Hur fort springer ni 60/100 meter?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Var ute och testade 60 m, ville så jävla gärna sätta ett nytt personbästa så det blev en riktig dräparstart, allt gick sjukt bra fram tills ca: 35 m, då fick jag för mycket framåtvikt pga min ivriga start, så jag fick styra upp eländet vilket gjorde att det sket sig sista biten. Tiden landade på 8,54s. =/ Hade säkert blivit runt 8,25-8,30s om jag inte hade gjort den tabben.

Nåja, eftersom det ändå inte var någon höjdartid så tänkte jag "fuck it" och gick och tränade lite topphastighet istället. Jag lyckades klämma till med ca: 32,5 km/h som bäst. (12 m på 1,33s). :)
Sen testade jag 24 m också, då vart jag lite småtrött i benen men det blev iaf 30,85 km/h (24 m på 2,80s).
Nu är ju detta mätt manuellt så siffrorna kan vara lite fel, men jag vet att de stämmer rätt så bra ändå. Man har ju blivit lite av ett proffs vad gäller manuell tidtagning genom åren, och dessutom har jag stenkoll på vad som är rimliga tider eller ej just när det gäller maxhastigheter, så jag är säker på att det stämmer ganska bra. Inte på hundradelarna såklart, (då pratar vi ju om att lyckas tajma in på decimetern i full fart, vilket inte är möjligt) men ganska exakt. :)
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Edit: Lomma, helt rätt, det krävs verkligen en stark kropp, speciellt ryggen för att palla en explosiv start. Det första man gör i starten är ju ett slags "hopp" där ryggen rätas ut ganska mycket (fast inte helt då) och huvudet ska upp en bra bit.
Men iaf, jag brukar köra lite marklyft och knäböj, bänkpress och annat som jag märker att jag har halkat efter i. Ibland kör jag jump squats då jag tycker det svarar så gött i musklerna. :) En annan övning som är bra är pullups/shinups, om man använder rätt teknik så kan man komma åt muskler bakom axlarna också (snarare än att nästan bara lyfta med biceps) som jag tror används rätt mycket vid hård löpning.

Förlåt om jag lägger mig i men någon större belastning på ryggen är det inte! Ryggen är bara lite buktad i färdigställning och möter inte direkt något motsånd när den rätas ut. Man ska nog accelerera häftigare än en människa för att G-kraferna ska bli något att prata om. Däremot har du rätt i att man måsta vara stark i bålen men för sprinters är det först och främst magen som är viktig som stabiliserare för överkropp och för krafterna från sätesmusklerna.
En del amerikaner, främst de runt Trevor Graham såsom Marion Jones, hade för övrigt en teori om att hålla ner huvudet så länge som möjligt för att skjuta fram tyngdpunkten. Vilket iofs bara var nys, framgångarna hade nog mer med BALCO att göra...

Mina tider är sub-7 och sub-10.6
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Förlåt om jag lägger mig i men någon större belastning på ryggen är det inte! Ryggen är bara lite buktad i färdigställning och möter inte direkt något motsånd när den rätas ut. Man ska nog accelerera häftigare än en människa för att G-kraferna ska bli något att prata om. Däremot har du rätt i att man måsta vara stark i bålen men för sprinters är det först och främst magen som är viktig som stabiliserare för överkropp och för krafterna från sätesmusklerna.
En del amerikaner, främst de runt Trevor Graham såsom Marion Jones, hade för övrigt en teori om att hålla ner huvudet så länge som möjligt för att skjuta fram tyngdpunkten. Vilket iofs bara var nys, framgångarna hade nog mer med BALCO att göra...

Mina tider är sub-7 och sub-10.6

Intressant, har du någon aning om vad dina tider på 0-10 m ligga på? :) Eller kanske 0-20 m?

Jag tror förresten jag överskattade ryggmusklernas arbete i starten, men de gångerna jag har fått till bra starter (om man kan kalla det bra, 0-10 m på 1,95s brukar det ligga på när jag står i en ordentlig startposition (bättre tid om jag fuskar och står mer upprätt/framåtlutad)) så har jag gjort ett ganska rejält ryck uppåt/framåt innan jag egentligen börjat trycka mig framåt på riktigt.
Det är lite knepigt att förklara men om man kollar på slowmotionvideor på sprintstarter så ser man ofta det där lilla "skuttet" i början då huvudet/överkroppen reser sig ganska mycket, något som är extremt svårt att hinna se om videon spelas i normal hastighet (sen är det ju iofs inte alla som gör skuttet lika tydligt heller, har dock för mig Bolt brukar göra ett ganska tydligt skutt).
Jag kan iofs inte säga helt ärligt att det känns nämnvärt i ryggens muskler, men jag skulle tro att ryggmusklerna för ett kort ögonblick tvingas stå ut med en hel del ändå?
Men iaf, det kan nog stämma att det egentligen är andra muskler som arbetar mest, nu när jag tänker efter. :va

EDIT: Iofs, när jag skriver "starten" så syftar jag mer på de allra första stegen, inte då man successivt rätar ut ryggen efter att man redan börjart samla på sig lite hastighet. Sen att starten kanske kan/ska definieras som mycket längre än ett fåtal steg än en annan sak. :hihi
Jag vet inte var man egentligen drar gränsen någonstans, var starten "slutar" och nästa fas tar vid. Vad kallas den delen då man försöker samla på sig en jävla massa fart, då man mer eller mindre springer upprätt fast ändå kanske accelererar lite? Definieras det också som startfasen? Eller är det det man kallar "drive" på engelska? Skulle vara kul om någon kunnig kunde reda ut begreppen. :)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
När läraren mätte på skolgården var vi ungefär 3/4-dels sekund snabbare än "på riktigt" om jag inte minns helt fel, tycker det låter rimligt. Men det var ju jevla tag sedan..

Man skulle kanske testa igen en dag när snön smält :)
Jag var snabb i skolan, runt 9 sekunder som du.

Detta har jag levt på i 25 år och utmanade brorsan i ett 400-meterslopp för ett par år sedan. Jag kom aldrig i mål.

Sensmoralen; MINNS minnena, försök inte upplev dem igen.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
60 el 100m ... när har man behov av att kunna springa fort på de sträckorna?
Det är inte då man jagar tjejer iaf ...
Det är inte heller då man jagar efter bus som slagit sönder busskuren....
Det är inte heller då man sen springer åt andra hållet för att helt plötsligt var de inte 3 flyende utan 20 anstormande...

hmmm
måste vara då man är så jävla skitnödig att det inte går hålla sig många sekunder till .... fast jag tror inte att man springer snabbt då man kämpar för att hålla igen ;)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Testade 60 m idag och satte ett nytt PB. :)

OBS: Ljudet i videon verkar ha blivit lite försenat. Texten "START" ska dyka upp kanske 0,1s innan man hör att jag börjar röra mig, vilket den ju inte gör. "STOPP!" dyker också upp för tidigt. Vi får väl hoppas att det fixar sig, vet att nyuppladdade videor kan bli lite knasiga.

http://www.youtube.com/watch?v=MHsEethFldA

Tiden i videon är förhållandevis exakt beräknad eftersom jag minns att jag orkade hålla ett (ovanligt) högt tempo hela vägen, så jag vet med all säkerhet att jag inte började decelerera innan min mållinje som jag annars brukar göra pga utmattning, så det går att få fram den ungefärliga tiden då man hör (eller jag hör det iaf) på vilket steg jag slutar "driva" eller vad man nu kallar det.

Det förvånar mig inte alls att jag sprang så mycket snabbare än vanligt den här gången, det kändes direkt att det var ett förbannat bra lopp där allt klaffade så SJUKT bra. Fick upp en rätt så sjysst fart och kunde hålla den hela vägen. Starten gick också kalasbra. :)

Så, nytt PB då antar jag! Jag vet naturligtvis inte den exakta tiden, men någonstans runt 7.20s är det. Svårt att säga.
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Så, nytt PB då antar jag! Jag vet naturligtvis inte den exakta tiden, men någonstans runt 7.20s är det. Svårt att säga.
Så på tre dagar förbättrade du din tid från 8,45 till 7,20 sek (vilket för övrigt är en hårsmån från det svenska rekordet för kvinnor)? :lol
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Testade 60 m idag och satte ett nytt PB. :)

OBS: Ljudet i videon verkar ha blivit lite försenat. Texten "START" ska dyka upp kanske 0,1s innan man hör att jag börjar röra mig, vilket den ju inte gör. "STOPP!" dyker också upp för tidigt. Vi får väl hoppas att det fixar sig, vet att nyuppladdade videor kan bli lite knasiga.

http://www.youtube.com/watch?v=MHsEethFldA

Tiden i videon är förhållandevis exakt beräknad eftersom jag minns att jag orkade hålla ett (ovanligt) högt tempo hela vägen, så jag vet med all säkerhet att jag inte började decelerera innan min mållinje som jag annars brukar göra pga utmattning, så det går att få fram den ungefärliga tiden då man hör (eller jag hör det iaf) på vilket steg jag slutar "driva" eller vad man nu kallar det.

Det förvånar mig inte alls att jag sprang så mycket snabbare än vanligt den här gången, det kändes direkt att det var ett förbannat bra lopp där allt klaffade så SJUKT bra. Fick upp en rätt så sjysst fart och kunde hålla den hela vägen. Starten gick också kalasbra. :)

Så, nytt PB då antar jag! Jag vet naturligtvis inte den exakta tiden, men någonstans runt 7.20s är det. Svårt att säga.

Är du neger?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Så på tre dagar förbättrade du din tid från 8,45 till 7,20 sek (vilket för övrigt är en hårsmån från det svenska rekordet för kvinnor)? :lol

Var får du 3 dagar ifrån? Mitt senaste inlägg där jag skrev tider är från den 1 Januari, inte Mars.
8,45s är knappast någon tid som jag anser är bra, inte ens bra för mig personligen och det är verkligen inte mitt PB. Det är rent av en rätt så dassig tid. Mitt PB innan det här "7.20s" låg på 8,06s, det står t.om någonstans i den här tråden.

Jag får erkänna att jag är en smula chockad över tiden, men jag är helt säker på att den stämmer ganska bra ändå. Som sagt, det kanske inte är EXAKT 7,20s, utan kanske bättre eller sämre med någon tiondel, men någonstans däromkring ÄR det. Det kändes också i kroppen när jag sprang, hade så jävla mycket mer ös i kroppen jämfört med förut, och då jämför jag alltså med de tiderna som för mig har varit bra/bäst. :)

Men iaf, jag har alltså tagit en lång paus/vila där jag knappt sprungit alls, och långa pauser har alltid, för mig iaf, inneburit ganska rejäla ökningar i prestationen för en förhållandevis kort period. Förutom kanske uthålligheten då, men på 60 m kan man klara sig rätt bra ändå om det bara går tillräckligt fort. :)

PS: Nej, jag är inte neger. :hihi
 

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Ort
Liten håla
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Ca 30 minuter skulle jag tro, Har hittills inte haft något tillräckligt hotfullt efter mig så jag har behövt springa :D:arsele
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Nu är våren här och man kan ÄNTLIGEN börja löpa lite mer. :tummenupp

Har inte mätt några tider mer än korta 12 m sprints, men jag tog iaf en cykeltur till min lokala, hemskt trevliga tunnel. Jag är synnerligen tacksam över att den existerar, jag gillar den, speciellt att skrika konstigheter i den. :D

Tänkte iaf att det kunde vara skoj att kuta igenom den, mest bara för att se hur det känns. Jag hade hoppats det skulle gå att springa längre, kanske rent av full fart genom hela tunneln, men tyvärr måste man börja sakta ner en bit efter man nått hälften av tunneln, annars kommer man kuta rätt in i skogen när man kommer ut ur den eftersom vägen svänger ganska kraftigt precis innan/efter tunnelns ändar. :( Nåja, det var skoj iaf.

Video:

http://tinypic.com/player.php?v=4i6wn&s=5

PS: Andra försöket är med en halvt stående startposition samt en helt annan teknik (att börja ta ut stegen så fort som möjligt).
Jag gillar inte den metoden faktiskt, även om det i vissa enstaka fall funkar väldigt bra. Tycker man går miste om det där "öset" om man börjar ta ut stegen för tidigt. Jag antar att det iofs kräver en hel del styrka för att behärska, så det kan ju kanske vara en bra teknik om man behärskar den? :)
 
Last edited:

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Hur fort springer jag 60 respektive 100 meter? Det beror på situationen vill jag påstå, ligger det en brud 60 meter bort med en skyllt "BORRA?" :tuttar och jag är med en skara killar så springer jag fort som fan!

Däremot om jag är på en löparbana helt själv och ska springa 60 meter är jag inte så vidare värst snabb i benen och går nog hem, tar hojen till banan och ser vad den klarar 60 meter på istället!

100 meter kan jag klara det med men då ska det nog mer till än en tjej med en skyllt....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...eh, springer du alltid i jeans, och gör underliga ljud i tunnlar? :va :hihi

/J - springer hellre långt än snabbt
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
...eh, springer du alltid i jeans, och gör underliga ljud i tunnlar? :va :hihi

/J - springer hellre långt än snabbt

På vintern eller i kallt väder springer jag alltid i jeans, annars brukar det bli shorts. Men löpningen i sig funkar rätt OK med jeans, (Edit: åtminstone för kortdistans, jag hade ju inte velat springa långdistans och svetten bara rinner) men det sliter kanske lite mycket på dem. Nåja, hellre det än att frysa ballarna av sig. :)

Att föra en massa oväsen i tunnlar är ju asgött, det är lite som ett tvång, man bara MÅSTE skrika i tunneln, åtminstone en gång för att stilla begäret. :D
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja där va de ju spikat.
Funderat på om du är lite :va o de fick man väl bekräftat med den videon.
Men fortsätt kämpa på med dina tider tillsammans med jeansen.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ja där va de ju spikat.
Funderat på om du är lite :va o de fick man väl bekräftat med den videon.
Men fortsätt kämpa på med dina tider tillsammans med jeansen.

Nu känner jag mig faktiskt lite krengkt. :(
Menar du att jag är dum i huvudet som springer med jeans, eller syftade du på ljuden? Eller aah nä, varför frågar jag ens? Du kan tro vad du vill, jag vet iaf själv att jag är rätt så frisk i huvudet, (eller så frisk man kan vara under rådande världsliga omständigheter iaf) så jag ser ingen anledning att sitta och försvara mig mot en som dig, om du nu är en sån typ som jag misstänker. :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror Norman (som är en trevlig prick trots att han håller på BIK :hihi ) syftar på att det är klart udda...inte är jeans något plagg jag skulle få för mig att försöka slå fartrekord i...ljudeffekter i tunneln hjälper inte till. :hihi

Själv löper jag i underställ och vindbrallor när det är kallt och jag skall ut på min terrängmil, när det är fartlek så är det tightare grejer (nej, bilder blir det inga :fakta ), eller helst shorts om vädret tillåter.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top