Hur fort springer ni 60/100 meter?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig varit någon sprinter, förutom när jag är förbannad och ska ha tag på nån mupp som springer ifrån mig... Men då tas det inte så ofta tider. ;)

Jag brukade däremot springa/jogga en dryg mil hem efter kampsportsträningen. Det var lite drygt när man hade haft 1.5h fys att kuta hem. Men jag var tvungen att göra det eftersom att sista bussjäveln gick hem innan träningen var slut. Till slut så var det inte jobbigare att jobba en mil än att gå en mil. ;) Hur lång tid det tog minns jag inte längre däremot. Heh.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag är nästan helt hundra på att jag sprang 8,2 eller 8,3 på 60m i ettan eller tvåan på gymnasiet. Har för mig låga 13-tider på 100m. Jag tror TS har fått det lite om bakfoten om vad som är snabbt eller inte.

Jag hade väl inte särskilt snabba tider, tyckte jag då i alla fall. Man vägde väl bara 65kg drygt och höll på med fotboll och annat. Tidtagningen tror jag nog inte diffade mer än någon tiondel. Nu vetefan vad man hade fått, när man väger 90kg och halvjoggar lite nån gång i månaden som enda löpträning. Men det hade varit intressant att testa.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det enda jag minns är 100m i gymnasiet, innan jag konditionstränade. Runt 13s brukade det landa på. Har aldrig gillat att springa, utan satsade mer på cykel och skidor, där jag gjort bra ifrån mig tack vare stora lungor och bra syresättning (hade vilopuls på 42-44 när det var som bäst). I lumpen sprang jag med full utrustning och ett GRG på axeln nästan dagligen i terräng - höll samma tempo som de som slapp bära extra vikt. Så det är väl mer seghet och jävlaranamma, än kvickhet :)

Idag är det mer soffpotatis - jag hinner aldrig med träning när det är full rulle med småkottar och annat hemma.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
vi skippade löpträningen på gympan i mellanstadiet och pangade rutor i skolan på loven istället, den löpträningen fick räcka terminen ut. tidtagning? nä, men fort sprang vi vill jag lova, och betydligt längre än 100m :D

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jodå serru, snabb som fan..

Käka en 60 cm kebabpizza på 7.9s samtidigt som jag sprang 1 kiloparsek på väldigt kort tid.

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag är nästan helt hundra på att jag sprang 8,2 eller 8,3 på 60m i ettan eller tvåan på gymnasiet. Har för mig låga 13-tider på 100m.

Det låter som om det stämmer ganska bra, kutar man 60 m på låga 8:eek:r så borde 100 m tiden landa på 12-13 sek. :)

Jag tror TS har fått det lite om bakfoten om vad som är snabbt eller inte.

Mjaa, det beror ju helt på vem man jämför med. Jämför man med alkoholiserade soffpotatis-Janne, 49, så är det ju förbannat snabbt, men inte om man jämför med elitidrottare som lever för sporten. Denna tråd är ju mest riktad åt vanligt folk, inte professionella elitidrottare.
8+ sek är såklart långsamt om man jämför med Bolt som har avverkat sträckan på 6,39 sek, men hur många % av världens vanliga "medelsvnssonbefolkning" kan ens komma under 8 sek? Inte många skulle jag tro, även om det finns guldkorn här och där som klarar det. :tungan

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag springer när jag ser nåt jag e rädd för, och då har jag inte simultankapacitet nog att ta tiden.
Har alltid varit långsam. Har för mig jag sprang 100m på 13.6 i högstadiet.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Slowroller, ditt svin, du har slagit mitt högstadierekord på 60 m.. och du behövde bara springa 40 m mer :gråta

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Sprang 60 m på 8 nånting, medelmåtta var man.

Hoppade dock 175 i höjd i gymnasiet, det var bland de bättre :)

"Hur brett har du hoppat" ??

[YOUTUBE-ID]H9nDY7ilw3s[/YOUTUBE-ID]

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Sist jag sprang 60m var det något fystest av något slag, tror det var till yrkesofficer, då sprang man 3x30m alltså man vände 3ggr, det sprang jag på 9,nånting sekunder. Rätt nöjd med mig själv.

Sprang på lite drygt 8s på 60m rakt spår! Ganska snabbt, för att va tjej ;)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag kan inte springa längre och jag tillhörde eliten i gymnasiet när det gällde löpning. Vann ena loppet efter det andra.
Sprang jättemycket efter att jag nästan var sämst i mellanstadiet.

Idag ligger jag bara i soffan och spelar gamla Segaspel och hatar att jag knappt kan gå.
Det ska det bli ändring på 2011.

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
N/A
Sist jag sprang 60m var det något fystest av något slag, tror det var till yrkesofficer, då sprang man 3x30m alltså man vände 3ggr, det sprang jag på 9,nånting sekunder. Rätt nöjd med mig själv.

90m med 3 vändningar på 9s? Förstår om du är nöjd, med den farten kan du jogga hem ett OS-guld.... :yoparty

Själv satsar jag nog på 300m helrör, känns mer som min gren :fyllisar

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

3x30m blir 90m enligt pluttifikationstabellen :tungan

edit: läsfel av mig kanske :va

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Yay nytt PB! 60 m @ 8,27 sek. :tungan

Innan det landade tiden på 8,29. Tredje gången var jag dock trött, fick en bra start iofs men någonstans halvvägs började jag känna att musklerna var ganska utmattade och inte ville leka längre, tiden landade på 8,74 och sen gick jag hem med möra ben.

Jaja, en dålig tid är iaf inte helt bortkastad ansträngning, jag ser det som bra träning! :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Sist jag kuta 100m tog det lätt 30sek, men då jagade jag igång en hoj, finns det andra anledningar att springa?

Men i mellanstadiet låg jag på ca.8,5s/60m

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...