Hur fort far ni fram på allmän väg?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kör mer och mer sällan på vanliga vägar, och när jag gör det så har jag upptäckt att min SR500 är perfekt, den får mig att puttra runt och se saker.
Ska jag någonstans med hoj så blir det någon större variant och då går det fortare, men sällan mer än 10-20 över skyltat på landsvägar och max skyltat i tätorter, vid vägarbeten osv.
Fartupplevelsen tar jag på bandagar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså 6000 mil varenda år. Även i sydligaste Skåne går minst två månader om året bort på grund av hopplös väderlek. Då har de 6000 milen körts under 10 månader –> 600 mil per månad –> 20 mil per dag (som du skrev). Varje dag i fem år.
View attachment 481877
När jag satt i Kista såg jag varje vinterdag en BMW F1200GS tuffa fram genom snön. Kör man sådana distanser är chansen rätt hög att man är en av de som kör i alla väder.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En kollega till mig försökte åka hoj året runt i slutet av förra århundradet. Det var ganska intressant att se honom försöka knuffa igång sin R100 på snö när startmotorn hade gått sönder. Jag tror han har cykeln kvar i delar efter att ha påbörjat byte av startmotor vid millennieskiftet.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Ja det brukar ligga på runt 50+ för mig med landsväg och stad blandat. Fast en Tysklandsresa för att köpa sprit landade på 110 knyck i snitt över de 19h vi var borta (varav 15h då bilen faktiskt rullade). Det var ganska fort...
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ja det brukar ligga på runt 50+ för mig med landsväg och stad blandat. Fast en Tysklandsresa för att köpa sprit landade på 110 knyck i snitt över de 19h vi var borta (varav 15h då bilen faktiskt rullade). Det var ganska fort...
Jo... men det var ju som sagt bil... dvs ren transport.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Kör man sådana distanser är chansen rätt hög att man är en av de som kör i alla väder.
Som skrivet här ovan är det troligt att den omskrivne föraren kör året runt. Ifall man undviker vinterväglag och för säkerhets skull månaderna dec–mar behöver man köra 25 mil om dagen. 17 mil om dagen ifall man kör alla månader.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kollega till mig försökte åka hoj året runt i slutet av förra århundradet. Det var ganska intressant att se honom försöka knuffa igång sin R100 på snö när startmotorn hade gått sönder. Jag tror han har cykeln kvar i delar efter att ha påbörjat byte av startmotor vid millennieskiftet.

Är hojen till salu? Jag är intresserad.

Troligen den enklaste hojen av alla att byta startmotor på. Och troligen också den svåraste att försöka rulla igång.

Likadan startmotor som på sextiotals Opel Kadett för övrigt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På nya xc60/tiguan med mera sitter eftermonterat(xc90/v90) en kortdistansradar som kan mäta farten vid möte samt efterföljande och stillastående vid t.ex avfart där dom ruvar.

C:a 200m räckvidd

Dom får inte användas än i fortkörningens hemland numero 1(fortkörning är sportgren) men tas i bruk inom ett år då lagändring krävs
joe_bar_team.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är hojen till salu? Jag är intresserad.

Troligen den enklaste hojen av alla att byta startmotor på. Och troligen också den svåraste att försöka rulla igång.

Likadan startmotor som på sextiotals Opel Kadett för övrigt.
Jag kollade, men den är borta nu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Oavsett - diskussionen mc vs bil o dödlighet - så är det väl i regel hastigheten som avgör om någon dör eller inte, tänker jag. Håller man 80 på 70-väg så har man större möjlighet att se och avvärja ett hinder, än om man drar i 150, typ...liksom.
Så är det absolut. Och jag misstänker att i åtminstone en del av olyckorna i korsningar där bilar kört ut framför en MC och bilen därigenom anses som vållande så är det en bidragande orsak.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst kör man lite för fort ibland. Kan väl inte påstå att jag har någon slags fast gräns på si eller så mycket över skyltat, det är nog rätt sporadiskt. Vad som känns bra med tanke på rådande omständigheter helt enkelt. Är dock rädd om kortet, så det blir aldrig fortare än att jag får behålla det om jag skulle bli haffad. 50 och nedåt eller på platser där sikt och närhet till bebyggelse, barn, djur eller andra osäkerheter gör att lägre hastighet är motiverat så håller jag mig till skyltarna.

Har haft körkort mer än halva livet och bara åkt fast för fortkörning en enda gång, och tråkigt nog var det på en väg där luddig skyltning gjorde att jag faktiskt försökte och trodde att jag körde lagligt... Hade tydligen fel :näsblod Tidsbesparingen man gjort överstiger garanterat värdet på sammanlagda fortkörningsböter. Hade man åkt fast var och varannan dag hade det såklart inte varit så kul, då hade man nog fått tänka om angående sina körvanor... Men en gång på en halv livstid? Jag lär fortsätta köra som jag gjort hittills.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett mycket bra val av motorcykel för ändamålet - skulle säga närapå optimalt, möjligen med undantag av väldigt hög första växel. Jag har kört med min egen RS på snö/is ett antal gånger och förundrats över hur bra kontakt den har med underlaget, hur varm föraren förblir trots kyla, hur lätt reglagen hanteras trots tjocka handskar och hur enkel hojen är att göra ren efter körning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Beroende på omgivning, sikt, väglag, utfarter etc så håller jag mellan skyltat och fullt! :squid
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Visst kör man lite för fort ibland. Kan väl inte påstå att jag har någon slags fast gräns på si eller så mycket över skyltat, det är nog rätt sporadiskt. Vad som känns bra med tanke på rådande omständigheter helt enkelt. Är dock rädd om kortet, så det blir aldrig fortare än att jag får behålla det om jag skulle bli haffad. 50 och nedåt eller på platser där sikt och närhet till bebyggelse, barn, djur eller andra osäkerheter gör att lägre hastighet är motiverat så håller jag mig till skyltarna.

Har haft körkort mer än halva livet och bara åkt fast för fortkörning en enda gång, och tråkigt nog var det på en väg där luddig skyltning gjorde att jag faktiskt försökte och trodde att jag körde lagligt... Hade tydligen fel :näsblod Tidsbesparingen man gjort överstiger garanterat värdet på sammanlagda fortkörningsböter. Hade man åkt fast var och varannan dag hade det såklart inte varit så kul, då hade man nog fått tänka om angående sina körvanor... Men en gång på en halv livstid? Jag lär fortsätta köra som jag gjort hittills.
Jag ser varje års fortkörnings inbetalning som att jag nu har betalat för att köra fortare än genomsnittet, lätt värt några 1000 lappar för den rätten?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det har hänt lite sedan jag först loggade in på SportHoj. :fakta :crash

Då gasades det satan medans jag var lite mesig som inte fullgasade på landsväg. :rodnar
Försökte då, och fortfarande, att flyga under radaren på landsväg och fullgasade bara på bana och Autobahn.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
För egen del har det under ganska många år mest handlat om att man känner ett flyt i kurvorna och mindre att det skall gå fort.
Det är viktigare att det känns bra, jag minns inte ens när jag tittade på hastighetsmätaren sist på en landsväg.

Problemet med flytet är ju dock att när det väl infinner sig så går det en bra bit över vad trafikverket tycker är lämpligt.

I princip är enda gången man kollar på mätaren är typ 90 eller 110-väg (transportsträcka).
Sedan händer det väl ganska ofta att man råkar vifta upp ett kort tag en bit över 200+ men det är numera inga långa stunder.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top