ulf_lundin skrev:Fel igen. Inte vetenskap; feeling o erfarenhet o misstag. Tror jag iaf.
/u
Du har nog rätt. Att kunna nyttja kunskaperna i praktiken är ju det riktigt svåra.
ulf_lundin skrev:Fel igen. Inte vetenskap; feeling o erfarenhet o misstag. Tror jag iaf.
/u
Goodstuff skrev:Du har nog rätt. Att kunna nyttja kunskaperna i praktiken är ju det riktigt svåra.
U-joppe skrev:Det är konstigt med folks inställning till dämparinställningar.
Det påpekas hela tiden att det är en enormt komplext, (och det är det ju förstås för att få ut den sista sekunden på bana). Men, det som verkar underförstått med det snacket är att vi vanliga såskoppar inte skulle kunna skilja på skit och skönt, men så är det är ju INTE!
Är den "komplexa" inställningen ett svepskäl för att slippa lära sig? - ibland tror jag det.
Jag kan visserligen inte ställa in dämpning som Rossi, men jag kan göra mina hojar bra mycket bättre för mig än de var med den inställning dom kom med.
Ut och kör och prova (gärna enligt någon genomtänkt modell som tipsats om i tidigare inlägg) så kommer det gå upp ljus för de flesta. Sen är en specialbandag för dämparförståelse förstås helrätt om man har möjlighet.
Tack!ninja-mannen(c) skrev:Kolla http://sportrider.com/tech/suspension/ och prova http://sportrider.com/bikes/146_susp_settings/#suzuki GSX-R750 -00 = GSX-R750 -02?
Silwer skrev:tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.
Silwer skrev:Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.
Vet inte exakt vad du menar men nog är det så att för 90-95% av dem som kör sporthojar på gatan så räcker originaldämpare och fjädrar mer än väl. Att slänga på Öhlins direkt som en del gör har nog mer med utseende än funktion att göra.Silwer skrev:Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.
valmers skrev:Har vi flyt loggar jiwe in och ger oss en avhandling.....
Silwer skrev:tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.
Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.
sandstream71 skrev:Vet inte exakt vad du menar men nog är det så att för 90-95% av dem som kör sporthojar på gatan så räcker originaldämpare och fjädrar mer än väl. Att slänga på Öhlins direkt som en del gör har nog mer med utseende än funktion att göra.
Silwer skrev:tja föredrar man att stötdämparen slår igenom och käns som en säck så får man väl tycka det.
Jag anser iaf att många orginalstötdämpare som dessutom fått gå sina mil är rätt risiga.
Silwer skrev:tja jag menar att bra fjädringskomponenter kostar flis, så här spar fabrikerna stålar, skulle nån sätta på mer avancerade grejor så blev deras hoj dyrare än konkurrenternas.
Jag menar dessutom att orginalen rätt ofta inte går att renovera, så får de gå tusentals mil kan de lätt vara tokslut.
Jag menar dessutom att fjädrarna är för en viss vikt på föraren, ofta kan man gissa att det är lätta förare som det tänkts för orginal (fjäder går visserligen tat byta).
Är förvånad att inte folk upplevt slutkörda fjädringar, det kan göra underverk att byta det gamla mot nåt nytt.
CorbenDallas skrev:Det finns en jättebra artikel om fjädring från Allt om MC. Den finns inscannad o finns att tanka ner i bla sporthojs hubben. Mkt enkelt o bra förklarat vad man ska tänka på.
Sajt? Läs om läs rätt =)Laban skrev:CorbenDallas; Var exakt finns artikeln på sajten? Kan du skicka en länk? Jag har kikat runt och hittar den tyvärr inte.
/Laban
CorbenDallas skrev:Inskickat av CorbenDallas
Det finns en jättebra artikel om fjädring från Allt om MC. Den finns inscannad o finns att tanka ner i bla sporthojs hubben. Mkt enkelt o bra förklarat vad man ska tänka på.
CorbenDallas skrev:Sajt? Läs om läs rätt =)
Installera dc++, http://dcplusplus.sourceforge.net/, om du inte har det installerat, sen PMar du zykl0n och ber snällt att han lägger upp en användare åt dig.Laban skrev:Och var finns sporthojs hubben? Trodde ju att det var en del av denna sajt.
adl skrev:Installera dc++, http://dcplusplus.sourceforge.net/, om du inte har det installerat, sen PMar du zykl0n och ber snällt att han lägger upp en användare åt dig.
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |