Hur gör man en 12a

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Har börjat träna på att göra en 12a men lyckas inte komma hela vägen.
Ungefär så här gör jag:
# Lätt, lätt, lätt tryck på bakbromsen
# Drar upp den på bakhjulet på 2:an
# Hittar balansläget
# Bromsar hårdare och lutar mig bakåt
# Bromsar mer gasar mer, lutar mer...
Sen går det saktare och saktare, högre och högre och vingligare och vingligare och det känns i alla fall som om bakskärmen borde skrapa i snart....men inte...
(Borde bli ungefär en 12a när bakskärmen tar i backen)
Tror att det är ungefär så jag gör, har endast provat ca. 10 gånger så jag vet inte säkert.
Känner att JAG VILL sätta en 12a innan säsongen är över :banana
Vad gör jag fel ! :va
MVH. \\Micke
[Sökindex: 12a 12:a tolva]

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Övning ger färdighet, skam den som ger sig :)

Den dagen Swedie fixar ett stuntforum ska jag avslöja alla mina hemligheter. :skrämd

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
För er som inte vet, fanns det tidigare o det blev inaktivt o använd av fel personer som kom in o skulle ha sina åsikter om stuntning.

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Det var ett år sedan när folk fortfarande trodde att det inte gick att slanga med sporthojar. Idag är läget helt annorlunda. Nästa säsong kommer det finnas hundratals med mcåkare som tolvar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
I med att detta forum "hantera hojen" inte är speciellt aktivt, så kan jag lika väl benämnda det "Hantering av hoj / Stuntforum"... ? eller skulle det krocka för mycket? jag vill inte ha ett tomt forum bara.

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
:spammer
Swedie skrev:
I med att detta forum "hantera hojen" inte är speciellt aktivt, så kan jag lika väl benämnda det "Hantering av hoj / Stuntforum"... ? eller skulle det krocka för mycket? jag vill inte ha ett tomt forum bara.
Ja..... så är man med och spammar sin egen tråd då :blah men varför inte... ämnet är bra och det är en utmärkt ide' att kalla forumet för "Hantering av hoj / Stuntforum" :tummenupp . Stunt är väl i allra högsta grad hantering av sin hoj.
Dessutom vill vi väl alla vad veta vad Backe ligger inne med för hemlisar :yoparty :spammer
(Fortsätt gärna diskussionen om omdöpning/skapa nytt stuntforum i denna tråd, ja blir inte grinig för det)

OK. Hur var det med 12an?
Skall Backes uttömmande svar :tungan tydas som om att tekniken är rätt och att det bara är övning som gäller...eller :va
MVH. \\Micke

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
En liten fundering :va

Ska du inte luta dig frammåt istället och på så sätt höja balanspunkten på cykeln genom att flytta balanspunkten in mot centrum av hojen.

Bakåt lutar man sig väl för att inte köra så högt. Titta på Backes avatar så förstår du nog hur jag menar men som sagt jag har egentligen ingen aning.

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Swedie skrev:
Gör som förut, lägg det som ett separat forum under "hantering av din hoj"

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Swedie skrev:
Knäskrap & Stunts kan det kanske heta :tummenupp

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Nyklotad...

Abloy skrev:
En liten fundering :va
Ska du inte luta dig frammåt istället och på så sätt höja balanspunkten på cykeln genom att flytta balanspunkten in mot centrum av hojen.
Bakåt lutar man sig väl för att inte köra så högt. Titta på Backes avatar så förstår du nog hur jag menar men som sagt jag har egentligen ingen aning.
Jahaja... nu vaknar de till och kommer med tips minsann :tungan
Lite väl sent det eftersom jag nyss varit ute och gjort en 12a :yoparty (märkte det inte själv, men kompisen som stod vid sidan och tittade på sa att den stod rakt upp (bågen alltså) och att det skrapade som bara... :cdevil )
låter ju bra så långt... men...
sen kom känslan av ett knä som håller på att vridas i helt fel riktning och vidare hördes det verkliga skrapet... det hjärtskärande ljudet av en båge som skrapar i asfalten.
Och det "lustiga" i kråksången är att: hade jag tatt mig tiden och kolla den här tråden INNAN jag storma ut för att träna, så kanske inte detta hänt.
Orsaken till vurpan kan ha varit att jag lutade mig bakåt och som vid vanlig slangning lite åt sidan (för att se vart de bär iväg).
De funka inte så bra de.
Nåväl... så här var händelseförloppet i alla fall: Kör sakta på 1:an (funka inte på 2:an) väl uppe klockan tolv (eller lite tidigare)... lutar mig bakåt och lite åt sidan, och sen välter jag snett bakåt och åt vänster och vidare rätt i backen :tomten
Tack i alla fall för tipset, nu klänger jag mig fast vid bensintanken vid nästa träningspass. Det funkar säkert att hänga rakt ut bakåt och stirrrrra mot stjärnorna också, men jag tror det är lättare att först göra som Du föreslår :tummenupp .
Kanonväder i morgon och ja har ingen växel pinne :huvet
Är det nån som har fler tips, så släng in dom vetja, innan de går riktigt åt skogen.
skulle du handla på en affär som heter gynters fisk å smide
><(((*> :skrattaåt ><(((*> :D ><(((*> Vicken superskön kommentar !!!
Och ni... fortsätt spamma den här tråden vetja, ingen verkar ju ha nåt vettigt att koma med ändå.
MVH. \\Mickeontiknät

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Ringrostig skrev:
Jahaja... nu vaknar de till och kommer med tips minsann :tungan
Lite väl sent det eftersom jag nyss varit ute och gjort en 12a :yoparty (märkte det inte själv, men kompisen som stod vid sidan och tittade på sa att den stod rakt upp (bågen alltså) och att det skrapade som bara... :cdevil )
låter ju bra så långt... men...
sen kom känslan av ett knä som håller på att vridas i helt fel riktning och vidare hördes det verkliga skrapet... det hjärtskärande ljudet av en båge som skrapar i asfalten.
Och det "lustiga" i kråksången är att: hade jag tatt mig tiden och kolla den här tråden INNAN jag storma ut för att träna, så kanske inte detta hänt.
Orsaken till vurpan kan ha varit att jag lutade mig bakåt och som vid vanlig slangning lite åt sidan (för att se vart de bär iväg).
De funka inte så bra de.
Nåväl... så här var händelseförloppet i alla fall: Kör sakta på 1:an (funka inte på 2:an) väl uppe klockan tolv (eller lite tidigare)... lutar mig bakåt och lite åt sidan, och sen välter jag snett bakåt och åt vänster och vidare rätt i backen :tomten
Tack i alla fall för tipset, nu klänger jag mig fast vid bensintanken vid nästa träningspass. Det funkar säkert att hänga rakt ut bakåt och stirrrrra mot stjärnorna också, men jag tror det är lättare att först göra som Du föreslår :tummenupp .
Kanonväder i morgon och ja har ingen växel pinne :huvet
Är det nån som har fler tips, så släng in dom vetja, innan de går riktigt åt skogen.

><(((*> :skrattaåt ><(((*> :D ><(((*> Vicken superskön kommentar !!!
Och ni... fortsätt spamma den här tråden vetja, ingen verkar ju ha nåt vettigt att koma med ändå.
MVH. \\Mickeontiknät

fortsätt träna, titta rakt fram, balansera hojen. koncentration hjälper, själv siktar jag på tanklocket, när jag glor in i det så skrapar det när som

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
jag kör på teorin "det har jag sett på tv=prova" :kryckor träning kan kännas överflödig men jag har konstaterat att man måste! suck
men man lyckas ju ibland oxå :yoparty

Bifogat

• R1 Rape.jpg
    R1 Rape.jpg
    7.3 KB · Visningar: 305

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
peter the great skrev:
jag kör på teorin "det har jag sett på tv=prova" :kryckor träning kan kännas överflödig men jag har konstaterat att man måste! suck

Är det där ett försök till en "no hand no feet circle"? :arsele
Nice bild!!
:D :D :D

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
peter the great skrev:

drå åt helvete, jag har oxå missat några gånger :D

Bifogat

• aj 1.jpg
    aj 1.jpg
    38.6 KB · Visningar: 195
  • aj 2.jpg
    aj 2.jpg
    19.2 KB · Visningar: 175
  • Bild(11).jpg
    Bild(11).jpg
    35.6 KB · Visningar: 205