Hur fort far ni fram på allmän väg?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Man åker och hälsar på polaren i Burträsk på helgerna?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
88 i genomsnitt är HÖGT.
Motorvägspendling är väl ända möjliga?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
10km/h över är överdrivet fort enligt lagen. Men faktum kvarstår, det är farligare för din omgivning om du kör bil lagligt än om du kör MC skitfort, rent statistiskt.
Är du helt säker på det?
Tittar man på trafikarbetet mätt i personkilometer så är siffran nästan 170 ggr högre för bil än för MC.
Dvs för att ditt påstående ska vara sant så krävs att antalet skadade eller dödade pga bilar ska vara mer än 170 gånger fler än antalet för MC.
Att bilar orsakar fler skadade och dödade än MC vet jag men jag tror inte skillnaden är så stor som 170 ggr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är du helt säker på det?
Tittar man på trafikarbetet mätt i personkilometer så är siffran nästan 170 ggr högre för bil än för MC.
Dvs för att ditt påstående ska vara sant så krävs att antalet skadade eller dödade pga bilar ska vara mer än 170 gånger fler än antalet för MC.
Att bilar orsakar fler skadade och dödade än MC vet jag men jag tror inte skillnaden är så stor som 170 ggr.
Andra parter. Det är ju nyhetsvärdigt när en mc dödar någon annan, men bara vardag när en bil gör det. Jag är medveten om tre tillfällen när en MC dödat tredje part, men för bilar sker det väl ganska många gånger per år, så nog tror jag att det är ett förhållande som ganska vida överträffar kravet på 170 gånger.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Andra parter. Det är ju nyhetsvärdigt när en mc dödar någon annan, men bara vardag när en bil gör det. Jag är medveten om tre tillfällen när en MC dödat tredje part, men för bilar sker det väl ganska många gånger per år, så nog tror jag att det är ett förhållande som ganska vida överträffar kravet på 170 gånger.
Om man tittar på dödade i trafiken vad gäller oskyddade traffikanter så var det 2021 82 stycken och det omfattar även motorcyklister. Om vi utesluter motorcyklister så är det kvar 56 st som dödats i trafiken. Om bara en enda dödas av motorcyklister och man antar att bilar mejat ner samtliga av de återstående (mopedister, cyklister och fotgängare) så blir det 55.
Dvs det räcker med att en motorcyklist orsakar ett enda dödsfall för utomstående vart tredje år så är ändå bilen en mindre risk per personkilometer även om man antar att bilarna dödar alla andra oskyddade trafikanter vilket ju inte är fallet eftersom det händer att mopedister kör åt helsike helt själva och det händer också att folk blir påkörda av bussar och lastbilar.
Så jag är ytterst starkt tveksam till att din tes håller för den kräver att motorcyklar inte orsakar några dödsfall hos utomstående. Eller möjligen ett dödsfall med massor av års mellanrum.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag körde tydligen för fort en gång i somras. Efter det sjönk bensinförbrukningen på motorcykeln. Ett tag...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om man tittar på dödade i trafiken vad gäller oskyddade traffikanter så var det 2021 82 stycken och det omfattar även motorcyklister. Om vi utesluter motorcyklister så är det kvar 56 st som dödats i trafiken. Om bara en enda dödas av motorcyklister och man antar att bilar mejat ner samtliga av de återstående (mopedister, cyklister och fotgängare) så blir det 55.
Dvs det räcker med att en motorcyklist orsakar ett enda dödsfall för utomstående vart tredje år så är ändå bilen en mindre risk per personkilometer även om man antar att bilarna dödar alla andra oskyddade trafikanter vilket ju inte är fallet eftersom det händer att mopedister kör åt helsike helt själva och det händer också att folk blir påkörda av bussar och lastbilar.
Så jag är ytterst starkt tveksam till att din tes håller för den kräver att motorcyklar inte orsakar några dödsfall hos utomstående. Eller möjligen ett dödsfall med massor av års mellanrum.
Jag har lite svårt att hitta faktiska data på det, men jag tror att det är ganska många år mellan tillfällena där en MC dödar tredje part, mycket grundat på att när det händer brukar det dras i media.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Oavsett - diskussionen mc vs bil o dödlighet - så är det väl i regel hastigheten som avgör om någon dör eller inte, tänker jag. Håller man 80 på 70-väg så har man större möjlighet att se och avvärja ett hinder, än om man drar i 150, typ...liksom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Oavsett - diskussionen mc vs bil o dödlighet - så är det väl i regel hastigheten som avgör om någon dör eller inte, tänker jag. Håller man 80 på 70-väg så har man större möjlighet att se och avvärja ett hinder, än om man drar i 150, typ...liksom.
Det är ju helt sant, och att hålla 80 på vissa 70-sträckor är mer olämpligt än att hålla 150 på andra.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
88 i genomsnitt är HÖGT.
6k mil/år och 200 arbertsdagar ger 30mil/dag pendling. Imponernade men praktiskt med MC då man slipper köerna.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Brukar öka farten till plus moms när det är två filer och minus moms när det är en fil med mitträcke. Vill bara bli omkörd av sporthojar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
88 i genomsnitt är HÖGT.
Mjä det tror jag inte,

Körde några år dalsland, bäckefors, ed bullar, sker, Strömstad ca 15 mil enkel väg snitt 99km varje dag, så dryga 30 mil om dagen i 5 år. Skit tråkig väg.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
På nya xc60/tiguan med mera sitter eftermonterat(xc90/v90) en kortdistansradar som kan mäta farten vid möte samt efterföljande och stillastående vid t.ex avfart där dom ruvar.

C:a 200m räckvidd

Dom får inte användas än i fortkörningens hemland numero 1(fortkörning är sportgren) men tas i bruk inom ett år då lagändring krävs

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
88 i genomsnitt är HÖGT.
Alltså 6000 mil varenda år. Även i sydligaste Skåne går minst två månader om året bort på grund av hopplös väderlek. Då har de 6000 milen körts under 10 månader –> 600 mil per månad –> 20 mil per dag (som du skrev). Varje dag i fem år.
obama-skeptical.gif

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Har märkt efter jag tog MC kort så är det ganska ointressant att köra fort med bil (eller så är det åldern..). På MC försöker man ju att respektera 30 sträckor och tätbebyggt men ironiskt nog åkte jag på en bot på 30 sträcka i somras (tror det var 39km/h jag körde) det blir en påminnelse om att ta en extra titt på hastighetsmätaren ibland.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin