Hur går det för motocykeltverkaren Highland?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Ja hur går det för Highland? Eller US Highland? (Eller Rollox?)

Allt verkade stanna av i samband med att tre utav styrelseledarmötarna flyg crashade och samtliga avled.

Jag har smugit runt de senaste åren både på Highlands hemsida http://www.ushighland.com/ourbikes.php Som knapp är uppdaterad det senaste året.

De finns ett forum tillägnat Highland motorcyklar (utan någon större aktivitet) http://www.highlandforums.com/index.php som ger lite antydningar till att någon på US Highland fortfarande försöker hålla liv i verksamheten. Namnet på någon från USA, ingat svenska namn vart nämnt) Och de finns andra rykten om att fabriken lades ned och allt såldes. Nåt företag i Sverige som heter Rollox köpte tillbaks rätigheter till motorn till Sverige. Men inget är bekräftat, bara en massa lösa rykten.

För någon månad sedan hade jag tråkigt och googlade lite och snubblade över http://www.rolloxab.se/ Kortfattat info från deras hemsida

”Rollox är ett svenskt utvecklingsföretag. Vår huvudsakliga verksamhet riktar sej mot utveckling av motorer och mindre fordon, som motorcyklar och fyrhjuliga terrängfordon. Vi är ett team med lång erfarenhet av motor och fordonsutveckling och har arbetat med såväl rena tävlingsmotorer som bruksapplikationer”

När jag hade tråkigt i våras och googlade ”Rollox” dök de bara upp info om att de fanns ett företag registrerat vid de namnet men inte mycket mera. Så hemsidan kan inte vara så där jättegammal.

På annat ställe på hemsidan hittar jag de här
”Rollox har dessutom ett nära samarbete med Highland där vi byter eller delar licensrättigheter så att båda företagen får tillgång till den senaste tekniska utvecklingen idag och i framtiden.”

Så vart finns Highland? I Sverige eller USA? Tänker de börja bygga motorcyklar igen? Tänker de börja bygga motorcyklar i Sverige igen?

Jag är nyfiken!
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Ingen som vet nå skvaller?

Kom igen! Jag är nyfiken!

Halva svenska folket har koll på Victorias graviditet men inget vet något om Highland eller Rollox. Personligen anser jag att det är viktigare att hålla koll på eventuella Svenska motorcykeltillverkare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ingen som vet nå skvaller?

Kom igen! Jag är nyfiken!

Halva svenska folket har koll på Victorias graviditet men inget vet något om Highland eller Rollox. Personligen anser jag att det är viktigare att hålla koll på eventuella Svenska motorcykeltillverkare.

Skvaller å skvaller..

Någon produktion finns inte idag, mig veterligen heller inte i USA.
Det finns intressanta saker framtagna, utvecklade, testade osv. men steget ut i produktion tog ett abrupt stopp med delägarnas tragiska olycka. Det finns fortfarande ett antal som inte gett upp men som alla säkert vet tar saker tid med rättigheter, juridik och annat trögjobbat.

Jag hoppas på att det kommer ur nånting ur det arbete som gjorts mellan första modellerna och idag.

Hemma hos FettSnok ;)

Ärlig talat skulle jag också vilja ha en highlander :/
Jasså? Jamenså kom å hämta då! :D
:yoparty
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag va med och utvecklade modellerna som ännu inte kommit, och som jag hoppas kommer en dag.
Vad som är på G vet jag inte så mycket om, men jag skulle ge ett finger för att få jobba med så kunnigt folk igen.

Jag och lermodellen jag gjorde på deras 950 motard
bikeandme3w.jpg
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Highland, är de en sån "svensk maskin med stor motor i litet chassi" som motorjounalen testade för ett antal år sedan?

Bara nyfiken :hihi
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Skvaller å skvaller..

Någon produktion finns inte idag, mig veterligen heller inte i USA.
Det finns intressanta saker framtagna, utvecklade, testade osv. men steget ut i produktion tog ett abrupt stopp med delägarnas tragiska olycka. Det finns fortfarande ett antal som inte gett upp men som alla säkert vet tar saker tid med rättigheter, juridik och annat trögjobbat.

:yoparty

Ja mycket kan nog bero på juridik och rättigheter. Och vem som äger namet "Highland motorcyklar" kanske också är en juridisk fråga? Där av de nya företaget "Rollox". Bara speklationer...

Och nej någon produktion finns de väl inte i nuläget men eftersom de var så nära att starta produktionen i USA så borde ju alla maskiner och dylkigt att montera ihop färdiga Highland motorcyklar borde ju finnas någonstans i världen. Men på vilken sida utav Atlanten?

Jag va med och utvecklade modellerna som ännu inte kommit, och som jag hoppas kommer en dag.

Häftig bild! :yoparty

Den som väntar få se? Kanske.
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vad som är på G vet jag inte så mycket om, men jag skulle ge ett finger för att få jobba med så kunnigt folk igen.

Du menar förståss ge dem fingret...;) Varför lyckades dom aldrig på riktigt med sin serieproduktion o att få vinst i bolaget i Swe, tror du? Mest ett jäkla krånglande hit o dit med nya ägare fram o tillbaka.

"Otur" från början o valde fel kolvar/cyl.foder så dom skar ihop, vevaxlar o växellådor som inte höll o konstiga degiga ramar med gungig Marzocchi/Öhlins kombo, svampiga bromsar, ryckig okänslig insprutning, tråkig lågvarvig motorkaraktär o minst 50grejjer till på "att fixa"-listan.

Kunniga, all the way? Har du verkligen jobbat på Highland, R2?

Mc-världens Volvo, minus tillförlitligheten.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Har en polare som har 2 stycken 950 till salu om någon är intresserad.
Han har tydligen fått för sig att bil är bättre :va
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Klart de är kunniga men de skulle ha finslippat på konceptet lite mera kanske? Men glöm inte att de var först med uberfett motor i motard chassi, flera år innan KTM å BMW.

De stora problemet var nog att de var samma hoj vid premiären 1997 (?) till runt 2007. Man måste uppdatera sina produkter i bland och utöka sortimentet. De finns störe marknad för en 450cc motard/cross/enduro än en motard/offroad på 950cc.

Den där 450 motarden som vann motard SM kunde de säkert såld några exemplar av i olika skepnader men den förblev väl en prototyp. Jag var/är intresserad utav en enduro variant.

För övrigt finns de inte en enda likhet med Volvo och Highland. Konstig jämförelse :brinnerup

Jag vill se Highland/Rollox fabrik i Svergie. Inget Amerikanst hopplock. Med finansiärer som kan bidra med startkapital så är det möjligt, de tvivlar jag inte på.

Du menar förståss ge dem fingret...;) Varför lyckades dom aldrig på riktigt med sin serieproduktion o att få vinst i bolaget i Swe, tror du? Mest ett jäkla krånglande hit o dit med nya ägare fram o tillbaka.

"Otur" från början o valde fel kolvar/cyl.foder så dom skar ihop, vevaxlar o växellådor som inte höll o konstiga degiga ramar med gungig Marzocchi/Öhlins kombo, svampiga bromsar, ryckig okänslig insprutning, tråkig lågvarvig motorkaraktär o minst 50grejjer till på "att fixa"-listan.

Kunniga, all the way? Har du verkligen jobbat på Highland, R2?

Mc-världens Volvo, minus tillförlitligheten.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du menar förståss ge dem fingret...;) Varför lyckades dom aldrig på riktigt med sin serieproduktion o att få vinst i bolaget i Swe, tror du? Mest ett jäkla krånglande hit o dit med nya ägare fram o tillbaka.

"Otur" från början o valde fel kolvar/cyl.foder så dom skar ihop, vevaxlar o växellådor som inte höll o konstiga degiga ramar med gungig Marzocchi/Öhlins kombo, svampiga bromsar, ryckig okänslig insprutning, tråkig lågvarvig motorkaraktär o minst 50grejjer till på "att fixa"-listan.

Kunniga, all the way? Har du verkligen jobbat på Highland, R2?

Mc-världens Volvo, minus tillförlitligheten.

Ja jävlar vad din måste krånglat, för du har väl åtminstånde ägt en?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Du menar förståss ge dem fingret...;) Varför lyckades dom aldrig på riktigt med sin serieproduktion o att få vinst i bolaget i Swe, tror du? Mest ett jäkla krånglande hit o dit med nya ägare fram o tillbaka.

"Otur" från början o valde fel kolvar/cyl.foder så dom skar ihop, vevaxlar o växellådor som inte höll o konstiga degiga ramar med gungig Marzocchi/Öhlins kombo, svampiga bromsar, ryckig okänslig insprutning, tråkig lågvarvig motorkaraktär o minst 50grejjer till på "att fixa"-listan.

Kunniga, all the way? Har du verkligen jobbat på Highland, R2?

Mc-världens Volvo, minus tillförlitligheten.

Kunniga ja, problem ja, vilka små mctillverkare har inte det i början?
Nej jag har inte jobbat på Highland, har heller aldrig påstått det, däremot har jag gjort två lermodeller åt dom och spenderat en tid hos dom och det jag såg då bedömmer jag som kunnigt.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Här kollar man vad som händer Highland News

http://finance.yahoo.com/q?s=uhln&ql=1

Jag tycker det ser ljust ut :tummenupp

En börskurva och inget mera, hur kan de ha en börskurva om de inte säljer tillverkar något? :confused: Och deras hemsida är knappt uppdaterad heller. För övrigt så är jag inte särskilt intresserad utav en USA tillverkad Highland. Jag mår lite illa utav frasen "proud to be made in the USA" Och en fett amerikansk flagga i bakgrunden.

Varför ska de vara så svårt för något svensk företag att utveckla och bygga motorcyklar i Sverige? De verkar ju gå för så många andra länder i Europa, trotts deras knackiga ekonomi.

Måste man göra de så svårt för sig? Måste man ha en egen utvecklad motor med något innovativt i designen? Kan man inte börja enklare?

Om vi håller oss till cross och endurocyklar då som verkar vara populärt för många små motorcykelmärken att börja med.

Köp in en motor från till exempel KTM/Yamaha/Suzuki/GasGas (jag vet att de säljer och har sålt motorer till andra motorcykeltillverkare)

Använd stöddämpare från Öhlins och lite ”skandinavisk” design på plasten för att markera svenskheten. Använd Brembo bromsar som alla andra europeiska märken. Ska man göra en ram så kolla på de andra stora tillverkarna, använd deras grund ideer och gör om chassi geometrin lite efter egna idéer. Så man får den chassit att uppföra sig som man själv vill.

Jag vet att de inte är enkelt att starta ett mc märke men man behöver ju inte göra de svårare än vad det behöver vara. Börjar man sälja och få en liten bit av marknaden kan man ju börja utveckla egen motor och annat riktigt avancerat. Jag kan ge massor av exempel på mindre europeiska tillverkare som har gjort på det viset.

Finns säkert negativa marknadsstrateger och ekonomer som inte håller med mig. :död
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
En börskurva och inget mera, hur kan de ha en börskurva om de inte säljer tillverkar något? :confused: Och deras hemsida är knappt uppdaterad heller. För övrigt så är jag inte särskilt intresserad utav en USA tillverkad Highland. Jag mår lite illa utav frasen "proud to be made in the USA" Och en fett amerikansk flagga i bakgrunden.

Varför ska de vara så svårt för något svensk företag att utveckla och bygga motorcyklar i Sverige? De verkar ju gå för så många andra länder i Europa, trotts deras knackiga ekonomi.

Måste man göra de så svårt för sig? Måste man ha en egen utvecklad motor med något innovativt i designen? Kan man inte börja enklare?

Om vi håller oss till cross och endurocyklar då som verkar vara populärt för många små motorcykelmärken att börja med.

Köp in en motor från till exempel KTM/Yamaha/Suzuki/GasGas (jag vet att de säljer och har sålt motorer till andra motorcykeltillverkare)

Använd stöddämpare från Öhlins och lite ”skandinavisk” design på plasten för att markera svenskheten. Använd Brembo bromsar som alla andra europeiska märken. Ska man göra en ram så kolla på de andra stora tillverkarna, använd deras grund ideer och gör om chassi geometrin lite efter egna idéer. Så man får den chassit att uppföra sig som man själv vill.

Jag vet att de inte är enkelt att starta ett mc märke men man behöver ju inte göra de svårare än vad det behöver vara. Börjar man sälja och få en liten bit av marknaden kan man ju börja utveckla egen motor och annat riktigt avancerat. Jag kan ge massor av exempel på mindre europeiska tillverkare som har gjort på det viset.

Finns säkert negativa marknadsstrateger och ekonomer som inte håller med mig. :död

Husqvarna & Husaberg är väl lysande exempel på att Sverige kan bygga framgångsrika motorcyklar, även med egna motorer. Problemet har snarare varit att man varit för säljkåta när man fått bud på verksamheten från utlandet.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Husqvarna & Husaberg är väl lysande exempel på att Sverige kan bygga framgångsrika motorcyklar, även med egna motorer. Problemet har snarare varit att man varit för säljkåta när man fått bud på verksamheten från utlandet.

...eller står inför valet att lägga ner verksamheten och låta sitt verk tyna bort eller sälja verksamheten och låta det leva kvar när den egna ekonomin inte bär.

Hur hade det gått för Husaberg och Husqvarna om de stannat i Sverige? Tveksam till att de båda hade varit där de är idag.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Husqvarna & Husaberg är väl lysande exempel på att Sverige kan bygga framgångsrika motorcyklar, även med egna motorer. Problemet har snarare varit att man varit för säljkåta när man fått bud på verksamheten från utlandet.

Ja det är lysande exempel på hur man bygger motorcyklar men de har inte kvar tillverkningen i Sverige. Husqvarna är inte svenskt någonstans och Husaberg är bara delvis svenskt med utveklingen kvar i Sverige men all tillverkning sker i Österrike ju.

Både Husaqvarna och Husaberg är även utmärkta exempel på hur svensk industri flyttar utomlands.

Jag vill ha ett helsvenskt mc märke med både utvekling och tillverkning i Sverige. Ska de vara så svårt?
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
En börskurva och inget mera, hur kan de ha en börskurva om de inte säljer tillverkar något? :confused: Och deras hemsida är knappt uppdaterad heller. För övrigt så är jag inte särskilt intresserad utav en USA tillverkad Highland. Jag mår lite illa utav frasen "proud to be made in the USA" Och en fett amerikansk flagga i bakgrunden.

Varför ska de vara så svårt för något svensk företag att utveckla och bygga motorcyklar i Sverige? De verkar ju gå för så många andra länder i Europa, trotts deras knackiga ekonomi.

Måste man göra de så svårt för sig? Måste man ha en egen utvecklad motor med något innovativt i designen? Kan man inte börja enklare?

Om vi håller oss till cross och endurocyklar då som verkar vara populärt för många små motorcykelmärken att börja med.

Köp in en motor från till exempel KTM/Yamaha/Suzuki/GasGas (jag vet att de säljer och har sålt motorer till andra motorcykeltillverkare)

Finns säkert negativa marknadsstrateger och ekonomer som inte håller med mig. :död

När jag träffade gänget i deras "fabrik" i Skällinge 2006 så var det inget alternativ att kopiera och köpa ihop en färdig hoj. Inte riktigt därför de drog igång. Precis som det var med Urban Larsson och Lars Nilsson när de en gång tiden lade grunderna till dagens Highland-, Husaberg- och Husqvarna-motorer.
Det har alla varit ett gäng teknikintresserade lirare som drivits av det tekniska, hitta på egna lösningar och att göra det själv. Precis som Acke Rising (ISR Brakes) som du för övrigt kan läsa om i artikel jag har länkad i min signatur.

Men jag förstår hur du tänker, men ingen av de som nämnts ovan har varit intresserade av den lösningen. Det måste man förstå.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...eller står inför valet att lägga ner verksamheten och låta sitt verk tyna bort eller sälja verksamheten och låta det leva kvar när den egna ekonomin inte bär.

Hur hade det gått för Husaberg och Husqvarna om de stannat i Sverige? Tveksam till att de båda hade varit där de är idag.

Ja, ingen kan förstås sia om vad som hade hänt om inte. Men tar man Husaberg som exempel, som byggdes upp av resterna från det sålda Husqvarna och på kort tid tog såväl marknadsandelar som VM-titlar.
Utan att ha inside information eller detaljerad historik har jag svårt att se varför det plötsligt inte skulle fungera.

Sett i backspegeln tycker jag tvärt om att det mycket möjligt skulle kunna vara så, att såväl Husqvarna, Husaberg, Volvo & Saab vek sig för ett evigt upprepat negativt (felaktigt) mantra om att det inte längre skulle gå att driva svenskägd fordonsindustri. Samt som sagt, för alltför lockande uppköpsförslag.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top