Hur fungerar en fjädring?

sandstream

Guest
Har börjat titta lite på hojens fjädring och tänkte testa att ändra inställningarna åt olika håll för att se vad det ger för skillnad. Tyvärr så är jag inte så kunnig när det gäller fjädring och instruktionsboken berättar bara hur man ändrar men inte vad det får för effekt.

De namn jag stött på och som någon kanske kan förklara vad de kallas på svenska och vad de påverkar är:

Fram och bak
- Spring Pre-Load Adjustment
- Rebound damping force
- Compression damping force
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
sandstream71 skrev:
Har börjat titta lite på hojens fjädring och tänkte testa att ändra inställningarna åt olika håll för att se vad det ger för skillnad. Tyvärr så är jag inte så kunnig när det gäller fjädring och instruktionsboken berättar bara hur man ändrar men inte vad det får för effekt.

De namn jag stött på och som någon kanske kan förklara vad de kallas på svenska och vad de påverkar är:

Fram och bak
- Spring Pre-Load Adjustment
- Rebound damping force
- Compression damping force

Det kommer att hållas kurs på Kinnekulle där bla annat just fjädring och fjädringsinställning kkommer att gås igenom.
Kursen är på söndagen och sedan är det körning hela måndagen (första semesterdagen för många)
Gå in på :

http://home.swipnet.se/racingworld/

och klicka sedan på teorikurs.

Mvh. Ola
 

sandstream

Guest
Det verkar vara en bra kurs! Ska se om jag har möjlighet att komma då.

Är du Ola Cornell, en av kursledarna?
Såg att det står "lördagen 4:e juli" men det ska väl vara "söndagen 4:e juli".

Någon som kan ge svar på min frågor om just fjädringen så länge?
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
sandstream71 skrev:
Fram och bak
- Spring Pre-Load Adjustment
- Rebound damping force
- Compression damping force

Snabb svar på dessa i följande ordning. Svarar inte på vad de olika inställningarna gör, men vad de betyder var och en för sig.
- Fjäderförspänning. Hur hårt fjädern är dragen i grundläget.
- Returdämpning. Hur fort/långsamt dämparen ska skjuta ut igen.
- Kompression. Hur fort/långsamt det går att trycka ihop dämparen. Givetvis varierande, men vid given belastning.

// Wip
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
sandstream71 skrev:
Tack!

Om nån har tid att förklara vad "de gör" så :Bugar

En snabb överblick med grunderna.

Fjäderinställningen. Du ska kunna utnyttja så mycket som möjligt av fjädringsvägen. Man bör även tänka på att fjädring används utåt också. Ett riktvärde som brukar användas är 1/3 av fjädern ska var hopsjunken när man sitter still på cykeln. Ska appliceras både fram och bak.
Dämpningens ebenskaper ska givetvis utnyttjas på samma sätt. Man vill använda så mycket av den "möjliga" dämpningen som finns. Om man har för hård dämpning påställd kan det resultera i att dämparen känns stumm och bara halva vägen utnyttjas. För mjuk resulterar ofta i genomslag.
Returdämpning är samma fast annorlunda,,, med för mycket retur (dämpning, långsam ut,) kan dämparen ha en tendens att "sätta" sig, (inte hinna ut innan nästa gupp). Det kan resultera i många olika saker, men mindre del av fjädringsvägen används samtidigt som gaffeln får andra egenskaper. För liten returdämpning kan göra så att hjulet studsar ut eftersom det inte finns något som dämpar.

Snabblektion. Detta är ett ämne som kan förfinas i det oändliga, nästan, men det är väldigt individuellt.

// Wip
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Vad de andra har sagt med tillägget: Ändra bara en grej i taget och ett snäpp. Ändrar man för många parametrar åt gången är det svårare att känna skillnad. Ändra, skriv upp, testa osv till du känner att du är nöjd.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Wip skrev:
En snabb överblick med grunderna.

Returdämpning är samma fast annorlunda,,, med för mycket retur kan dämparen ha en tendens att "sätta" sig, (inte hinna ut innan nästa gupp).

// Wip


:va Om det är mkt retur så borde den väl den hinna ut för snabbt, medan för mkt comp så blir den väldigt mjuk och är beroende av returens tillbakafjädring eller? Vet ej hur ni utgår från vilket position. Jag skruvar in comp/retur helt och utgår från där och sen klickar utåt! För lite klick utåt långsamt comp samt långsam retur!
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
motardnisse skrev:
:va Om det är mkt retur så borde den väl den hinna ut för snabbt, medan för mkt comp så blir den väldigt mjuk och är beroende av returens tillbakafjädring eller? Vet ej hur ni utgår från vilket position. Jag skruvar in comp/retur helt och utgår från där och sen klickar utåt! För lite klick utåt långsamt comp samt långsam retur!

Riktigt, har lagt till ett ord i min text som tydliggör vad jag syftar på.

// Wip
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Det finns en jättebra artikel om fjädring från Allt om MC. Den finns inscannad o finns att tanka ner i bla sporthojs hubben. Mkt enkelt o bra förklarat vad man ska tänka på.

Sandstream, tänk på att anteckna vilka inställningar du har innan du börjar jiddra. Det är lätt att trassla bort sig.

Ett annat tips är, funkar fjädringen , ge fan i den. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Anders R skrev:
Vad de andra har sagt med tillägget: Ändra bara en grej i taget och ett snäpp. Ändrar man för många parametrar åt gången är det svårare att känna skillnad. Ändra, skriv upp, testa osv till du känner att du är nöjd.

Har du originaldämpare/gaffel på hojen är rekommendationen att ändra minst 2 - 3 klick per ändring. Originaldämpare är i regel inte lika finkänsliga som pirattillverkade (Öhlin, Wilbers) utan kräver större förändring för att du skall märka något.

Skriv också ALLTID upp vad du gör och hur inställningen var INNAN du började skruva/testa.

Enklast är här att utgå från "bottenläget" på skruvarna. Dvs. det läge där skruvarna är skruvade i botten och ventilerna är helt stängda (eller åt minstånde stängda så mycket det går) eftersom det är det enda kända läge man har att utgå från!

Sedan hängde jag inte riktigt med på vad ni snackad ett svar längre ner sär någon pratade om att fjädern returnerar SNABBARE om man dämpar MER???

jag är inte säker på om jag förstod vad ni menar så jag tar mig friheten att förklara på mitt sätt så får skaparen av tråden välja vilken metod han/hon själv vill.

Så här funkar det i alla fall:

Skruvar du IN skruven (moturs) så dämpar du mer. Vilket gäller både kompressionsdämpning och returdämpning. Ju mer du skruvar in skruven (dämpar) ju långsammare blir kolvens rörelse.

Detta ger:
RETURDÄMPNING
Om du åker över ett potthål så skall (när det är optimalt ställt) hjulet åka ner i hålet (guppet) och följa vägbanan utan att "flyga i luften" en liten bit innan den når botten på hålet/guppet. Om du i detta läget har ställt returdämpningen för hårt (dvs. dämpat för mycket) så kommer hjulet inte attomedelbart följa vägbanan ner i hålet utan det kommer att "flyga i luften" en liten bit innan kolven fjädern har orkat trycka ut kolven tillräckligt.

Om du åker i ett långsamt gupp (till skillnad mot ett potthål/snabba gupp enl. ovan) och har för LITE returdämpning kommer stötdämparen att returnera för snabbt och hojen kommer att bli gungig (svajig).

KOMPRESSIONSDÄMPNING
Om du kör i potthålet igen och har för mcyket kompressionsdämpning kommer
stötdämparen att hindra fjädern från att tryckas ihop (komprimeras) och det kommer att kännas stötigt. Detta uppträder dock först när du skall upp ur hålet/guppet och fjädern skall komprimeras (tryckas ihop).

Om du har för lite kompressionsdämpning så kommer fjädern att tryckas ihop för mycket (för mycket är samma sak som att den bottnar dvs. då slår den igenom och det blir metall mot metall vilket gör att du då riskerar att tappa greppet.).

Eftersom våra vägar inte är konstanta (vilket nästan gäller för en bana) så är det omöjligt att hitta en inställning som funkar kanonbra i alla lägen (motorväg i fullfart kontra stadskörning 30 km/h och farthinder för att inte snacka om favoritvägen så mycket man vågar) därför måste man välja en generell inställning som funkar mestadels av tiden.

Personligen letar jag då efter en inställning där jag slår igenom på max en gång på favoritvägen när jag kör som ett svin. Detta har jag som utgångspunkt och släpper sedan lite på kompressionsdämpningen för att få en bekvämare hoj till vardags.

Slänger du/jag på packning och ev. också passagerare så måste man, näst intill, börja om med injusteringen för att på nytt hitta en fungerande inställning. generellt är dock att ju mer fjäderförspänning desto mer returdämpning.

FJÄDERFÖRSPÄNNING
Som gatåkare ändrar man faktiskt fjäderförspänning eftersom man faktiskt ändrar lasten på hojen (packning/passagerare). men som racingåkare (tävling) där gör man i regel en justering av fjäderförspänningen EN gång och sedan åker man med den på alla banor.

Enda orsaken till att på bana justera fjäderförspänningen är för att ändra markfrigången. men så fort man ändrar fjäderförspänningen måste man börja laborera igen med kompressionsdämpning och returdämpning. Det finns därför inget behov av tex hydraulick fjäderförspänning på en tävlingshoj utan där kan man spara pengar samt viss vikt genom att välja en tillbehörsdämpare med kontramuttrar för justering av fjäderförspänningen.

Till gatbruk är det dock oerhört användbart. Personligen skruvar jag på min ett antal gånger per säsong och då är det skönt att slippa plocka fram haknycklar och "skit".

Hoppas detta gav dig lite "kött på benen".

Lycka till!
// Niklas
P.S Det är en vetenskap att ställa in en stötdämpare och det finns folk som inte jobbar med annat. Dessutom är det inte samma sak att sitta vid tangentbordet och beskriva lite teori som att köra ett fordon och "med kroppen" känna vad som är fel och när det är "rätt".
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
motardnisse skrev:
:va Om det är mkt retur så borde den väl...
Språkbruket när man talar dämpning är ett problem. Jag anser att man inte bör använda ord som mycket och lite när man talar dämpning eftersom de lika gärna kan uppfattas tvärt om. T ex "Jag kör med mycket returdämpning" kan uppfattas som att man har en litet åtdragen returdämpning som medger stort utslag i returdämpningen eller att man har en mycket åtdragen reteturdämpning som medger mindre utslag. Vanligtvis betyder "mycket" samma sak som hårt åtskruvad, alltså litet utslag och mer dämpning men det är inte ovanligt att det uppfattas tvärt om. När jag själv talar och skriver om dämpning försöker jag alltid precisera mig genom att använda "dra åt" och "släppa".
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett knep för att förstå vad det är som händer när man skruvar på dämpningen ( kompression och retur) är att tänka på justerskruven som den kran den är.
Det är kranar som, likt din vattenkran hemma, ökar eller dämpar flödet av olja i dämparen.
När du skruvar medsols så stryper du flödet i dämparen.
När du skruvar motsols så öppnar du flödet.

Observera att jämförelsen inte funkar om du endast har blandare hemma. :crash
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Teddy skrev:
Språkbruket när man talar dämpning är ett problem. Jag anser att man inte bör använda ord som mycket och lite när man talar dämpning eftersom de lika gärna kan uppfattas tvärt om. T ex "Jag kör med mycket returdämpning" kan uppfattas som att man har en litet åtdragen returdämpning som medger stort utslag i returdämpningen eller att man har en mycket åtdragen reteturdämpning som medger mindre utslag. Vanligtvis betyder "mycket" samma sak som hårt åtskruvad, alltså litet utslag och mer dämpning men det är inte ovanligt att det uppfattas tvärt om. När jag själv talar och skriver om dämpning försöker jag alltid precisera mig genom att använda "dra åt" och "släppa".

Jo, nog finns risk för misstolkningar, men personligen anser jag att man skall försöka (i den mån det går) att vara så tekniskt korrekt i sina formuleringar som möjligt därav "mycket dämpning".

Skriver/säger man att man har kraftig dämpning (vare sig det är retur- eller kompressionsdämpning) så menar man ju just att man har dämpat rörelsen kraftigt! Jämfört med lite dämpning!

Man kan också säga att man "strypt dämpningen" eftersom det är just oljeflöde man pratar om. Och om man stryper oljetillförseln så dämpar man rörelsen (kompression- / returdämpning).

En annan aspekt på det, som du är inne på, är att vara tydlig för de som INTE är tekniskt bevandrade (vilket är många). Men de flesta vet vad (moturs och medurs är) varför man då på ett enkelt sätt kan utrycka sig i temer av "jag har justerat returdämpningen moturs 2 klick". Om man vill kan man ju då förtydliga det hela med att säga "för att minska dämpningen så att stötdämparen snabbare fjädrar ut". Fast det blir så himla långa meningar och omständigt när man pratar. Bättre är då att man försöker lära sig de tekniska termerna ordentligt!

Är man osäker måste man fråga! Håller man på med utbildning och är lärare måste man ställa kontrollfrågor. Men är man bara kompisar som står och snackar så är det lite mer upp till kompisen (eller mig för den delen också) att fråga om jag inte är säker på att jag har förstått!

// Niklas
 

sandstream

Guest
Ja, det här verkar ju vara en mindre vetenskap :)

Tackar för alla svar!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ja inte är det lätt att förså sig på.
Jag har stora problem med att få det bra på min hoj iaf trots att jag vet vad de olika inställningarna är till för.

Det blir att man sitter o kör o vänjer sig i stället.

Egentligen borde man väl åka samma runda med tillhörande vägbulor o svängar för varje ändring man gör.

En sak med orginalfjädring på hojar som är några år är ju att de helt enkelt inte räcker till längre, eller tom att de är för såsiga orginal (som äldre R1 tex).
Då kan man skruva sig tokig det blir iaf aldrig vettigt.
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top