Hur fungerar en fjädring?

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Det är konstigt med folks inställning till dämparinställningar.
Det påpekas hela tiden att det är en enormt komplext, (och det är det ju förstås för att få ut den sista sekunden på bana). Men, det som verkar underförstått med det snacket är att vi vanliga såskoppar inte skulle kunna skilja på skit och skönt, men så är det är ju INTE!
Är den "komplexa" inställningen ett svepskäl för att slippa lära sig? - ibland tror jag det.
Jag kan visserligen inte ställa in dämpning som Rossi, men jag kan göra mina hojar bra mycket bättre för mig än de var med den inställning dom kom med.

Ut och kör och prova (gärna enligt någon genomtänkt modell som tipsats om i tidigare inlägg) så kommer det gå upp ljus för de flesta. Sen är en specialbandag för dämparförståelse förstås helrätt om man har möjlighet.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
U-joppe skrev:
Det är konstigt med folks inställning till dämparinställningar.
Det påpekas hela tiden att det är en enormt komplext, (och det är det ju förstås för att få ut den sista sekunden på bana). Men, det som verkar underförstått med det snacket är att vi vanliga såskoppar inte skulle kunna skilja på skit och skönt, men så är det är ju INTE!
Är den "komplexa" inställningen ett svepskäl för att slippa lära sig? - ibland tror jag det.
Jag kan visserligen inte ställa in dämpning som Rossi, men jag kan göra mina hojar bra mycket bättre för mig än de var med den inställning dom kom med.

Ut och kör och prova (gärna enligt någon genomtänkt modell som tipsats om i tidigare inlägg) så kommer det gå upp ljus för de flesta. Sen är en specialbandag för dämparförståelse förstås helrätt om man har möjlighet.


Jag håller med dig! Man KAN göra det hur komplicerat/svårt som helst men om man inte prövar lär man sig ju aldrig. Och de flesta åker, enl. min mening, omkring med alldeles för hårt ställda dämpare (för mycket kompression i regel) och säger sig tycka originaldämparen är "för mjuk" bara för att Rossi och pojkarna åker på bättre prylar! Dvs. det är ingen "ballhetsfaktor" i att åka original eller att ha dämparen så mjukt ställd som möjligt utan att den för den skull blir svajig i högfartsböjar eller slår igenom vid potthål.

De flesta kan göra en hel del, bara de vågar börja testa, för åkkomforten! Med bekvämligheten och stabiliteten (för man vill ju ha både och :rofl ) kommer högre tempo utan att det känns obehagligt eller farligare.

När det gäller bandagar är det ett väldigt bra påfund och alla som har chansen borde ta den. Men personligen kör jag med en annan inställning på min bana jämfört med landsväg eftersom en bana i regel är bra mycket slätare och man kör fortare/mer aktivt på bana jämfört med på landsväg!

Ut och testa!

// Niklas
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En vanligt förkommenade vanföreställning verkar vara att ska man justera fjädringen på sin sporthoj ska det vara till det hårdare. Hårt=sportigt och bra är ju verkligen inte sanningen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.

Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Silwer skrev:
tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.

Skrev jag det?

Silwer skrev:
Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.

En utsliten dämpare är ju inget att ha vilket ju är ganska logiskt.....
 

sandstream

Guest
Silwer skrev:
Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.
Vet inte exakt vad du menar men nog är det så att för 90-95% av dem som kör sporthojar på gatan så räcker originaldämpare och fjädrar mer än väl. Att slänga på Öhlins direkt som en del gör har nog mer med utseende än funktion att göra.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Silwer skrev:
tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.

Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.


Hörde en kille som körde en Blackbird på Bikedagarna för några år sedan. Han hade justerat fjäderförspänningen till max så att den slog i taket varje gång den fjädrade ut. Vilket resulterar i att oljan går varm och dämparen känns mjuk/sladdrig efter lite hårdare körning.

Killen komm tillbaks och sa att han ville ha bättre grejor på hojen för original funkade inte och var alldeles för mjuka. Han skulle ha Öhlins. Hojen var helt ny och hade inte gått mer än 100 mil (eller något liknande).

Killen visste inte vad han höll på med men originaldämparen var skitkass och funkade. Det visste han!???

Jag säger inte att du är sådan eller att alla är så. Men nog ligger det lite i det, eller???

// Niklas
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream71 skrev:
Vet inte exakt vad du menar men nog är det så att för 90-95% av dem som kör sporthojar på gatan så räcker originaldämpare och fjädrar mer än väl. Att slänga på Öhlins direkt som en del gör har nog mer med utseende än funktion att göra.

tja jag menar att bra fjädringskomponenter kostar flis, så här spar fabrikerna stålar, skulle nån sätta på mer avancerade grejor så blev deras hoj dyrare än konkurrenternas.

Jag menar dessutom att orginalen rätt ofta inte går att renovera, så får de gå tusentals mil kan de lätt vara tokslut.
Jag menar dessutom att fjädrarna är för en viss vikt på föraren, ofta kan man gissa att det är lätta förare som det tänkts för orginal (fjäder går visserligen tat byta).

Är förvånad att inte folk upplevt slutkörda fjädringar, det kan göra underverk att byta det gamla mot nåt nytt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Silwer skrev:
tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.

Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.

Tja, det optimala är ju en fjäder som arbetar hela sin slaglängd utan att slå igenom. Jämfört med en fjäder som bara arbetar 20% av sin slaglängd.

Dvs. konsten är att för det första tillverka en fjäder och stötdämpare som harmonierar med varandra och som är avstämmd för hojen samt förarens vikt och körstil.

Föraren kan sedan, på de dyrare stötdämparna, justera dämparen och fjädern till att fungera nästan hur som helst. Konsten är att justera stötdämparen så att den nyttjar hela slaglängden utan att slå igenom. Lyckas man med detta och samtidigt ha en hoj som är stabil i högfartssvängar så har man både en komfortabel och stabil hoj som inger förtroende och som inte sliter däck så in i bänken!

Dvs. en av de viktigaste nycklarna till lång livslängd på däcken är rätt inställd dämpare! Dvs. det finns ett samband mellan hårt (för hårt) ställd dämpare och högt däckslitage. Vilket i sin tur innebär att däcket inte ligger i ingrepp hela tiden utan studsar sig fram mellan ojämnheterna i vägbanan. Dvs. väggreppet blir sämmre. Vilket i sin tur kanske ibland kompenseras med mjukare däck. En ond cirkel med andra ord!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Silwer skrev:
tja jag menar att bra fjädringskomponenter kostar flis, så här spar fabrikerna stålar, skulle nån sätta på mer avancerade grejor så blev deras hoj dyrare än konkurrenternas.

Jag menar dessutom att orginalen rätt ofta inte går att renovera, så får de gå tusentals mil kan de lätt vara tokslut.
Jag menar dessutom att fjädrarna är för en viss vikt på föraren, ofta kan man gissa att det är lätta förare som det tänkts för orginal (fjäder går visserligen tat byta).

Är förvånad att inte folk upplevt slutkörda fjädringar, det kan göra underverk att byta det gamla mot nåt nytt.

Enl. min erfarenhet (som ofta kör solo) är det hög tid att byta en originaldämpare bak efter mellan 7000 - 8500 mil. Kör man mycket passagerare kommer nog bytet tidigare än så.

Eftersom man vänjer sig succesivt känner man, naturligtvis, ingen skillnad för än man byter. Och ibland kan det göra en otrolig skillnad att byta från en slut originaldämpare till en ny fräch "top of the line" piratdämpare.

// Niklas
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
CorbenDallas skrev:
Det finns en jättebra artikel om fjädring från Allt om MC. Den finns inscannad o finns att tanka ner i bla sporthojs hubben. Mkt enkelt o bra förklarat vad man ska tänka på.

CorbenDallas; Var exakt finns artikeln på sajten? Kan du skicka en länk? Jag har kikat runt och hittar den tyvärr inte.

/Laban
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Laban skrev:
CorbenDallas; Var exakt finns artikeln på sajten? Kan du skicka en länk? Jag har kikat runt och hittar den tyvärr inte.

/Laban
Sajt? Läs om läs rätt =)

CorbenDallas skrev:
Inskickat av CorbenDallas
Det finns en jättebra artikel om fjädring från Allt om MC. Den finns inscannad o finns att tanka ner i bla sporthojs hubben. Mkt enkelt o bra förklarat vad man ska tänka på.
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
adl skrev:
Installera dc++, http://dcplusplus.sourceforge.net/, om du inte har det installerat, sen PMar du zykl0n och ber snällt att han lägger upp en användare åt dig.

Tack för info, ADL! Verkar som jag behöver ett fildelningsprogram för att få tag i den inscannade artikeln... Men det förutsätter väl också att den som har artikeln på sin dator också är uppkopplad?

Är lite rudis på detta med fildelning och hubbar. :)

Kanske är enklare att gå till lokala biblan och kolla i själva tidningen. Nån som vet vilket nummer av Allt om MC som texten fanns i?
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top