Hur fort springer ni 60/100 meter?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hittade ingen sån här tråd så jag skapar en. :)

Så vad kutar ni 60 m på? Eller varför inte 100 m?

Själv ligger jag väl sådär till, 8,48 sek på 60 m, manuell tidtagning.

Hade kunnat få till en bättre tid en gång (tiden landade på 8,49) men det var med en riktigt värdelös start där jag höll på att tippa framlänges, så de första dryga 15 metrarna gick mest åt till att styra upp den förskräckliga framåtlutningen från starten. :gnissla Hade säkert kunnat krypa neråt 8,3 eller nåt om jag inte hade sumpat starten så jävligt. Grämer mig över det än idag haha.

100 m är jag förbannat dålig på, har bara testat en gång lite halvseriöst, men kom snabbt på att jag inte hade uthållighet till det. Tiden landade på blygsamma 14 sek. :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag springer inte 60m. Eller ens 100m för den delen. Eventuellt kanske jag kan förflytta mig i rask promenadtakt på någonstans strax över 1,5m/s. Så då blir det 40s respektive 67s.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har för mig att man sprang mellan 8-9 sekunder på 60 meter i fyran/femman.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Har för mig att man sprang mellan 8-9 sekunder på 60 meter i fyran/femman.

Inte för att vara den som är den, men det där får man nog ta med en rejäl nypa salt. Jag kan köpa att du sprang på lite mer än 9 sek utan reaktionstid, (OM du var en utomordentlig löpare för din ålder!) men inte en låg 8:a.
Sen antar jag att tiden mättes manuellt, dessutom av din lärare? Isåfall får man ta tiden med en ännu större nypa salt då denna kanske startade stoppuret för sent och/eller för tidigt. Plus att du inte minns den exakta tiden, vilket gör det ÄNNU mindre trovärdigt!

Den verkliga tiden kan mycket väl ha varit uppåt 11 sek.

Nu säger jag såklart inte att det är stört omöjligt att du sprang på pyttelite mer än 8 sek, det finns ju faktiskt underbarn till det mesta, (Usain Bolt är ju ett praktexemplar av detta, han var naturligt snabb lååååångt innan han blev känd) men det låter verkligen inte rimligt om man ser till sannolikheten och alla andra faktorer jag rabblat upp.

Jag säger såhär; mät tiden igen och kom tillbaks i tråden. :)
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
I 8:an (innan jag började gå på gym) så sprang jag 60m på 7,2 sek och 100m på 12,05sek.
Det var visserligen snabbast på skolan (bland 500 elever i årskurs 7-9) men det jag är stoltast över är att jag hoppade 5,42m i längdhopp. Man kanske kunde ha blivit nåt om man hade börjat träna friidrott på allvar. Det har man ångrat många gånger att man inte gjorde.:huvet
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sen antar jag att tiden mättes manuellt, dessutom av din lärare? Isåfall får man ta tiden med en ännu större nypa salt då denna kanske startade stoppuret för sent och/eller stoppade stoppuret för tidigt. Plus att du inte minns den exakta tiden, vilket gör det ÄNNU mindre trovärdigt!

Dom som sprang snabbt i min skola sprang under 10, jag långt över det :D

Sen om det var klockningsfel eller vad bryr jag mig inte så mye om, då lärarn måste mätt fel på samma personer gång på gång.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Inte för att vara den som är den, men det där får man nog ta med en rejäl nypa salt. Jag kan köpa att du sprang på lite mer än 9 sek utan reaktionstid, (OM du var en utomordentlig löpare för din ålder!) men inte en låg 8:a.
Sen antar jag att tiden mättes manuellt, dessutom av din lärare? Isåfall får man ta tiden med en ännu större nypa salt då denna kanske startade stoppuret för sent och/eller stoppade stoppuret för tidigt. Plus att du inte minns den exakta tiden, vilket gör det ÄNNU mindre trovärdigt!

Den verkliga tiden kan mycket väl ha varit uppåt 11 sek.

Nu säger jag såklart inte att det är stört omöjligt att du sprang på pyttelite mer än 8 sek, det finns ju faktiskt underbarn till det mesta, (Usain Bolt är ju ett praktexemplar av detta, han var naturligt snabb lååååångt innan han blev känd) men det låter verkligen inte rimligt om man ser till sannolikheten och alla andra faktorer jag rabblat upp.

Jag säger såhär; mät tiden igen och kom tillbaks i tråden. :)
Det var därför jag skrev 8-9 sekunder ;)

Jag hittade resultat från Lundamästerskapen (skoltävling i lund) med tider mellan 8-9s för folk i femman. Och vad jag minns så var det riktig tidtagning där. Känns inte så våldsamt snabbt.

I 8:an (innan jag började gå på gym) så sprang jag 60m på 7,2 sek och 100m på 12,05sek.
Det var visserligen snabbast på skolan (bland 500 elever i årskurs 7-9) men det jag är stoltast över är att jag hoppade 5,42m i längdhopp. Man kanske kunde ha blivit nåt om man hade börjat träna friidrott på allvar. Det har man ångrat många gånger att man inte gjorde.:huvet
Nehej, så snabbt kan du aaaaaldrig har spungit! :rolleyes:
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Det var därför jag skrev 8-9 sekunder ;)

Jag hittade resultat från Lundamästerskapen (skoltävling i lund) med tider mellan 8-9s för folk i femman. Och vad jag minns så var det riktig tidtagning där.

Okej då förstår jag, trodde först du mätt på skolgården på en gympalektion typ, det är ganska vanligt att man gör så i mellanstadiet. Men då får jag helt enkelt lyfta på hatten och ge dig en smärre eloge för din prestation. Även om det så var 8,99 sek så var det väldigt bra jobbat. :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Okej då förstår jag, trodde först du mätt på skolgården på en gympalektion typ, det är ganska vanligt att man gör så i mellanstadiet. Men då får jag helt enkelt lyfta på hatten och ge dig en smärre eloge för din prestation. Även om det så var 8,99 sek så var det väldigt bra jobbat. :tummenupp
När läraren mätte på skolgården var vi ungefär 3/4-dels sekund snabbare än "på riktigt" om jag inte minns helt fel, tycker det låter rimligt. Men det var ju jevla tag sedan..

Man skulle kanske testa igen en dag när snön smält :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kul med lite annorlunda tråd :)
Jag har ingen aning om vad jag gör på de distanserna idag. Troligen inte så jättesnabbt eftersom man släpar på en massa kilon som inte fanns där förr. 5km gjorde jag på 22:16 förra hösten vilket jag är skitnöjd över med min nära 100 kilo tunga kropp.
100m gjorde jag på 12:45 när vi testade en gång på gymnasiet. I mellanstadiet (sist man sprang 60 meter) hade jag 9 blankt som bäst på förutom en gång när jag ska ha sprungit på 8:60, men det tar jag med en nypa salt eftersom jag alltid låg mellan 9 till mitten-9or generellt.
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
60 meter, kommer inte ihåg.
100, samma där..
42165 meter 3 timmar 41 minuter & 48 sek. för en månad sen! :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Springa? Nej tack. Jag är rädd för att bryta lårbenshalsen var morgon när jag kliver ur sängen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Spring inte så jäkligt! Ni kommer se ut som jakthundar om ni fortsätter.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top