Hur farligt är det att googla någon?

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Mest info hittar man väl om man googlar på nicket, som ni kanske använder på olika sidor. Har man tur hittar man namn, ålder, stad, intressen osv =)

Så om ni inte vill bli upptäckt på nån homosite eller vad som helst, använd ett annat nick där :tummenupp

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Ja, det var väl inte mycket att se? Bidragstagare som man är. Skönt att leva på dina pengar, men det är väl inget du märker av. Du har ju gott om dom.

Jag är lite missnöjd med avkastningen på mina investerade slantar i dig. Snart är det payback-time!

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
2710727 Bitter är helt klart en underskattad känsla, i bästa fall blir det en livsstil.
Word.
Jag gör iallafall mitt allra bästa för att ta mig ur det och ändra på allt som håller mig kvar eller påminner mig om det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller med Duckie. Det skulle ju vara smickrande att bli googlad.
Helst inte av Säpo, men ändå.

/J

Framför allt av SÄPO vore det smickrande. :mattias

(hellre bita sönder cyanidkapseln än att uppge numret!)

:lol :tummenupp
Minst lika farligt som kamrorna i tunnelbAnAn lIkZom.

Word.
Jag gör iallafall mitt allra bästa för att ta mig ur det och ändra på allt som håller mig kvar eller påminner mig om det.

Hang in there istället, till sist ser du ljus i det mörka, fast nu är det tvärtom.

Last edited:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Ööööhhh, civilstånd och taxerad inkomst är offentliga uppgifter, så det är väl inget att yla om. Kontoutdrag är självklart INTE offentliga uppgifter så det kan du inte få reda på, vad får dig att tro det?

Och personnummer, herregud, finns det alltså fortfarande folk som tror att personnummer är något av det hemligaste som finns, något man om nödvändigt bör skydda med sitt liv (hellre bita sönder cyanidkapseln än att uppge numret!). Kom med i matchen, det är lika relevant att hålla hemligt som din skostorlek.

OJ skulle stå Kreditupplysningar, vet inte varför jag skrev fel.. Men det va inte det jag hängde mig upp på....

Personnummer....
om jag får tag på någons sista siffror så kan ju jag gå in och beställa identitetshandlingar med ditt namn och personnummer men med min bild.. smart eller hur....
eller e det inte sant då???
det e bara någon man inte lämnar ut till vem som hellst av många anledningar...

Det kanske e jag som bara tycker det är konstigt, men i Norge och i Danmark är det inte lagligt att lämna ut sådanna uppgifter...
Så varför får man göra det i Sverige?

Man har ju nästan inget privatliv nu hahaha:D :D allt kan tas reda på på nätet.. måste ju fan sättas någon gräns..

Last edited:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
OJ skulle stå Kreditupplysningar, vet inte varför jag skrev fel.. Men det va inte det jag hängde mig upp på....

Personnummer....
om jag får tag på någons sista siffror så kan ju jag gå in och beställa identitetshandlingar med ditt namn och personnummer men med min bild.. smart eller hur....
eller e det inte sant då???

Hur många gånger har du inte betalat med kontokort i affärer? Där lämnar du ju ut ditt personnr till expiditen, så det är inte så vidare svårt att få tag på personnr.
Och det är inte så enkelt att hämta ut falska identitetshandlingar.

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Hur många gånger har du inte betalat med kontokort i affärer? Där lämnar du ju ut ditt personnr till expiditen, så det är inte så vidare svårt att få tag på personnr.
Och det är inte så enkelt att hämta ut falska identitetshandlingar.

men du kan ju beställa ett personbevis på nätet, och gå till en bank och skaffa id..
eller går det inte till så längre?
Nä e väl bara jag som e överkänslig..
har i och för sig anledning till att vara det oxå...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

Personnummer....
om jag får tag på någons sista siffror så kan ju jag gå in och beställa identitetshandlingar med ditt namn och personnummer men med min bild..
Eh, hur då menar du? De sista siffrorna är inte och har aldrig varit hemliga (så tillvida att inte har skyddad identitet), även om det är lättare att få fram dessa uppgifter nu så har det aldrig varit svårare än att helt enkelt ringa skattemyndigheten och fråga, något man kan göra helt anonymt. Det kallas offentlighetsprincipen och är som sagt ingen nyhet direkt. För att beställa identitetshandlingar så räcker det självklart inte med att enbart uppge de sista fyra siffrorna.

smart eller hur....
Nej, inte särskilt.

Ge mig ditt namn och jag ger dig ditt kompletta personnummer, självklart är det väl kanske inget man postar på t.ex ett forum som sporthoj.com, eftersom man kanske inte vill skylta med sitt namn här, men varje gång du uppger ditt fullständiga namn, "hej, jag heter XXX YYYY" så kunde du lika gärna sagt "tja, mitt personnummer är 123456-7890" eftersom de är unikt knutna till varandra och lika ohemliga båda två.

Det kanske e jag som bara tycker det är konstigt, men i Norge och i Danmark är det inte lagligt att lämna ut sådanna uppgifter...
Om du med "inte lagligt" menar att lägga ut personnummer sökbart på nätet så har du kanske rätt (men t.ex norska inkomstuppgifter för åren 2001-2002 finns sökbara här), men uppgifterna (åtminstone i Norge) är säkerligen lika offentliga som här i Sverige, eftersom Norge har en liknande offentlighetslagstiftning). Anledningen till att det i Sverige har börjat dyka upp webbtjänster som visar detta (offentliga) material är för att de använder kryphål i kreditupplysningslagen och det är väl inte helt omöjligt att detta "hål" kan komma att täppas till, men uppgifterna i sig kommer alltid att vara offentliga och enbart ett telefonsamtal borta.

Last edited:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Eh, hur då menar du? De sista siffrorna är inte och har aldrig ............
hmm jaha..
hehe nä du får inte mitt namn, e ensam i hela skandinavien (det e det ända jag vet, kanske är mer..) med det namnet så nä tror inte det hehehe
kanske oxå är därför jag tycker det e lite obehagligt för att jag är så lätt att hitta...

ja det e bra att man får veta vad som gäller... men att skaffa hemlig identitet är ju lite väl långt..

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Psykobrud...

Jag har googlat många av mina vänner och intressanta brudar, dessutom ratsit:at en del :)

cath

whacky racer
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Krona
Jag tyckte jag skulle va rolig när jag sa till bruden att vilka stora lår hon fått(fast hon inte har det).Har inte fått göka sen dess :mad:
Fan dom har ingen humor kvinnorna.Antingen blir dom griniga för allting eller så blir dom griniga för ingenting.

Aj fan, e det så illa.. Jag undrar bara, var e männen? ;)

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Super Ténéré
jag själv snokade reda på vart min sambo bodde å hette på skattemyndigheterna :yoparty .. chattade med henne när jag träffade henne..
man vill ju veta om det är en riktig brud å inte bertil 57 ju
å hon blev bara smickrad ..ifs så varnade hennes kompisar henne för att jag var ett psyko bara för det .. men antagligen var dom bara avundsjuka :tummenupp

.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
men du kan ju beställa ett personbevis på nätet, och gå till en bank och skaffa id..
eller går det inte till så längre?
Nä e väl bara jag som e överkänslig..
har i och för sig anledning till att vara det oxå...

Du kan ju beställa ett personbevis bäst du vill men det skickas ju ändå ut till den som personbeviset rör..det går inte att omdirigera ett personbevis till en annan address..tro mig jag försökte när jag bodde utomlands ett tag och inte hade skrivit om mig än. Det går alltid ut till bokförningsaddressen på den personbeviset avser.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM