Efter däckbyte och framvagnsinställning på min 28 år unga rosthög till Corolla tyckte jag det var dags att se vad hon gick för. sagt och gjort, plattan igenom mattan och upp genom lådan. Efter 10 min visade den okalibrerade mätaren 175km/h. Visade sig att bilen inte var så toooiight som jag trodde... det skakade och riste värre än den värsta bordellsäng och sidorutorna pressades ur sina gummin, och den ende räddare än jag var min stackars medpassagerare som höll ett krampaktigt tag om sin iphone med ena handen och den andra runt en panelbit i dörren. Den lyckades han dra loss... tack för det.
GPS:en visade blygsamma 157km/h. Rätt bra ändå då angiven toppfart är 160 Detta gör jag aldrig om. Pungckt. På hojen vet jag inte riktigt för jag kollade aldrig på mätaren när jag vred ur fullt, men det kändes inte en tiondel så osäkert som med Toyotan.
Jag har legat i 170 mätarfart med min gamla toyota corolla med. Med regummerade däck och sopslut dämpare och fjädring, och ingen inställning av framvagn. Bilen svajade fan fram och tillbaka över båda filerna på motorvägen.
(Sedan släppte iofs sulan på ett av framdäcken med, vilket gjorde det ännu mer onödigt spännande)
Med hoj har jag nog kört lite för fort ibland. Och jag har en känsla av att det antagligen kommer att testas maxfart nästa gång jag är på väg upp till stockholm...