Hur fort går det egentligen?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag har märkt, efter att ha innehaft körkort i snart 1 månad, att jag kör fortare o fortare hela tiden. För 2 veckor sedan så accepterade jag att ligga bakom nån seg bil, på en 50 väg, i nån kilometer. Det gör jag inte längre. jag drar direkt det finns en liten lucka.

Sen så har jag börjat att gilla hasigheter i typ 160 km/h+, det skakar på ganska bra då :tummenupp

Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska köra på detta viset, ändå så gör jag det. Brukar säga att min ålder gör att jag är mogen för att köra mc, (respekt för hasigheten osv.) tydligen inte.

Det har nu gått 3 veckor på mitt mcliv (som jag fullkomligt älskar!!) och jag kör redan alldeles för fort alldeles för ofta. Min fråga är:

Kommer denna fartlusta avta eller bara öka?

Last edited:

Bellman

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Ninja

Tyvär så kommer inte den lusten att avta,,,,,och helt plötsligt infinner det sig en annan lust med och det är att försöka få upp skiten på bakhjulet,,,,,mc livet är hårt :tummenupp

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Du kommer snart uppleva att du inte kan ta en enda runda utan att råka ut för en "hoppsan-upplevelse". Det är irriterande när man inser att man kör dåligt och förhoppningsvis lär man sig av detta innan olyckan inträffar.

Men att trycka runt i 160+ på breda fina rakor är inget du blir av med, tvärt om.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER

Tyvär så kommer inte den lusten att avta,,,,,och helt plötsligt infinner det sig en annan lust med och det är att försöka få upp skiten på bakhjulet,,,,,mc livet är hårt Jo, ja anar att det är nästa grej som är på gång och jag gillar det...""

Men säkerheten då? Och njutningen av att färdas i fin natur i 70/90 o känna fartvinden, lukterna och naturen...?

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Araikaj skrev:
Jo, ja anar att det är nästa grej som är på gång och jag gillar det...

Men säkerheten då? Och njutningen av att färdas i fin natur i 70/90 o känna fartvinden, lukterna och naturen...?

Fartvinden lär du ju känna i 160km/h och vem fan vill känna doften av koskit och annat larv som kallas natur..

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Det där snacket om lukten/doften är rena skitsnacket. Det som märks mer med MC än med bil är koskiten. Men å andra sidan försvinner odören fortare ur hjälmen än ur cupén i bilen.

Att tuffa runt i 70/90 kommer du visst att göra. Det är ingen höjdare att jämt ligga i som den värsta fartdåre.

Själv har jag stor respekt för alla våra "potthål" i de svenska vägarna. Jag hatar att köra ner i dom. Det är en bra anledning till att coola ner sig ett snäpp. Jag bytte framfälg igår och det gick på 3.000:-

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
ja höll mig alltid under 120 på 90 vägarna för att få behålla kortet.
min mc gör 250, tog inte långt tid innan man låg på den hastigheten på motorvägen, ja VET att om ja köper en större hojj kommer ja köra så fort den går därför funderar ja på att gå över te typ motard lr nått :p
livsfarliga hastigheter :tungan

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om man inte bryr sig ett skit i ens eget liv eller andras då kan man ju köra som Araikaj beskriver i sin text. Sen om texten är ironisk eller inte det skiter jag i, för det finns folk som är hur slut i huvudet som helst som kommer tycka att det är häftigt o apa efter. :kocko

Sen kvittar det om det är någon som heter Araikaj, spökridarn eller chackhoregaynerder som kör, jag tycker att det är lika patetiskt o tragiskt varje gång det händer.

Det finns ju möjlighet att köra på bana åxå o då kan man ju köra precis som man vill (utan att riskera andras liv). Och räcker inte det, utan man vill känna kicken av att sicksacka mellan bilar i 240 km/h, så kan man ju låta några polare stå o kasta ICA-kundvagnar o järnrör på en utefter banan. :död

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Mattias skrev:
Det finns ju möjlighet att köra på bana åxå o då kan man ju köra precis som man vill (utan att riskera andras liv). Och räcker inte det, utan man vill känna kicken av att sicksacka mellan bilar i 240 km/h, så kan man ju låta några polare stå o kasta ICA-kundvagnar o järnrör på en utefter banan. :död

Men vad gör du :skrämd
Här målar du upp ett scenario som idioterna tar efter :7peta

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mattias skrev:
Om man inte bryr sig ett skit i ens eget liv eller andras då kan man ju köra som Araikaj beskriver i sin text. Sen om texten är ironisk eller inte det skiter jag i, för det finns folk som är hur slut i huvudet som helst som kommer tycka att det är häftigt o apa efter. :kocko

Sen kvittar det om det är någon som heter Araikaj, spökridarn eller chackhoregaynerder som kör, jag tycker att det är lika patetiskt o tragiskt varje gång det händer.

:rofl

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
pidda skrev:
Du kommer snart uppleva att du inte kan ta en enda runda utan att råka ut för en "hoppsan-upplevelse". Det är irriterande när man inser att man kör dåligt och förhoppningsvis lär man sig av detta innan olyckan inträffar.

Såna där "hoppsan-upplevelser"...
När jag kör snöskoter så går det inte en enda tur utan att just det händer flera gånger.
Hittils i min drygt 120+ mil långa mc-karriär så har jag inte upplevt nån sån känsla alls. Jag säger inte att jag har tråkigt på hojen, inte alls, men det ger mig inte att samma adnedralinkänsla. Just den där känslan som får en att försöka tjippa efter andan samtidigt som det förskräckta gapskrattet sitter fast i halsen, ungefär som det känns när man kör som jag gör på min avatarbild här till vänster. Sånt händer aldrig på hojen.
Om det beror på hojen? Nja. Kanske. Det tror jag inte. Jag tror att det beror på just det faktum att man är ute i trafiken och kör. Jag drar hellre hundra knyck rätt in i en lodrätt snödriva, än ner i ett dike..

Så därför kommer jag nu att skaffa mig en cross, samt testa på bankörning med Duken. Så det jag försöker säga till trådskaparen är att, testa bana eller nåt annat där man kan söka adnedralinkickar "säkert"...Du kommer finna nya kickar och komma fram till att det är inte värt det att göra det i trafiken.

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Araikaj skrev:
Jag har märkt, efter att ha innehaft körkort i snart 1 månad, att jag kör fortare o fortare hela tiden. För 2 veckor sedan så accepterade jag att ligga bakom nån seg bil, på en 50 väg, i nån kilometer. Det gör jag inte längre. jag drar direkt det finns en liten lucka.

Sen så har jag börjat att gilla hasigheter i typ 160 km/h+, det skakar på ganska bra då :tummenupp

Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska köra på detta viset, ändå så gör jag det. Brukar säga att min ålder gör att jag är mogen för att köra mc, (respekt för hasigheten osv.) tydligen inte.

Det har nu gått 3 veckor på mitt mcliv (som jag fullkomligt älskar!!) och jag kör redan alldeles för fort alldeles för ofta. Min fråga är:

köpte en ny hjälm och genast gick det mkt fortare, när jag fått hem sporthoj.com tröjjan ökade jag hastigheten igen, och för att inte snacka om när jag monterade på dom nya backspeglarna !!! :3freak

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
ingen än
väldigt lätt att gasa när man har haft körkortet i en månad,hoppas bara att du kan hantera hojen i övrigt så du inte blir ytterligare en siffra i vägverkets statistik.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Araikaj skrev:

Ha ha! Jag fick oxå mitt kort för tre veckor sen. Och jag kör precis som du fortare och fortare :) Få se hur länge man får behålla kortet. :lol

Last edited:

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Precis som föregående talare så har jag haft mitt kort i 3 veckor. Man är ju helt slut i huvudet, ibörjan så följde man nästan reglerna och idag passerade jag 180 km/h vilket är SKITFORT i mina ögon. Skulle gumman veta detta skulle hon döda mig i stället för att jag löser det själv i mer än 180 km/h...

Får träffa en farbror med långt skägg och vit rock och be han ge mig en tröja med armarna på baksidan.

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Köra fort rakt fram är väl kul ett tag. Men det riktigt roliga börjar när du kör fort i svängarna. Slingriga 70-vägar rekommederas VARMT.
Lycka till :tummenupp

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...