Personnummer....
om jag får tag på någons sista siffror så kan ju jag gå in och beställa identitetshandlingar med ditt namn och personnummer men med min bild..
Eh, hur då menar du? De sista siffrorna är inte och har aldrig varit hemliga (så tillvida att inte har skyddad identitet), även om det är lättare att få fram dessa uppgifter nu så har det aldrig varit svårare än att helt enkelt ringa skattemyndigheten och fråga, något man kan göra helt anonymt. Det kallas offentlighetsprincipen och är som sagt ingen nyhet direkt. För att beställa identitetshandlingar så räcker det självklart
inte med att enbart uppge de sista fyra siffrorna.
Nej, inte särskilt.
det e bara någon man inte lämnar ut till vem som hellst av många anledningar...
Ge mig ditt namn och jag ger dig ditt kompletta personnummer, självklart är det väl kanske inget man postar på t.ex ett forum som sporthoj.com, eftersom man kanske inte vill skylta med sitt namn här, men varje gång du uppger ditt fullständiga namn, "hej, jag heter XXX YYYY" så kunde du lika gärna sagt "tja, mitt personnummer är 123456-7890" eftersom de är unikt knutna till varandra och lika ohemliga båda två.
Det kanske e jag som bara tycker det är konstigt, men i Norge och i Danmark är det inte lagligt att lämna ut sådanna uppgifter...
Om du med "inte lagligt" menar att lägga ut personnummer sökbart på nätet så har du kanske rätt (men t.ex norska inkomstuppgifter för åren 2001-2002 finns sökbara
här), men uppgifterna (åtminstone i Norge) är säkerligen lika offentliga som här i Sverige, eftersom Norge har en liknande
offentlighetslagstiftning). Anledningen till att det i Sverige har börjat dyka upp webbtjänster som visar detta (offentliga) material är för att de använder kryphål i kreditupplysningslagen och det är väl inte helt omöjligt att detta "hål" kan komma att täppas till,
men uppgifterna i sig kommer alltid att vara offentliga och enbart ett telefonsamtal borta.