Hur fort kör ni??

hur mycket för fort

• Antal röstningar
    0

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur mycket för fort kör ni på 90 och 110 vägar?

jag är nyfiken på hur fort ni kör. jag har inte en aning om folk här ligger och kör lagligt eller om alla ligger i 200+ hela tiden.

jag har blivit lite konfunderad i detta ämne den sista tiden pga följande.

1. jag skrev i en tråd för ett tag sedan att jag tyckte att det inte gick att hänga på en skoda octavia rs på en 90 väg med min hoj. tyckte att bilen kunde/vågade köra så mycket snabbare i kurvorna. då fick jag känslan att alla tyckte att det är jag som inte kan köra och att jag kör som en snigel. alltså verkligen kör som en snigel i kurvorna och så.

2. lite senare skrev jag i en annan tråd att jag brukar köra på samma sätt hela tiden. på en 90 väg ligger jag i 180-220 på rakorna och i kurvorna håller jag runt 140-160. då fick jag en massa kommentarer i stil med att jag kommer att köra ihjäl mig på två sekunder. ungefär som att jag skulle köra som en galning.

om man kör så som jag skrev att jag gör i punkt 2 har man inte en chans att hänga på en skoda octavia rs. man åker på dyngpisk. jag körde alltså som i punkt 2 när jag rejsade mot octavian och hade inte en chans.

så nu undrar jag hur fort ni kör?

Last edited:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
vad kryssade du i?

jag hade alltså tänk som så att man kryssar i det man kör i mest.

alltså ifall man kör lagligt för det mesta men öser på ibland så ska man klicka för lagligt.

än så länge ser det bra ut. 63% på den snabbaste alternativet :tummenupp

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
bmwjohan skrev:
...

än så länge ser det bra ut. 63% på den snabbaste alternativet :tummenupp

Vänta bara! Vi i den grå massan hinner snart ikapp.

Själv har jag varit över 200 blås en (1) gång. DJÄVLAR vad snabbt det gick...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag ligger normalt aldrig och kör i hastigheter där kortet dras, annat än tillfälligtvis vid omkörningar m.m. Accet kan man få känna på ändå :). Klart, varje gång man köpt ny hoj är det lockande att "testa lite"... vad den går för och så ;).

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tycker knappt att det går att känna på accet om man håller sig under 180 och då har jag inte ens en snabb hoj.
smiskar man ur tvåan, trean och fyran så är det kört sen. då går det alldeles för fort.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hmm, en nära bekant till mig (själv kör jag alltid lagligt) skulle nog kryssa i samtliga alternativ. Ibland går det faktiskt lagligt, men sedan kan det gå hur fort som helst (vad hojen klarar). Allt hänger på hur vägen ser ut, annan trafik, tid på dygnet och hur goda säkerhetsmarginaler som finns - eller som man i alla fall upplever att det finns.

Nu vet jag ju inte vad för väg du blev ifrånåkt på, men det är ju så att en bil har bättre fäste och med rätt fjädring, så kan man köra riktigt fort på ställen där man med hoj bör ta det försiktigt för att inte riskera en avåkning. Hojen är trots allt känsligare för grus och kottar i en kurva. Bekantingen har haft häng av en bil bakom på en liten slingrig väg, där han körde så snabbt som han vågade med tanke på att han vill överleva också - bilen låg kvar där 50-100m bakom. På mer kuperade småvägar kan det dock vara en fördel att t.ex. köra motard - man sitter högt upp och ser hur kurvorna ser ut bakom krönen och kan därmed med god säkerhet ladda på bra mycket mer än vad en bil kan (läs: bör) göra. Genom att skära kurvorna går det också att öka farten ytterligare, på ett sätt som den bredare bilen inte kan.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Ligger så jag klarar körtet mestdels av tiden, drar på när det är fri sikt och fri väg, slår av vid möten/uppkomna bilar

Diversion

Guest
Vad jag förstår så får man plussa på ca 10 knyck då hastighetsmätarna på mc lär visa fel. Sen så försöker jag hålla mig inom "klara körkortet gränsen" men köra lite fortare än övrig trafik så jag får ha kvar armbågarna.

Det sistnämda är dock inte så lätt då många Glenn Glidare i sina Audi och BMW ofta kör som idioter.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag kör lagligt på sånna vägar, kanske är uppenbart varför:)
När jag körde sporthoj var det oftast 30+ jag körde.
Numera bryter jag bara mot h-begränsningen på grusväg:)

och till dig personligen: Välj mindre vägar, var tusan kan du köra så där egentligen?
180 i kurvorna här ute på mina 70 vägar kan du glömma.

Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Varför köra ohemuligt fort på 90 och 110-vägar? Har ni inget tålamod? Hittar man däremot en slingring 70-väg med perfekt beläggning..

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Ugluk skrev:
Varför köra ohemuligt fort på 90 och 110-vägar? Har ni inget tålamod? Hittar man däremot en slingring 70-väg med perfekt beläggning..

jag säger som Maverik och Ghoose i filmen Top Gun.

"I feel the need... the need for speed" :rock

jag älskar verkligen att köra svinfort. tycker att det är helt underbart. när man ligger klistrad på tanken och bara löder. man känner sig som en missil som kommer flygandes. helt underbart.

en sak som jag verkligen gillar är ifall man kommer fort som fan på rakor och det ligger enstaka bilar där och man bara blåser om dom som satan. det är grymt läckert. jag kollar självklart först så att det inte finns några avtagsvägar innan jag gör såna omkörningar.
jag brukar då tänka mig in i bilförarnas situation. att man sitter där i bilen i 90 och helt plötsligt hör man hur det börjar yla bakifrån. innan han hunnit kolla i backspegeln så skakar det till i bilkarossen och en sporthoj blåser förbi med ett högt ylande slip-on i MYCKET högre fart. fy faaaaaaaaaaan så gött.
sånt drömde jag om hela min barndom att det skulle hända när jag åkte i föräldrarnas bil. hände bara en gång att en bmwbil blåste om i kanske 220 när farsan höll 90. minns det än i dag i detalj fastän att det kanske var 15 år sedan.

Silwer.. jag kör inte så på 70 vägar. det är alldeles för mycket utfarter på såna vägar.
annars går det att köra så på alla 90-vägar jag har testat i alla fall. 110 vägar behöver jag väl inte ens kommentera. där ska man åka hayabusa i 250+ hela tiden.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ett misstag i din beskrivning, det hörs sällan nåt ylande bakom, i bilen upplever du att motorcykeln kom helt plötsligt, det låter när du sen kör om bilen.

Att du är ball och håller fullt jämt är iofs din sak, men jag skulle tro att du inte är unik här på forumet, hur går det med stealth färgen föresten?

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
bmwjohan skrev:
jag säger som Maverik och Ghoose i filmen Top Gun.

"I feel the need... the need for speed" :rock

jag älskar verkligen att köra svinfort. tycker att det är helt underbart. när man ligger klistrad på tanken och bara löder. man känner sig som en missil som kommer flygandes. helt underbart.

en sak som jag verkligen gillar är ifall man kommer fort som fan på rakor och det ligger enstaka bilar där och man bara blåser om dom som satan. det är grymt läckert. jag kollar självklart först så att det inte finns några avtagsvägar innan jag gör såna omkörningar.
jag brukar då tänka mig in i bilförarnas situation. att man sitter där i bilen i 90 och helt plötsligt hör man hur det börjar yla bakifrån. innan han hunnit kolla i backspegeln så skakar det till i bilkarossen och en sporthoj blåser förbi med ett högt ylande slip-on i MYCKET högre fart. fy faaaaaaaaaaan så gött.
sånt drömde jag om hela min barndom att det skulle hända när jag åkte i föräldrarnas bil. hände bara en gång att en bmwbil blåste om i kanske 220 när farsan höll 90. minns det än i dag i detalj fastän att det kanske var 15 år sedan.

Silwer.. jag kör inte så på 70 vägar. det är alldeles för mycket utfarter på såna vägar.
annars går det att köra så på alla 90-vägar jag har testat i alla fall. 110 vägar behöver jag väl inte ens kommentera. där ska man åka hayabusa i 250+ hela tiden.

...no comments :(

Köra fort rakt fram kan vem som helst göra...men köra fort när det svänger är en annan sak....
Det är i kurvorna männen skiljs från mössen... ;)

//B

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Sällan över 30km för fort och vid 30-vägar kör jag 30.
Jag vill behålla körkortet, men det är klart, på 70-vägar på landet så kollar man ju in nästa kurva och inte så mycket på hastighetsmätaren :rolleyes:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Silwer skrev:
ett misstag i din beskrivning, det hörs sällan nåt ylande bakom, i bilen upplever du att motorcykeln kom helt plötsligt, det låter när du sen kör om bilen.

Att du är ball och håller fullt jämt är iofs din sak, men jag skulle tro att du inte är unik här på forumet, hur går det med stealth färgen föresten?

ok jag trodde att man skulle höra lite att det börjar yla bakifrån, men som sagt så har jag aldrig fått uppleva en hoj som kommer förbi mig som en missil.

jag tycker inte att jag är ball för fem öre för att jag kör fort. jag kör fort för att jag tycker att det är det roligaste som finns.
köra hoj i 100 på 90 väg=tråkigt
köra hoj i 200 på 90 väg=lika kul som att åka lisebergsbanan, dvs superduperkul.

jag startade denna poll för att jag vill se hur många mer på detta forum som står på lite grann.

stealth färgen får dröja lite. det har varit lungt ett tag nu, men det vore fruktansvärt ballt :)

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Bear skrev:
...no comments :(

Köra fort rakt fram kan vem som helst göra...men köra fort när det svänger är en annan sak....
Det är i kurvorna männen skiljs från mössen... ;)

//B

jag håller absolut med dig om att det är i kurvorna som männen skiljs från mössen.

men som sagt tidigare.. jag kör absolut inte fort för att vara ball. jag har heller aldrig skrivit någonstans att jag tycker att jag är bra på att köra. jag kör bara så fort jag vågar hela tiden för att jag älskar att köra fort. känns som att man är på en räserbana hela tiden. underbart.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0