Hur går man vidare med stöldgods, vill ju ha ersättning

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, både ramnummer och motornummer är fullt synliga och omidifierade.
Då skulle jag först och främst behövt göra åverkan på prylarna = försvåra brottsutredningen....

NEJ !!

Vill inte ha fler förslag på hur man myglar PUNKT.

Tror du överskattar polisen. Jag tror du hade kunnat lämna in delarna i befintligt skick. Och sedan förlita dig på polisernas lathet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt korrekt uppfattat



Jag har kanske skrivit otydligt det var inte min mening, försökte bena ut det rätt ifrån början. Men det blir ju fort rörigt när det handla om 2 ramar och 2 motorer.

Köpte en reggad (501cc) hoj med utbytt motor(bytt till en 650cc), gamla/trasiga motorn i en låda reg-skylt finns och papper är skrivna, hojen står på mig nu.
Fick på köpet med en "crossram" ej inreggad, sådana finns ju, inte jättekonstigt

När jag kom hem lade jag märke till att "crossramen" var nästan identiskt med min sedan innan befintliga 650-ram, som inte är av samma generation som den jag just köp (reggade)
Kollade upp ramnummert på "crossramen" på larmtjänst och såg att den faktiskt skall ha skylt, och att den är en stulen 650.
Kunde via ramnummert sedan via återförsäljare få papper på att motorn som satt i mitt nya ärliga inköp tillhörde den stulna ramen.
Är alla med på banan nu ?

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
Tyvärr är jag en utmärkt illustration till det gamla ordspråket:
Bättre tiga och misstänkas vara en idiot. Än öppna mun och bevisa det ! :huvet
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Har råkat ut för några liknande scenarion. Detta har alltid hänt mig (har gjort det genom jobbet många gånger v olika anledningar).

Lämna in de stulna grejorna till Polisen. De har ett formulär där du berättar att du vill ha prylarna om den "riktiga" ägaren inte gör anspråk på dem.

Detta kommer att hända med 99,9% säkerhet;

Polisen kommer inte att kunna matcha prylarna mot något brott. Spelar ingen roll om det finns en anmälan med ramnummer etc.

Den rättmätige ägaren kommer aldrig att bli kontaktad, eller försöka kontakta polisen.

Förklaringen jag fick av polisen till detta märkliga beteende är att det helt enkelt inte finns resurser (och inget automatiserat system heller) för att lösa det. Detta har hänt mig ca 20-30 ggr genom åren och aldrig slagit fel. Märkligt men sant.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ok så när någon rasade sin 501 stal de en 650 och plockade i motorn i sitt befintliga chassie och kallade resterna för crossram.

Något ditåt, men ändå inte????
TROR inte att han jag köpte grejorna av visste att nästen hälften var stöldgods.....
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har råkat ut för några liknande scenarion. Detta har alltid hänt mig (har gjort det genom jobbet många gånger v olika anledningar).

Lämna in de stulna grejorna till Polisen. De har ett formulär där du berättar att du vill ha prylarna om den "riktiga" ägaren inte gör anspråk på dem.

Detta kommer att hända med 99,9% säkerhet;

Polisen kommer inte att kunna matcha prylarna mot något brott. Spelar ingen roll om det finns en anmälan med ramnummer etc.

Den rättmätige ägaren kommer aldrig att bli kontaktad, eller försöka kontakta polisen.

Förklaringen jag fick av polisen till detta märkliga beteende är att det helt enkelt inte finns resurser (och inget automatiserat system heller) för att lösa det. Detta har hänt mig ca 20-30 ggr genom åren och aldrig slagit fel. Märkligt men sant.

Låter HELT galet...
Cyklar osv kan jag köpa att det funkar så, mennregistrerade fordon.
Fråkan är bara om jag in ett sådant fall kan råka illa ut på grund av att jag glömt nämna att jag VET vilket regnummer ramen har....
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Så har det iallafall funkat för mig. Inte med fordon, men samma princip.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Låter HELT galet...
Cyklar osv kan jag köpa att det funkar så, mennregistrerade fordon.
Fråkan är bara om jag in ett sådant fall kan råka illa ut på grund av att jag glömt nämna att jag VET vilket regnummer ramen har....[/QUOTE

Lämna det polisen och berätta allt du vet. Då har du ju ryggen fri. Antar man iallafall?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hur har det gått?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Skall försöka hinna med i veckan att höra mig för inom rättsväsendet....

Har inte hunnit helt enkelt.

Men fått mer info av föregående fötegående ägare (alltså han som sålde till han jagbköpte av).
Spåren slutar vid en kille som har en kompis som heter kronofogden...

Återkommer
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kan det ens vara värt att dra igång en process ? Vore det inte värt att dra en kreditupplysning på gossen och se vad det är för någon ? Sitter han redan djup i skiten lär han inte bry sig om annat och något att hämta där lär det inte finnas.

Nu är ju detta spekulation (precis som alla andra svar i tråden) ändå kan det vara värt att åtm titta på läget ur det perspektivet.

Det är ALLTID värt att dra igång en process om man har stora chanser att vinna, vilket man har om åklagaren väljer att ta upp fallet.

För att ge ett belysande exempel så vart jag påhoppad 2006 av två riktiga lökar. De lyckades inte åstakomma någon direkt skada på mig, men det komiska är att det stod en polispatrull ca 50 m därifrån. Som såg hela händelsen. För att göra en lång historia kort, de åkte dit i tinget. Den ena ska betala mig 6000 SEK. Vilka han fortfarande inte har betalat, eftersom han inte har pengarna. Däremot så mäter kronofogden ut honom flera gånger per år, och jag får en rapport från desamma med hur mycket han tjänar och hur mycket pengar han får till mat och husrum.

Det jag kan säga i fallet är att liraren lever på mindre pengar än en student, och blir konstant utmätt. Tänk om alla som råkar ut för brott kunde göra likadant. Dräggen får leva på existens minimum tills de cashar upp. Tough shit for them.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är ALLTID värt att dra igång en process om man har stora chanser att vinna, vilket man har om åklagaren väljer att ta upp fallet.

För att ge ett belysande exempel så vart jag påhoppad 2006 av två riktiga lökar. De lyckades inte åstakomma någon direkt skada på mig, men det komiska är att det stod en polispatrull ca 50 m därifrån. Som såg hela händelsen. För att göra en lång historia kort, de åkte dit i tinget. Den ena ska betala mig 6000 SEK. Vilka han fortfarande inte har betalat, eftersom han inte har pengarna. Däremot så mäter kronofogden ut honom flera gånger per år, och jag får en rapport från desamma med hur mycket han tjänar och hur mycket pengar han får till mat och husrum.

Det jag kan säga i fallet är att liraren lever på mindre pengar än en student, och blir konstant utmätt. Tänk om alla som råkar ut för brott kunde göra likadant. Dräggen får leva på existens minimum tills de cashar upp. Tough shit for them.

Hur var det värt för DIG att dra igång en process ärligt talat ? Du fick inget ju...och de satt redan begravda i bajs sen innan. Diverse "tattare" deklarerar sällan något och har sällan något utmätbart någon gång i livet efter att de kört i diket (vilket händer rätt tidigt då de är predisponerade att sluta som högar med bajs utanför samhället). Han kommer att år efter år att mätas ut, du får en rapport ...och ? Du vet ju inte hur han "lever" utan det som står på papper. Dessutom är exsitensminimum standard operating procedure för bajshögar som dessa. De äger aldrig något, de hankar sig fram på den ena och det andra och studsar mellan olika transfereringssystem.

Problemet är att för det först - dräggen lever utanför systemet, vad de har är inte vad som syns på UC´s rapporter. För det andra även om de lever på existensminium (vilket faktist de flesta småtjuvar gör) så är det ju inget straff för de. Det vore straff för dig eller mig, men för de är det vanligt liv. De vet inget annat. Deras föräldrar levde också likadant...så det är den enda verkligheten de kan.

Alltså..innan man drar igång en process kan det vara värt att dra en UC på människan. Finns det redan en hög med anmärkningar och han är redan upp till halsen i skiten...är det inte värt att ens slösa tiden. Han har redan inget allts...som man kan få tbx. Det är helt enkelt inte lönt. Dessa människor kan man pissa på...men de är så vana vid förnedring och vid att leva som luffare att det rinner av de.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Skulle tvekslöst driva en process mot den som sålt stöldgods till mig, oavsett om det var avsiktiligt eller inte. Hur han sen gör i sin tur mot den som sålt till honom är hans problem.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Skulle tvekslöst driva en process mot den som sålt stöldgods till mig, oavsett om det var avsiktiligt eller inte. Hur han sen gör i sin tur mot den som sålt till honom är hans problem.

Jamen det är väl självklart.
Som säljare har man det ansvaret.... nästan oavsett vad det gäller.

Jag köpte ett dieseltrim av en äldre gubbe på blocket som visade sig inte passa just min bil. Sålde vidare och det visade sig att chippet var trasigt.. Min köpare fick lämna tillbaks till mig och jag jagade gubben som sålde till mig. (Utan att lyckas)

Sålde en racehoj jag inte ens kört, visade sig bakfälg var skev = mitt ansvar att fixa....

Skulle jag köpa nått som var stulet, ligger ansvaret på säljaren att ersätta mig.

Btw. Gillar att ts tar ansvar..
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jamen det är väl självklart.
Som säljare har man det ansvaret.... nästan oavsett vad det gäller.

Jag köpte ett dieseltrim av en äldre gubbe på blocket som visade sig inte passa just min bil. Sålde vidare och det visade sig att chippet var trasigt.. Min köpare fick lämna tillbaks till mig och jag jagade gubben som sålde till mig. (Utan att lyckas)

Sålde en racehoj jag inte ens kört, visade sig bakfälg var skev = mitt ansvar att fixa....

Skulle jag köpa nått som var stulet, ligger ansvaret på säljaren att ersätta mig.

Btw. Gillar att ts tar ansvar..

Tack!

Det känns dock lite skevt...
Den enda jag eg KAN anmäla/driva vidare är ju den jag handlade av.
Som faktiskt har hjälpt mig komma ytterligare 2 steg, känns inte schysst....
Där det ser ut att sluta idag lär man ju inte komma längre, rent ekonomiskt, eftersom det bara kommer hamna längst ner på kronofogdens lista över indrivning mot individen i fråga.

Men faktum är ju också att dem 2 som jag fått info av och som båda är föregående ägare, ju båda är skylldiga till häleri, liksom tydigen även jag som ju köpt stöldgods...

Eller kan vi 3 gå ihop på en polisanmälan och drivamot den troliga busen?
Är det möjligt?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
polisanmälan inlämnad, får se vad som händer, halva sveriges poliskår lär väl bli drabbade av detta :crash
med all den info jag lämnat KAN dom inte lägga ner detta ärende.
väntar på att polisen skall beslagta grejorna, för det måste dom göra.
sen efter det är det INGEN som kan tala om för mig om jag KAN/FÅR möjlighet att lösa ut prylarna igen, inte ens försäkringsbolaget, som ju är ägare, kan tala om för mig vad som händer, om dom säljer till skroten eller mig är väl skit samma sen när det är avslutat ärende kan man tycka...


lite lustigt är det ju också att polisen inte hade en SUSNING som att det fanns något som hette larmtjänst där vem som helst kan kolla efterlysta fordon....
dom är väldigt förundrade av hur jag har lyckats få fram all info....
google and mail my friend, google and mail....


to be continued...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du fick inte standardformuläret på väg ut genom dörren då?
Det där färdigtrycka A4-pappret där det står "Ärandet nedlagt, brott kan ej styrkas".

Enda gången man inte brukar få det är väl när man erkänner mord och släpar med sig den man mördat in till polisstationen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tycker den här tråden ger en bra bild av att ta initiativ och vara ärlig och vilja göra rätt för sig!

Hoppas du kommer uppdatera tråden med hur det går osv. för det är väldigt intressant ärende. Det är ju som sagt något som "kan hända vem som helst".

Lycka till =)!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top