Hur gör man en 12a

Wheelie84

No Wheelie no ride
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Borlänge
Hoj
CBR 954RR -02 "Såld" ZX10R blir nog nästa hoj.
GIXxXER skrev:
drå åt helvete, jag har oxå missat några gånger :D
Så där gjorde jag med crossen i lördags när jag skulle göra en tolva!..så nu haltar man lite..men tur det var med crossen bara..:) vill inte göra så där med 954an..=)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Luta framåt tror jag ingenting på, men det gäller att ha känsla för bromsen. Man behöver nästan inte justera något men ett jämt tryck måste man ha sen är det bara att ta den högre och högre. På en någorlunda originaldrevad cykel så funkar det bäst på ettan, men börja inte för sakta = vingligt. Kör halvskaplig fart, dra upp, när du väl får i bakstänkan går det tillräckligt sakta iallafall. Sen är ju inte målet att skrapa, utan att kunna köra sakta tycker jag.

Edit: hyvar in en flera år gammal bild på polaren som skrapade långt innan nån annan fattade att det va coolt.
 

Bifogat

  • mAxx.jpg
    mAxx.jpg
    44.6 KB · Visningar: 182
Last edited:

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
VÄRMLAND
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Rigge skrev:
Luta framåt tror jag ingenting på, men det gäller att ha känsla för bromsen....
Kör halvskaplig fart, dra upp, när du väl får i bakstänkan går det tillräckligt sakta iallafall....
Edit: hyvar in en flera år gammal bild på polaren som skrapade långt innan nån annan fattade att det va coolt.
Rätta mig om jag har fel... men... om man jämför Din avatar med Backes eller med bilden på Din polare, så ser det faktiskt ut som om Du är den som lutar mest framåt eller... kanske Du menar att luta sig framåt = i princip försöka krama tanken, i så fall är vi överens...det tror inte jag heller på. Kanske det gamla vanliga gäller även här...lagom är bäst. Hur som helst... jag tror inte ens jag lyfte huvudet framåt när jag klotade i fredags (det var ju så skön känsla att dra upp och hänga bakåt (ungefär som när man vindsurfar) :rofl
Hur fort är halvskaplig fart?
Jag höll väl en si sådär 20-30Km/t när jag gasade upp och började bromsa, kanske en aning för sakta?
Ny växelpinne och bakblinker beställda (400+170Kr) passade även på att beställa hjulaxelskrappuckar för fram och bak (339+339Kr), bara grejerna kommer och monterats ska jag testa att gasa upp den lite snabbare, och sen bromsa ner direkt när 12an är nådd, i stället för att sega upp den som jag gjorde sist. På så sätt behåller man lite bättre fart framåt vilket i sin tur borde göra att det blir effektivare när man väl skall bromsa ner ekipaget igen.
Kommentarer?????????

Dags att spamma sin egen tråd igen...
Nån som har fler förslag än hjulaxelpuckar, hur man skyddar pärlan när man klotar :va
MVH. \\Micke
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nja inte såvärst framåtlutad va? Nu är ju inte bilden tagen i exakt rätt tidpunkt.

Motard skiljer sig ganska mycket och det var ett tag sen jag provade så ta mina tips med en nypa salt. Inte är jag nån expert heller men jag har aldrig kraschat nån av dom hundratals gånger jag skrapat i skenan heller :tungan (utom en men det var materialfel, ÄRLIGT!!)


Att du ska gasa upp sen snabbare och bromsa ner på högsta punkten är nog varken rätt eller lätt. Hur snyggt är det att åka sakta, flyga upp å dra i baken och sen dyka ner? Få upp den på balanspunkten MED broms, det spelar ingen roll hur lång tid det tar. Tar det ett tag så har du ju hunnit få in balansen i sidled, sen är det bara att hänga bak.

Edit: Bild 2 är på en snubbe som är 18 bast och tog körkort i augusti. Helt självlärd också, han kommer bli vass.
 

Bifogat

  • häng.jpg
    häng.jpg
    64.3 KB · Visningar: 123
  • matte.jpg
    matte.jpg
    47.8 KB · Visningar: 152
Last edited:

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
VÄRMLAND
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
SNYGGA BILDER :yoparty
Det här med att luta hit och dit är nog en definitionsfråga, kanske som ni två sitter på bilderna är att inte luta sig alls, och som jag gjorde är att luta sig bakåt, för jag tror att jag minst hade ryggen parralellt med marken (ink. huvudet), vilket jag också tror bidrog till den dåliga kontrollen, och att jag pga. detta drösade i backen.

>>Hur snyggt är det att åka sakta, flyga upp å dra i baken och sen dyka ner?
De ä väl rätt cooolt de mä tycker ja :yoparty
Tänkte att man kanske kan få in känslan på så vis och sedan gå vidare när man behärskar den tekniken, men Du kan va lugn... klarar jag det innan vintern kommer jag vara stolt så jag nästan spricker och det kommer finnas film att ladda hem, så Du själv kan avgöra hur snyggt det är. :D

>>Få upp den på balanspunkten MED broms, det spelar ingen roll hur lång tid det tar...
Oooo JA, till balanspunkten med broms...absolut, det är vidare sen som jag menar att testa lite snabbare "pendelrörelse" upp och sedan ner igen.
Finns det inte risk att det TAR för lång tid och att det då går FÖR sakta när man väl når upp till kl 12, och även om man då nitar med bakbromsen så orkar man ändå inte välta tillbaka (bara en fundering från en nykoltad amatör)

Missar jag igen får väl jag också svetsa på ett depåställ bak på hojen, då går det ju inte att slå runt :tungan
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tar du upp den rätt så behövs det inte mycket bromskraft för att ta tillbaka heller, ha bromsen som du har och släpp lite på gasen bara. Skenan bak är absolut ingen garanti för att inte slå runt, slår du i för hårt så viker du bakramen, men den är bra att ha som känselspröt + att man vet att den klarar att reda upp saker och ting om man skulle komma upp lite för snabbt.

Stolt blir man kan jag lova!! Det är en riktigt skön känsla att höra det skrapa, jag skulle ringa runt till alla direkt sen kom jag på att telefonen låg borta i bilen :7peta Ett litet litet märke blev det och det tog bara 15-20 minuter från första gången jag började försöka seriöst. Nu stog jag och körde då och det är enklare men glad var man :D Snopet bara för jag hade räknat med att det skulle ta till mitten av sommaren innan jag skulle klara det så va det klart i mars eller april.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
snatch skrev:
i tibro finns en affär som heter "kött och svets" :tungan
musicband.gif
tibro
dance.gif
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top