Hur gör man köttfärs-limpa på bästa sätt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kom på för några dagar sedan att vi har aldrig gjort köttfärslimpa så jag bestämde att vi skulle göra det. Det råkade bli jag som fick äran att göra den idag då tjejen jobbar till halv nio :(
Så, har något proffs på att göra köttfärs-limpa? Jag har ju flera kokböcker och sånt men vill ha lite tips.
Ska man göra den i en "limpform" eller räcker det att forma den till en limpa och göra den i en ugnsfast form endast?
Ska jag ösa den emellanåt? Med vad, soja- och ägg-blandning sägs det men är det riktigt rätt?
Finhackad lök är ett måste givetvis, men ska man ha något mer i den? Krossade enbär enligt ett recept men det har jag inte hemma och jag orkar inte åka för att handla det.

Tänkte servera ihop med lingonsylt, kokt potatis och brun- eller grädd-sås. Nåt annat tips där kanske? Gott med svartvinbärs-gelé?

Nåja, snabba svar önskas så jag kan börja fortast möjligast.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Champinjoner,svamp? grönpeppar.
Lingonsylt som tillbehör är ett måste.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Dee_cati skrev:
Jag kom på för några dagar sedan att vi har aldrig gjort köttfärslimpa så jag bestämde att vi skulle göra det. Det råkade bli jag som fick äran att göra den idag då tjejen jobbar till halv nio :(
Så, har något proffs på att göra köttfärs-limpa? Jag har ju flera kokböcker och sånt men vill ha lite tips.
Ska man göra den i en "limpform" eller räcker det att forma den till en limpa och göra den i en ugnsfast form endast?
Ska jag ösa den emellanåt? Med vad, soja- och ägg-blandning sägs det men är det riktigt rätt?
Finhackad lök är ett måste givetvis, men ska man ha något mer i den? Krossade enbär enligt ett recept men det har jag inte hemma och jag orkar inte åka för att handla det.

Tänkte servera ihop med lingonsylt, kokt potatis och brun- eller grädd-sås. Nåt annat tips där kanske? Gott med svartvinbärs-gelé?

Nåja, snabba svar önskas så jag kan börja fortast möjligast.
Det räcker att forma den till en limpa, behöver inte vara i brödform... om du inte gör för lös smet :)

Den klassiska varianten är ju med bara lök, ägg, ströbröd och färs. Givetvis salt och peppar oxå. Vill man variera lite så kan man blanda i princip vad som helst i den. Lite rökt fläskkött som bacon, skinka eller kassler ger ju lite annan karaktär. Du kan blanda i ost eller grönsaker om du vill. Självklart ska du servera den med kokt potatis och lingon (sylt eller kanske allra helst rårörda?!) till! Som sås är något av dina alternativ lysande eller kanske en rödvins- eller svampsås?

Lycka till :tummenupp

/K. Ocken

Edit: Ska du ösa den så ös med skyn som blir från limpan.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Har du lergryta? Isf tar du fram den och lägger en limpformad köttfärs/ägg/lök/kryddgrej däri och penslar med soja.

Vill du göra nåt roligare med limpan river du i parmesanost eller lök/äpple i smeten.

Alternativ till brunsås/gräddsås är en mustig tomatsås - passar speciellt bra om du kör parmesanlimpan ovan.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Dee_cati skrev:
Ska man göra den i en "limpform" eller räcker det att forma den till en limpa och göra den i en ugnsfast form endast?
Ska jag ösa den emellanåt?

Finhackad lök är ett måste givetvis, men ska man ha något mer i den? Krossade enbär enligt ett recept men det har jag inte hemma och jag orkar inte åka för att handla det.

Tänkte servera ihop med lingonsylt, kokt potatis och brun- eller grädd-sås. Nåt annat tips där kanske? Gott med svartvinbärs-gelé?

Nåja, snabba svar önskas så jag kan börja fortast möjligast.

Jag brukar forma färsen (som innehåller finhackad lök) som en limpa. Sen lindar jag in hela klumpen i bacon. Sen tillagar jag den.

Om du ska ösa den så öser du den med den med köttsaften...

Den köttsaft som blir kvar gör du sås på.. tillsätt smör, mjölk, lite soja och sedan mjöl eller maizena för att reda det till en sås. Deluxevarianten innehåller självklart grädde men mjölk funkar för oss som tänker på badsäsongen/skinnställssäsongen...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tomatsås är jag inte speciellt mycket för, sen älskar jag brun/gräddsås ihop med kokt potatis och lingonsylt.
Ost lät ju inte helt fel dock, tänkte att jag kanske skulle fylla den med lite av min special-feta som jag brukar använda till feta-fyllda färsbiffar?
Är det bättre att göra den i lergrytan alltså än i ugnsfast glasform? Varför isåfall? Jag gör nog en blandning av soja och ägg för att få den där fina ytan på den. Och jag kommer ösa den 2-3 gånger också med skyn som ni sade.

Svamp skulle man ju självklart haft till :huvet Lite skivad svamp med brynd rödlök hade passat perfekt till men det får vi vara utan idag. Grönpeppar har jag på burk, ska man mala ner den som krydda eller menar du grönpepparsås?

korvgubbe skrev:
Jag brukar forma färsen (som innehåller finhackad lök) som en limpa. Sen lindar jag in hela klumpen i bacon. Sen tillagar jag den.

Om du ska ösa den så öser du den med den med köttsaften...

Den köttsaft som blir kvar gör du sås på.. tillsätt smör, mjölk, lite soja och sedan mjöl eller maizena för att reda det till en sås. Deluxevarianten innehåller självklart grädde men mjölk funkar för oss som tänker på badsäsongen/skinnställssäsongen...

Den såsen fungerar den med iofs, men jag är mer sugen på gräddsåsen tror jag... Kanske kan göra båda två iofs, dumt att låta det gå till spillo.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ett tips är att ha limpan omgärdad av massor med lök, tomater, morötter o kryddor. In i ugnen sen gör du sås på den vätska som blir. Grymt gott! Så klart servas det hela med potatis och en kall en :tummenupp
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Dee_cati skrev:
Tomatsås är jag inte speciellt mycket för, sen älskar jag brun/gräddsås ihop med kokt potatis och lingonsylt.
Ost lät ju inte helt fel dock, tänkte att jag kanske skulle fylla den med lite av min special-feta som jag brukar använda till feta-fyllda färsbiffar?
Är det bättre att göra den i lergrytan alltså än i ugnsfast glasform? Varför isåfall? Jag gör nog en blandning av soja och ägg för att få den där fina ytan på den. Och jag kommer ösa den 2-3 gånger också med skyn som ni sade.

Jag är tveksam till att blanda i ostar och grejer om du prompt ska servera den på klassiskt vis med kokt potatis och gräddsås.

Lergrytan gör den saftigare än vanlig form, tycker jag
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ville ha en massa grönsaker som broccoli, morötter (kokta), syltlök mm runt den men det ville inte tjejen :(

Jag stoppar i lite fetaost, men bara litegrann :)
I ett recept stod det med "1dl matlagningsgrädde" till ca 400g färs. Då jag gör på ett kilo så blir det en hel grädde, men ska det verkligen vara i smeten? Tror de har skrivit fel och hade tänkt sig grädden till såsen? Blir väl lite väl lös annars?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Dee_cati skrev:
Jag ville ha en massa grönsaker som broccoli, morötter (kokta), syltlök mm runt den men det ville inte tjejen :(

Jag stoppar i lite fetaost, men bara litegrann :)
I ett recept stod det med "1dl matlagningsgrädde" till ca 400g färs. Då jag gör på ett kilo så blir det en hel grädde, men ska det verkligen vara i smeten? Tror de har skrivit fel och hade tänkt sig grädden till såsen? Blir väl lite väl lös annars?
Ja, man kan ha grädde i färsen och 2½ dl vätska är inte så mycket till ett kilo färs så det är nog så dom menar i det receptet.
 

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Ort
-
Hoj
-
Ett måste är att byta ut löken mot purjolök.
Sen att göra den limpformad hörs ju på namnet, det är givet.

Resterande tillbehör;
Grönpepparsås ev. hederlig brunsås
Lingonsylt
Svartvinbärsgelé ev. Slottsgelé
Avnjutes till ett glas rött
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
doobidoo skrev:
Ett måste är att byta ut löken mot purjolök.
Sen att göra den limpformad hörs ju på namnet, det är givet.

Resterande tillbehör;
Grönpepparsås ev. hederlig brunsås
Lingonsylt
Svartvinbärsgelé ev. Slottsgelé
Avnjutes till ett glas rött

Inte purjolök, det är den lök jag gillar minst, dock så älskar jag lök! Gul lök är ett måste för min egen del iaf.
Hittade en burk gelé i kylen så det får bli det OCH lingonsylt.
Rödvin dricker vare sig jag eller tjejen, inte heller öl. Det får helt enkelt bli det vanliga; Jag dricker mineralvatten och tjejen vanligt vatten. Eller en grogg, det var ett tag sedan jag tog en så det är nog grönt för det ikväll :)

Edit/ Har haft i ca 2.5dl vatten och det verkar hyffsat lugnt så jag tappar i lite grädde. Blev lite lösare när jag hade i lite ägg men det blir nog bra.
 

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skara, men har hjärtat i Falun
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
duckie skrev:
Har du lergryta? Isf tar du fram den och lägger en limpformad köttfärs/ägg/lök/kryddgrej däri och penslar med soja.

Vill du göra nåt roligare med limpan river du i parmesanost eller lök/äpple i smeten.

Alternativ till brunsås/gräddsås är en mustig tomatsås - passar speciellt bra om du kör parmesanlimpan ovan.


Det där lät ju gott! När blir man inbjuden på romantiskt middag?? :tuttar
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Lugn skrev:
Ärtor och morötter inne i limpan är gött.

Svärmor brukar fylla limpan med såna grejjer men det fick bli lite fetaost i mitten och sen kastar jag på lite broccoli runt den och sen gör jag min sedvanliga grönsallad (sallad, tomat, gurka, rödlök, kanske fetaost och sen hemmagjord dressing)

Dock fick inte limpan plats i lergrytan, den jäveln blev ju ett monster! Nu får man iaf mat över till matlåda också, köttfärs-limpa på 1 kilo blir iaf minst 4-6 rediga portioner.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dee_cati skrev:
...det fick bli lite fetaost i mitten och sen kastar jag på lite broccoli runt den och sen gör jag min sedvanliga grönsallad (sallad, tomat, gurka, rödlök, kanske fetaost och sen hemmagjord dressing)...

Jo, man KAN ju göra så också, men... :hihi

Blir nog bra! Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top