Hur fungerar en fjädring?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Laban skrev:
Kanske är enklare att gå till lokala biblan och kolla i själva tidningen. Nån som vet vilket nummer av Allt om MC som texten fanns i?

Tror det var Allt om Mc nr 5, 2001.

Vill även minnas att en kompis som prenumererar på Allt om Mc nyligen hade fått/köpt "Mekboken 3", där (nästan) samma artikel om dämparinställningar också fanns.

Men jag tror att boken hade fått lite andra värden på "ihopsjunkningens" storlek. I övrigt var det samma artikel.

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Remo skrev:
Tror det var Allt om Mc nr 5, 2001.

Vill även minnas att en kompis som prenumererar på Allt om Mc nyligen hade fått/köpt "Mekboken 3", där (nästan) samma artikel om dämparinställningar också fanns.

Men jag tror att boken hade fått lite andra värden på "ihopsjunkningens" storlek. I övrigt var det samma artikel.

Tack för tipset! Ska kolla in Mekboken. Tror den följde med i sista numret. Lokala biblioteket prenumererar. :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min tur att slänga in en fråga i tråden nu då. Jag har ganska nyligen köpt en ZXR 750 -89, och har börjat lura lite på hur jag kan optimera den. Om vi börjar med gaffeln, så kan fjäderförspänning och returdämpning justeras, men inte komperssionsdämpning. Det har nämnts i tråden att man ska sträva efter att utnyttja så mycket som möjligt av fjädringsvägen, och det låter ju vettigt.

Gaffeln är just nu ganska "hård", vilket känns ni-vet-var :rolleyes: när man lyckas träffa nåt hårt med framhjulet, men samtidigt är hojen riktigt mysig att bromsa hårt med på slät väg, eftersom den inte dyker så mycket.

Jag har väl egentligen ingen konkret fråga, utan mer en massa funderingar och lite input är absolut välkommet! :) Hur kan jag få ut det bästa av min gaffel, med de justeringsmöjligheter som finns?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Var ute och testade lite olika lägen på returdämpningen nu, och lyckades låsa framhjulet i en lagom kraftig inbromsning. Spännande!! :skrämd
Jag har hittat ett läge som verkar funka bra för det mesta, men just i inbromsningen känns den lite mjuk, även om den inte bottnar. Ska jag vara nöjd då? Har inte kört så många andra sporthojar så jag är lite osäker på hur det "ska" kännas. :va

För övrigt är justeringen till returdämpningen väldigt trög när man närmar sig det "mest inskruvade" läget, och klicken är inte speciellt tydliga. Nån som känner igen sig?

blade02

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
CBR954RR
Avarage skrev:
Jag håller med dig! Man KAN göra det hur komplicerat/svårt som helst men om man inte prövar lär man sig ju aldrig. Och de flesta åker, enl. min mening, omkring med alldeles för hårt ställda dämpare (för mycket kompression i regel) och säger sig tycka originaldämparen är "för mjuk" bara för att Rossi och pojkarna åker på bättre prylar! Dvs. det är ingen "ballhetsfaktor" i att åka original eller att ha dämparen så mjukt ställd som möjligt utan att den för den skull blir svajig i högfartsböjar eller slår igenom vid potthål.

De flesta kan göra en hel del, bara de vågar börja testa, för åkkomforten! Med bekvämligheten och stabiliteten (för man vill ju ha både och :rofl ) kommer högre tempo utan att det känns obehagligt eller farligare.

När det gäller bandagar är det ett väldigt bra påfund och alla som har chansen borde ta den. Men personligen kör jag med en annan inställning på min bana jämfört med landsväg eftersom en bana i regel är bra mycket slätare och man kör fortare/mer aktivt på bana jämfört med på landsväg!

Ut och testa!

// Niklas
ställer du inte dämparen hårdare när du kör bana då annars funkar standarinställningen rätt bra (för mej) när jåg åker på gatan

Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...