Hur funkar Metzeler K3 Interact?

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ska köra bana (Gotland) i 3dar i Juni och tänkte sätta på K3 för ändamålet.

Tänkte köra utan däcksvärmare och har lite frågor om vad ni som testat dom tycker.

Tid för att bli varma?
Hållbarhet?
-Räcker dom 3dar? (vilket jag tror och hoppas)

Vilket däckstryck använder ni kallt/varmt?

Har kört på M3 och Sportsmart förut, och sneglar lite på Bridgestones S20 och Pirellis motsvarande men ska nog prova K3 först.

Kör i medelgruppen och förväntar mig inte snabbare tider i första hand utan en känsla av mer kontroll och förtroende för hojen. Det kanske är overkill men what the hell... :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varför inte michelin pure eller något annat däck som är bra även vid regn? Så trist att ha dåligt grepp om himlen öppnar sig och såvida du inte är ruskigt snabb blir dem inte överhettade.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag kör på bridgestone s20, jag tycker dom fungerar bra på gata, har inte hunnit prova bana än men jag skulle kunna tänka mig att racetec k3 bättre grepp och håller kortare på bana men åker du gata oxå så kanske racetec slits lite för fort
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Varför inte michelin pure eller något annat däck som är bra även vid regn? Så trist att ha dåligt grepp om himlen öppnar sig och såvida du inte är ruskigt snabb blir dem inte överhettade.

Det enda jag läst om K3 är att dom fortfarande är okej vid regn. Sen har jag läst mängder med recensioner och aldrig riktigt förstått varför man ska köpa Michelin på hoj (har aldrig provat). Det funkar säkert bra men det verkar som att dom flesta andra funkar bättre, iallafall i tester? Förutom i regn då... Men där är ju mina Sportsmart redan väldigt bra...
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ni som har K3 vill jag gärna ha lite inputs ifrån... hur känns däcken? Nu har jag redan beställt iofs... :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det enda jag läst om K3 är att dom fortfarande är okej vid regn. Sen har jag läst mängder med recensioner och aldrig riktigt förstått varför man ska köpa Michelin på hoj (har aldrig provat). Det funkar säkert bra men det verkar som att dom flesta andra funkar bättre, iallafall i tester? Förutom i regn då... Men där är ju mina Sportsmart redan väldigt bra...

Ptja, har stort förtroende för pure däcken för allt i allo körande och man tjänar inget på värmare.

K3 är ju klart att föredra ha värmare på så vitt jag förstått. Inte testat dem själv.
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
tycker dom funkar mkt bra :) kör bara 2 lite lungnare varv sen är dom mkt trevliga man får tydliga singnaler från däcken
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Funkar riktigt bra på bana och går att köra utan värmare, men ta det lite lugnt i början så dom får upp lite värme. Dom kommer att hålla 3 dagar i medeltempo utan problem. Funkar bra till gata också men är inget vidare i regn, fast det är ju inga sport/racedäck. Handlar om kompromisser när det gäller däck, och där är ju Sportec M5, Power osv bättre alternativ när man kör i medeltempo som du.

Original på din hoj är 190/50 men kör med 190/55 det funkar bättre vid aktiv körning.:tummenupp " Har för mig att det var 2,1 fram o 1,9 bak kalltryck.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu har jag tyvärr inte kört på GR sen 2005 men då var beläggningen som ingen annan. Åt massor med däck och man fick ha högre tryck än normalt. Är det så än?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tid för att bli varma: två lugna varv i början av varje pass räcker
Mina räckte rätt många gatmil (måttligt tempo), två dagar på ringen (måttligt tempo) och fyra dagar på kortbana (måttligt tempo) innan bakdäcket var slut på ena sidan. Fram har fortfarande gott om mönster.

Jag har kört 2,5 fram och 2,9 bak, bägge kalla.

Jag tycker inte att de är roliga i vått vägg men jämfört med slicks är de säkert som klister.
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Jag har eg noll kunskap om däck men jag har kört mycket med K3orna (både med och utan värmare) och jag älskar dem! Gillar den toppiga profilen som gör att cykeln känns lättsvängd.

Killen jag köpte däck av sist sa 2.3 fram 2.0 bak med värmare (han hade nån tabell från Metzeler) men jag brukar köra typ 2.0 kalltryck har jag för mig.

Folk säger att Gotland sliter däck men jag tycker att K3orna håller bra.
Nu kör jag väl visserligen som en kärring :p men iallafall i snabb gatgrupp.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
2,5 och 2.9 är åt he för mycket för K3-däcken.:fakta

Tid för att bli varma: två lugna varv i början av varje pass räcker
Mina räckte rätt många gatmil (måttligt tempo), två dagar på ringen (måttligt tempo) och fyra dagar på kortbana (måttligt tempo) innan bakdäcket var slut på ena sidan. Fram har fortfarande gott om mönster.

Jag har kört 2,5 fram och 2,9 bak, bägge kalla.

Jag tycker inte att de är roliga i vått vägg men jämfört med slicks är de säkert som klister.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
på gotland tror jag ett bra gatdäck är övelägset racedäck, körde där en dag i sommras och slaktade 3 bakdäck, tror att asfalten är så fruktansvärt fin att du inte får någon temp i racedäcken, efter 15 minuter så var däcken kallare än när jag tog av däckvärmaren. Så att köra ett racedäck utan värmare och lite tempo så är dom däcken döda fort. Banan är sjukt kul men kör med däck som kräver riktigt låg arbetstemp. Min teori är att på grund av den fina asfalten blir det inte tillräckligt med friktion vilket medför att däcket tappar temp och sedan får ett elakt kallslitage då däckvärmarvärmen går ur däcket.

Grymt kul bana för övrigt.

Lycka till!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
2,5 och 2.9 är åt he för mycket för K3-däcken.:fakta

Kan säkert vara som du säger men jag får bra värme i de och de slits jämnt och fint så jag har inte haft någon anledning att gå ned i tryck. Men jag håller som sagt måttligt tempo.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Vid hårt slitage p.g.a för slött tempo= Öka däckstrycket lite? :)

Har redan beställt 190/50, får leva med det men ja testar inställningen på fjädringen samtidigt så vill inte laborera för mkt på en gång. Det slutar bara med att jag inte vet vad jag sysslar med...
Ska däremot testa 190/55 senare på säsongen.

Jag kan ju förstå att många vill ha en mer kvickstyrd hoj, men en Zx10r-04a? Är det inte kvickstyrd så det räcker och blir över? jag har problem på gata med att hojen gärna tippar in i kurvorna och då kör jag ändå Dunlop 190/50 nu.
Mitt första intryck av Sportsmart var; vingligt på gatan och lite trögt på bana men väldigt förtroendeingivande för övrigt.
 
Last edited:

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Måste säga att jag är riktigt nöjd med power pure däcken rullat 3 bandagar i medelgrupp, var blött 2 av passen en dag och var inga problem.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Vid hårt slitage p.g.a för slött tempo= Öka däckstrycket lite? :)

Har redan beställt 190/50, får leva med det men ja testar inställningen på fjädringen samtidigt så vill inte laborera för mkt på en gång. Det slutar bara med att jag inte vet vad jag sysslar med...
Ska däremot testa 190/55 senare på säsongen.

Jag kan ju förstå att många vill ha en mer kvickstyrd hoj, men en Zx10r-04a? Är det inte kvickstyrd så det räcker och blir över? jag har problem på gata med att hojen gärna tippar in i kurvorna och då kör jag ändå Dunlop 190/50 nu.
Mitt första intryck av Sportsmart var; vingligt på gatan och lite trögt på bana men väldigt förtroendeingivande för övrigt.

som du säger att den tippar bra med 50 profil så kommer den tippa mer med 55, men varför jag skulle rekomendera 55 profil är för att du får mer anläggningsyta vid nerlägg.

men prova 2,3-2,4fram 2,1-2,2bak så får du upp tempen relativt fort och dom kommer hålla bra.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Kolla så att tidigare ägare inte höjt den bak med fler brickor. Original sitter det 1 3,2MM bricka mellan stötdämpare o chassie. Gaffelbenen jämnt med kronan. Ställ in hänget innan du laborerar med komp o retur, ca 35mm fram o 30 bak.
Vid hårt slitage p.g.a för . slött tempo= Öka däckstrycket lite? :)

Har redan beställt 190/50, får leva med det men ja testar inställningen på fjädringen samtidigt så vill inte laborera för mkt på en gång. Det slutar bara med att jag inte vet vad jag sysslar med...
Ska däremot testa 190/55 senare på säsongen.

Jag kan ju förstå att många vill ha en mer kvickstyrd hoj, men en Zx10r-04a? Är det inte kvickstyrd så det räcker och blir över? jag har problem på gata med att hojen gärna tippar in i kurvorna och då kör jag ändå Dunlop 190/50 nu.
Mitt första intryck av Sportsmart var; vingligt på gatan och lite trögt på bana men väldigt förtroendeingivande för övrigt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tycker K3orna håller bättre än de flesta andra mönstrade racedäck vid lågt tempo. Jag kör dom som instruktörsdäck och då är det mycket tempoväxlingar och svårt att hålla värmen uppe vilket gör att många andra däck kallriver. Kör man i mellangruppen och promt vill ha racedäck så är dom ett bra val.

Själv skulle jag valt sportsmart i din situation pga våtgrepp och livslängd trots att dom svänger lite långsammare. Tror inte K3orna ger speciellt mycket bättre grepp än sportsmart i medelgruppstempo.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top