hur farligt köra när corden syns?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur farligt är det att köra när corden/korden syns på bakdäcket? är risken stor att däcket exploderar/punkteras?

jag kör motard så det blir ju inte jättehöga hastigheter. corden syns litegrann på några få ställen på bakdäcket.

jag har beställt ett nytt däck från mcdackonline men får det först på måndag och jag är så förbannat sugen på att köra.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
bmwjohan skrev:
2426014 hur farligt är det att köra när corden/korden syns på bakdäcket? är risken stor att däcket exploderar/punkteras?

jag kör motard så det blir ju inte jättehöga hastigheter. corden syns litegrann på några få ställen på bakdäcket.

jag har beställt ett nytt däck från mcdackonline men får det först på måndag och jag är så förbannat sugen på att köra.

Nä, det är bara att köra!
Det är inte förrän ALLT gummi är borta som det börjar bli lite dåligt grepp...

Byt däcket för fan. :7peta

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Vid ett tillfälle var jag "nödd å tvungen" att köra 40 mil på corden. För mig var det inga problem. Hade däcket i tankarna och köra naturligtvis därefter. Bytte såklart däck så fort jag kom hem.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men grejen är att även fast att man kört ned till corden tar det skit lång tid innan det smäller (när man börnar )

Är ibland dumt att vara snål

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Byt däcket.... Hamnar du i en flygande besiktning så blir det körförbud på hojen. Det däcket är olagligt.

Ha en bra dag!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag misstänkte att jag skulle få såna här svar. får väl nöja mig med att krypköra i stan fram och tillbaks till jobbet tills däcket dyker upp.

jag tyckte att jag beställde däcket i relativt god tid men mcdackonline tar långt tid på sig tycker jag.

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
jag körde på gruppkörning med corden framme i typ 10mil o sen hade jag säkert 10mil hem när jag kom på ska nog åka hem är nog inte så bra o köra på corden..
tror det e rätt lungt om du ska köra några mil bara.... 40cm av min cord såg man typ när jag var hemma... när man svänger kör man ju inte på mitten av däcket iaf:tungan

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
jag sulle aldrig kört på corden då det går att undvika.

bestmmer du dig ändå för att göra det , kör med fullt ställ och ha i baktanken att oddsen för att hamna i en olycka mångdubblas.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Tror inte du behöver vara så värst orolig.
Körde säkert 20 mil hård körning med corden framme på nåra små ställen.

Varför skulle det vara farligare att köra med lite cord framme än ha 1 m.m gummi över den :va

För så fort corden kmr fram säger alla däcket är livsfarligt men har man 1 m.m gummi över är det ingen som anmärker något än typ lite blankt på mitten o skrattar.

Nej kör på du o va glad! :)

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Freddola skrev:
2427869 Tror inte du behöver vara så värst orolig.
Körde säkert 20 mil hård körning med corden framme på nåra små ställen.

Varför skulle det vara farligare att köra med lite cord framme än ha 1 m.m gummi över den :va

För så fort corden kmr fram säger alla däcket är livsfarligt men har man 1 m.m gummi över är det ingen som anmärker något än typ lite blankt på mitten o skrattar.

Nej kör på du o va glad! :)
Gummit greppar kanske liiite bättre :va

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Hoj
Z1000
bmwjohan skrev:
2426014 hur farligt är det att köra när corden/korden syns på bakdäcket? är risken stor att däcket exploderar/punkteras?

En liten sten o lite otur sen e d kört... byt innan du kör

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
lika bra att vänta tills du har fått nya däck. det är inte lönt att ta den risken.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fredchen skrev:

De håller men när cordväven gått sönder så har du bara en tunn gummihinna på insidan - när den ploppar ut där corden slitits bort så blir de punka direkt.
Oavsett du har slanglöst eller inte - samma effekt.
O de blir inte pyspunka utan ögonblicklig kollaps.

Hade så jävla risigt framdäck på bågen så när de va dags o dra te däcksverkstan så bar det av på natten me övernattning i buskaget utanför Loo däck.

Däcket var så utslitet så på vägen brast corden o de blev innelslangsbråck.
Jag fick puttra me punka den sista halvmilen o ställa bågen utanför däckverkstan o knalla in i buskaget o tälta tills de öppna.

Så du kan köra - tills väven brister - o sen går de fort.

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Däcket håller rent fysiskt för körning ett tag till. Det är klart du kan ha otur och köra på en kant eller nån vass sten som gör hål i däcket. Den risken är större när det regnar för då är det lättare för "partiklar" från gatan att hålla sig fast några varv innan de punkterar ett däck.
Du kan läsa dig till hur många kordlager ett däck har. Cordlayers eller nåt sånt. Brukar vara 2, 4, 8 lager eller nåt sånt. Det ska finnas på alla däck. Sen är det ju bara att räkna hur många lager du har kört igenom så kan du själv se till att du får ut maximalt antal mil på däcket innan byte...:yoparty
Ditt väggrepp är ju aningen sämre än med ett nytt däck på hojen. Ja, inte sprillans nytt däck för de är ju helt sanslöst dåliga grepp i innan man kört några mil och svängt bort ytan. Suddgummieffekten, typ.
Kör med insidan. (Omväxling förnöjer).:D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Var med när de byter däcket så att du kan känna lite på det när det är avplockat.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...