestanda för en spottstyver.

I dagens trafikmiljö oavsett om det är på landsväg eller stadsmiljö är det snarare pocket rockets med 400 hk eller familjekombis med 500- 600 hk som är problemet och en och annan som har möjlighet att köra runt i något mer exotiskt. Gemensamma nämnaren är att det sitter super egon bakom ratten med dålig självkänsla och avsaknad av impulskontroll. Skillnaden är att dessa fordon väger nära eller över två ton.

Tiden då Von Vettet härjade för 20 år sedan var lite annorlunda än idag. Vi har alla blivit äldre och klokare sedan dess förhoppningsvis. Alla har varit ung och testat gränser och utmanar normer.

Ducati klubben hade en bullerfond. Det har man inte längre. Attityder och samhället har förändrats.
Det stämmer inte, att " Ducatiklubben hade en bullerfond". Den finns kvar och är inbakad i medlemsavgiften och gäller alla som betalt den.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det stämmer inte, att " Ducatiklubben hade en bullerfond". Den finns kvar och är inbakad i medlemsavgiften och gäller alla som betalt den.
Har själv varit medlem i många år och kört mycket med andra medlemmar. Kan inte påstå att de Duccar jag träffat på varit särskilt bullriga - visst, en aaaaning mer än orginalljudet om man monterat Termisar eller liknande, men inte på långa vägar så bullrigt som alla hjärndöda gubbar i min ålder (och yngre) presterar på sina HD med i princip raka rör. En sporthoj med lite öppna dämpare kan framföras utan att störa genom ett samhälle eller förbi några hus på landet - bara släpp ner till flytgas. En hoj med raka rör är aldrig diskret.

Apropå telefonanvändning i bil....... träffar ofta på kommunens fordon när äldre o hemvården är på sina uppdrag. Tjejerna o tanterna sitter i princip alltid och pratar i mobilen under körning, tror inte att det är bara privatsamtal. Bilarna de kör är av olika modell, men många av de billigare saknar inbyggd handsfree. Har påpekat detta för kommunen, men de jag pratat med säger att "det är inte min sak".
Nu har jag - inför årets mc-semester skaffat en Gopro, tänkte roa mig med att ha lära mig kameran genom att ha den med på alla körningar närmaste tiden. Kommer säkert att få möjlighet att filma kommunens bilar - kanske lägga upp på youtube.......

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag var på vippen att knuffa till en bullrande Ducati med min MB häromdagen. Jag passerade en liten lastbil på motorvägen och precis när jag skulle svänga tillbaka till långsamfilen brakade det till mellan mig och lastbilen och en Panigale(?) utan nummerplåt dundrade förbi i sisådär 170-180 km/h. Han märkte nog inte hur nära det var att han fick lite styrhjälp.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Har själv varit medlem i många år och kört mycket med andra medlemmar. Kan inte påstå att de Duccar jag träffat på varit särskilt bullriga - visst, en aaaaning mer än orginalljudet om man monterat Termisar eller liknande, men inte på långa vägar så bullrigt som alla hjärndöda gubbar i min ålder (och yngre) presterar på sina HD med i princip raka rör. En sporthoj med lite öppna dämpare kan framföras utan att störa genom ett samhälle eller förbi några hus på landet - bara släpp ner till flytgas. En hoj med raka rör är aldrig diskret.

Apropå telefonanvändning i bil....... träffar ofta på kommunens fordon när äldre o hemvården är på sina uppdrag. Tjejerna o tanterna sitter i princip alltid och pratar i mobilen under körning, tror inte att det är bara privatsamtal. Bilarna de kör är av olika modell, men många av de billigare saknar inbyggd handsfree. Har påpekat detta för kommunen, men de jag pratat med säger att "det är inte min sak".
Nu har jag - inför årets mc-semester skaffat en Gopro, tänkte roa mig med att ha lära mig kameran genom att ha den med på alla körningar närmaste tiden. Kommer säkert att få möjlighet att filma kommunens bilar - kanske lägga upp på youtube.......
Menade inte att Duccar eller medlemmarna bullar mer än andra. Påpekade bara att bullerfonden finns kvar och att den sedan 2019 gäller alla medlemmar, inte bara de som betalde in till fonden.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Menade inte att Duccar eller medlemmarna bullar mer än andra. Påpekade bara att bullerfonden finns kvar och att den sedan 2019 gäller alla medlemmar, inte bara de som betalde in till fonden.
Hej, nej uppfattade inte att du klagade på Duccebuller - blev bara en allmän kommentar i samband med senare delen av inlägget

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jag var på vippen att knuffa till en bullrande Ducati med min MB häromdagen. Jag passerade en liten lastbil på motorvägen och precis när jag skulle svänga tillbaka till långsamfilen brakade det till mellan mig och lastbilen och en Panigale(?) utan nummerplåt dundrade förbi i sisådär 170-180 km/h. Han märkte nog inte hur nära det var att han fick lite styrhjälp.
Jo, i den farten lär det bullra........ men det var väl mera idiotomkörningen som kan anmärkas på.
Apropå buller så verkar vissa biltillverkare (lågvolym?) ha ngn form av spjäll som öppnar i högfart. Var på Fords provbana i Belgien och det kördes några Aston Martin på högfartsslingan, när de kom upp i fart så hördes tydligt att bullret (härligt ljud) stack iväg vid en viss fart

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jo, i den farten lär det bullra........ men det var väl mera idiotomkörningen som kan anmärkas på.
Apropå buller så verkar vissa biltillverkare (lågvolym?) ha ngn form av spjäll som öppnar i högfart. Var på Fords provbana i Belgien och det kördes några Aston Martin på högfartsslingan, när de kom upp i fart så hördes tydligt att bullret (härligt ljud) stack iväg vid en viss fart
Bullerkrav på bilar är väldigt hårda. Men provmetoden är också tydlig. Vad som händer utanför provmetoden är inte reglerat. Resten kan ni nog själva lista ut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bullerkrav på bilar är väldigt hårda. Men provmetoden är också tydlig. Vad som händer utanför provmetoden är inte reglerat. Resten kan ni nog själva lista ut.

Inte skulle väl en biltillverkare programmera bilen efter testförfarandet....
Det kan jag aaaaaldrig tänka mig...

*hos* Dieselgate...

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Inte skulle väl en biltillverkare programmera bilen efter testförfarandet....
Det kan jag aaaaaldrig tänka mig...

*hos* Dieselgate...
Optimera något utifrån en officiell testcykel är inte förbjudet. Däremot att instalera sensorer och programvara som detekterar att det är en testcykel som körs, och ställa om motorstyrningen under cykeln. För det var väl det vw åkte dit för?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Optimera något utifrån en officiell testcykel är inte förbjudet. Däremot att instalera sensorer och programvara som detekterar att det är en testcykel som körs, och ställa om motorstyrningen under cykeln. För det var väl det vw åkte dit för?
I princip ja. Bosch utvecklade en mjukvara som gjorde det enkelt för provingenjörer att automatisera provning genom att detektera att ett prov genomfördes. Någon fick den smarta idén att använda detta i produktion, trots att Bosch uttryckligen inte tillät det (den korta versionen). Alla bilar har en "Dyno mode" som används vid provning, annars skulle sensorerna bli tokiga när t.ex bakhjulen står still eller att en stor fläkt står framför bilen (autobrake). Det är helt lagligt, att däremot ändra grundläggande parametrar som påverkar prestanda kring detta kostar mycket pengar (fråga VW).

Kopplat till avgassystem så är det alltså lagligt att ha annat ljud vid t.ex högre varvtal än vad testet genomförs på, dock är "andemeningen" givetvis det motsattaa. Gaspedalen skall vara i botten under accelerationsprov men sträckan är bara 20 m och minns jag rätt skall hastigheten vara 20 Km/h när testet påbörjas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men man får väl anpassa hur produkten fungerar efter uppgiften ?
Tex anpassa vattentillförseln till diskmaskinen efter hur smutsig disken är, ju smutsigare disk desto mer vatten för att garantera disken blir ren. Och ju renare dessto mindre vatten.
Nu råkar det vara så att diskmaskiners vattenförbrukning testas med ren disk i diskmaskinen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC