Hur fungerar mc och parkeringsautomater ihop?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Hur fungerar det om någon med motorcykel vill parkera där man vanligtvis parkerar med bilar och man måste ha en parkeringslapp att lägga innanför rutan? Är ju inte direkt jättesvårt för någon med bil att "låna med sig" lappen om man nu tejpar fast den någonstans. :confused:

Tanken slog mig just, gjorde jätteont.. :( :tungan

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjet skrev:
Hur fungerar det om någon med motorcykel vill parkera där man vanligtvis parkerar med bilar och man måste ha en parkeringslapp att lägga innanför rutan? Är ju inte direkt jättesvårt för någon med bil att "låna med sig" lappen om man nu tejpar fast den någonstans. :confused:

Tanken slog mig just, gjorde jätteont.. :( :tungan

Du betalar och tar med dej lappen, får du böter så skickar du bara in lappen och bevisar att du har betalt så försvinner böterna.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har 4 tips.
1: Parkera aldrig på en bilparkeringsruta, då måste du betala för platsen!
2: Använd cykelparkeringar istället.I de flesta städerna har P-lisorna överseende. Fråga dom till våren vad dom fått för direktiv. Det brukar jag göra.

3: Om du nu nödvändigtvis måste stå på heden eller så så kolla efter MC-parkeringsplats. Dom är nästan alltid gratis.

4: Lär dig var mc-parkeringarna finns. Två tips.
Tvärsöver kopparmärra: Utanför fiket vid McDolands där laserdoom låg innan. Där X-change finns nu ungefär.
Liseberg: Precis vid den lilla ingången.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Emmi skrev:
Du betalar och tar med dej lappen, får du böter så skickar du bara in lappen och bevisar att du har betalt så försvinner böterna.
Funakr inte alltid eftersom du kan ha tagit en från någon annan. Dom vill ha sett lappen PÅ mc'n.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Vet ni vad en manlig p-lisa heter? P-nis :rofl :rofl :rofl

Seriöst kan ju inte finnas en käft som fått p-bot på sin hoj eller? Vart ska de fästa den .... Med tejp eller?

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
yonsson skrev:
Funakr inte alltid eftersom du kan ha tagit en från någon annan. Dom vill ha sett lappen PÅ mc'n.
Ok, har hört folk som har blivit tillsagda att göra så eftersom folk snor lapparna annars.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Annars är det rekommenderat att skriva sitt reg. nr. på lappen (med bläck givetvis). Kan ju inte någon annan använda lappen iaf. Däremot kan de ju jävlas med en. Men vad fasen fäster man en p-lapp på en naken cykel? Hmm...

Förresten har för mig jag sett någon grej man kan låsa fast över nummerplåten då man parkerar så att det inte går att läsa av reg. nr. Tillåtet? Förmodligen inte! Men ändå...

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 ST -05
i götebor kan man parkera upp tilll en meter från ett cykelställ
behöver du så parkera på en bil plats betala om du vill och lägg lappen i plånboken eller skit i det och får du böter så hävdar du att du betalt men någon har tagit lappen
det é rådet jag fått av P-vakter när jag frågat vart man får parkera
vissa vakter har även en liten lapp man kan få som det står hur man parkerar mc dock fick jag inte tag på någon i sommras då dom var slut

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jaja, skriva sitt regnr på lappen e ju bra. Sen fäster man den runt ena styränden med ett gummiband.

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
Emmi skrev:
Jaja, skriva sitt regnr på lappen e ju bra. Sen fäster man den runt ena styränden med ett gummiband.

eller skaffa kraftigt karborre och fäst nummerplåten med, ta med nummerplåten när du lämmnar hojjen och problemet är löst!

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Finns ingen regskylt så kan hojen bogseras bort, händer antagligen inte så ofta, men den kan bli bortkörd.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Mr-zx7 skrev:
eller skaffa kraftigt karborre och fäst nummerplåten med, ta med nummerplåten när du lämmnar hojjen och problemet är löst!

Precis min tanke, förövrig så ska dom faan också böta cyklar om dom böter mc eftersom en hoj tar föga mer plats än en cykel.

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
Emmi skrev:
Finns ingen regskylt så kan hojen bogseras bort, händer antagligen inte så ofta, men den kan bli bortkörd.

sant fast jag tror inte att risken är överhängande.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Manne skrev:
Seriöst kan ju inte finnas en käft som fått p-bot på sin hoj eller? Vart ska de fästa den .... Med tejp eller?

HEhe jag har fått en 500 ing på hojen när jag stog på en innergård!

efter det så åkte plåten av vid varje parkering det är ett HETT tipps då riskerar man ju inte att få plåten stulen heller :va

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hojen måste väll stå i 24h utan plåt innan den får bogseras bort ? eller har jag fel

svar på tal önskas!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Manne skrev:

Jag har fått p-bot på MC:n när jag stod på gatan, där bilarna får stå. Åkte ner till parkeringsenheten på polisen och sa att den blåst bort. Hade naturligtvis inte betalat, men de avskrev den utan omsvep och sa åt mig att ta med lappen i fickan i fortsättningen, så är det bara att visa upp den för dem efteråt tillsammans med p-boten för avskrivning.

Så (a) Visst går det att få böter på MC, samt (b) rådet att ta med lappen funkar, åtminstone enligt polisen själv.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Manne skrev:

På innegården hemma hos en polare står en vinterparerad hoj med fyra lappar innanför framkåpan :hihi

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
yonsson skrev:
Har 4 tips.
1: Parkera aldrig på en bilparkeringsruta, då måste du betala för platsen!
2: Använd cykelparkeringar istället.I de flesta städerna har P-lisorna överseende. Fråga dom till våren vad dom fått för direktiv. Det brukar jag göra.

3: Om du nu nödvändigtvis måste stå på heden eller så så kolla efter MC-parkeringsplats. Dom är nästan alltid gratis.

4: Lär dig var mc-parkeringarna finns.
Några liknande punkter borde snart göras sticky av om det ska fortsätta strömma in trådar om det här.

"Flexibel parkering" är ju en av de stora förmånerna med hoj, så den möjligheten ska man inte sumpa i onödan. Bara man parkerar med huvet så :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...