Hur gör ni med sponsorer (ekonomiskt)?

Och just där skiljer sig våra åsikter. Att göra en förlust i HB/ensk för att minska skatten är nog den enskilt vanligaste nedslagspunkten hos skatteverket. I mina ögon är det därför betydligt bättre att inte gå minus alls och inte få tillbaka moms av staten utan helt enkelt plocka in lagom många kvitton i rörelsen för att matcha den utgående momsen.

För oavsett hur väl man än sköter sin bokföring är det lätt för en handläggare på SKV att avfärda bolaget såsom icke affärsmässigt utan hörande till privata levnadsomkostnader. Där finns nyligen en av SH medlemmarna som fick sitt bolag underkänt på detta vis och drog på sig ordentligt med straffskatt då inköp av racecykel och racetillbehör inte var affärsmässigt....

Visst, jag håller med dig, vill man vara på den säkra sidan och bara dra så mycket fördel av sitt företagande som är möjligt utan att riskera något så se man till att gå runt både med avseende på moms och resultat. Då riskerar man knappt ens att bli granskad.

Men man missar också en laglig möjlighet att minska sin skatt med typ 100 000 kr. Det gäller bara att kunna motivera att sina kostnader krävs för att verksamheten ska generera intäkter och är affärsmässiga.

Ska man göra detta är det bra att man blir granskad först året så att det blir klarlagt vad som gäller och är godkänt. När sen spelreglerna är satta av skattemyndigheten i just ditt fall så kommer det säkerligen att gå bra kommande år med.

Alla kostnader ska vara nödvändiga för att generera intäkt men eftersom det ibland kan vara en tolkningsfråga gäller det att vara överrens med den allsmäktiga handläggaren för i det här fallet är hans ord starkare än guds själv (om man nu är religös)

Mycket fokus på att ha låg vinst, undvika skatt, moms, etc. Ett säkert sätt att få skatteverket efter sig är att uppfylla detta, dvs låg skatt, låg moms. Man får garanterat skatteverket efter sig om man driver ett företag med förlust nån längre period.
Min rekommendation är att starta ett AB. Enkelt att handha numera, revisorskravet är slopat, och man skiljer på sin personliga ekonomi och företagets på ett naturligt sätt.
Man behöver ha 50 000 till aktiekapitalet, men riskerar inte att hela ens privatekonomi kraschar om man får en revision. Dessa 50 000 kan användas till investeringar i bolaget, så det är inte låsta pengar vi pratar om. Med ett AB riskerar du bara det kapital du sätter in från början. Se till att betala skatt. Det behöver inte vara mycket, men betalar man ingen skatt och moms blir det problem i längden.

VARNING - gör rätt istf att chansa!

Lånade dessa texter av Petters inlägg;
A: "Istället säger vi att du gör 50 000 kr i förlust och då får du kvitta det mot din inkomst av tjänst (ditt vanliga jobb) så du sänker din beskattningsbara inkomst med de 50 000 kr. vilket sänker beloppet du ska skatta på från din årsinkomst om vi räknar på ca 400 000 kr till 350 000 kr. av de pengarna har du skattat minst 30 % så då får du tillbaka dem istället."

"Så får du göra med upp till 100 tusen i upp till fem år helt lagligt bara du har en "aktiv" firma och kan få det att se ut som att du har "uppstartskostnder" och att du kommer att gå med vinst så småning om"

B. "För att få ut max fördel av sitt företag gäller det att flytta över så mycket privata levnadskostnader som möjligt till avdragsgilla kostnader i företaget. Här är det bra att vara begåvad med god fantasi och rymligt samvete (samt god övertalningsförmåga om skatteverket skulle granska och har avvikande åsikter)"

Ovan är mycket bra exempel med att riskera STORA problem med skattmasen framöver om du inte visar vinst i bolaget. Ser mer detta som att leva på "lånade pengar" eftersom du kommer få betala förlusten framöver, spec på enskild firma.

Note,
Petter har helt korrekt ang villkoren med Skatteverket & avdragsrätten - men vi bör ha klart för oss att idag finns det otroligt fina verktyg i skattmasens händer. Verktyg som direkt märker när din rörelse inte lever upp till de lagar som vi ändå måste rätta oss efter.

Låt oss inte krångla till det utan gör någorlunda rätt från början så är detta med sponsring & företagande hyfsat enkelt. Det är när man vill maximera alla möjlighter & vara lite extra kreativ det oftast går fel. Kreativiteten var enklare att få igenom förr - men inte idag...

/Eric

Lånade dessa texter av Petters inlägg;
A: "Istället säger vi att du gör 50 000 kr i förlust och då får du kvitta det mot din inkomst av tjänst (ditt vanliga jobb) så du sänker din beskattningsbara inkomst med de 50 000 kr. vilket sänker beloppet du ska skatta på från din årsinkomst om vi räknar på ca 400 000 kr till 350 000 kr. av de pengarna har du skattat minst 30 % så då får du tillbaka dem istället."

"Så får du göra med upp till 100 tusen i upp till fem år helt lagligt bara du har en "aktiv" firma och kan få det att se ut som att du har "uppstartskostnder" och att du kommer att gå med vinst så småning om"

B. "För att få ut max fördel av sitt företag gäller det att flytta över så mycket privata levnadskostnader som möjligt till avdragsgilla kostnader i företaget. Här är det bra att vara begåvad med god fantasi och rymligt samvete (samt god övertalningsförmåga om skatteverket skulle granska och har avvikande åsikter)"

Ovan är mycket bra exempel med att riskera STORA problem med skattmasen framöver om du inte visar vinst i bolaget. Ser mer detta som att leva på "lånade pengar" eftersom du kommer få betala förlusten framöver, spec på enskild firma.

Note,
Petter har helt korrekt ang villkoren med Skatteverket & avdragsrätten - men vi bör ha klart för oss att idag finns det otroligt fina verktyg i skattmasens händer. Verktyg som direkt märker när din rörelse inte lever upp till de lagar som vi ändå måste rätta oss efter.

Låt oss inte krångla till det utan gör någorlunda rätt från början så är detta med sponsring & företagande hyfsat enkelt. Det är när man vill maximera alla möjlighter & vara lite extra kreativ det oftast går fel. Kreativiteten var enklare att få igenom förr - men inte idag...

/Eric

Precis min mening! Kortsiktigt kan man göra bra deg på kort tid med det upplägg som Petter skriver, men långsiktigt är det ett högriskupplägg.

.............men betalar man ingen skatt och moms blir det problem i längden.

Helt rätt, men att starta ett företag som går med förlust första 3-4 åren är inget konstigt oavsett branch. Efter max 5 år av kvittande av skatt från inkomst av tjänst är det dags att växla över till AB. Då har man helt lagligt haft möjlighet att om man haft rätt förutsättningar minskat sin skatt med flera hundratusen som man kunnat köra hoj för istället under de åren. Visst är det en större risk att använda den möjligheten men vinsten med det gör ju att det är intressant. Vill man vara mer på den säkra sidan, har dålig koll
på skatteregler och inte orkar lära sig är det bättre att köra AB och ta in en bokföringsbyrå som hjälper en.

............Ovan är mycket bra exempel med att riskera STORA problem med skattmasen framöver om du inte visar vinst i bolaget. Ser mer detta som att leva på "lånade pengar" eftersom du kommer få betala förlusten framöver, spec på enskild firma.
..............
/Eric

Jag håller med Eric, visst är det så. Det gäller att veta vad man håller på med och vart gränserna går. Den som börjar "hitta på" saker och inte kan visa papper som är i ordning på sina affärer riskerar att åka dit vid en koll.

Precis min mening! Kortsiktigt kan man göra bra deg på kort tid med det upplägg som Petter skriver, men långsiktigt är det ett högriskupplägg.

kan bara hålla med.

Last edited:
Fick ett till mail om moms som kan vara av intresse för flera

Hej,
har en fundering om moms.

Exempel
Jag fakturerar 10000 kr inkl moms så betalar företaget mig 10000 kr. Jag
köper sedan däck för 10000 kr inkl moms.

Av de 10000 jag fakturerat så är 2500 moms som jag skall betala in men
eftersom jag köpt saker med samma momssumma så slipper jag betala in
dessa? Eller hur fungerar detta?

Men om jag fakturerar 10000 kr inkl moms men köper för 20000 kr inkl moms.
Då har jag bara 2500 kr att kvitta mot 5000 kr. Hur gör jag då? Räknas det
resterande 2500 kr (moms av 10000 kr) som förlust och kan dras av i min
privata deklaration?

Om jag köper från privatperson så är inte momsen specad. Hur gör jag då?

________
mitt svar nedan

Hej,

Börja med att alltid räkna och prata i termer exklsive moms. Moms är bara pengar som du ligger ute med eller har innestående, de är inte dina.

du lägger på 25% moms på varans värde men när du räknar baklänges så blir det så att du drar av 20% för att få samma summa.

Alltså, du fakturerar i ditt fall 8000 kr + 2000 kr moms. 8000x1,25=10 000 kr. Företaget betalar hela din faktura inkl momsen. så du får in 10 000 kr varav 2000 kr är moms som du "lägger i en särskild momshög" (eller bokför på ett momskonto med redovisningstermer)

Om du ska räkna åt andra hållet så tar du bort 2000 kr från 10000 kr så är det ju 0.8x10000=8000 kr

Du köper sen däck som kostar dig 8000 kr + 2000 kr moms.

Om det är allt som händer under året så redovisar du sen i din deklaration att momsen blev in 2000 kr minus ut 2000 kr = 0 kr.
Du kvittar alltså den och det har aldrig skapats något mervärde som egentligen är den skatt som momsen avser.
Om du hade fått in det dubbla, 16 000 kr och haft kostnader på 8000 exkl moms så hade du fått ett resultat på 4000 kr moms in och 2000 kr ut så då hade du haft ett överskott på 2000 kr kvar i bolaget och det är de pengarna som du i så fall fått betala in till staten som mervärdesskatt.

om du gör som du skriver tvärs om så slutar det med att staten blir skyldig dig 2000 kr i moms men för att du ska få tillbaka de så förutsätter det att du redan betalt in annan skatt som det går att kvitta den mot. Det som händer är att din beskattningsbara inkomst sänks med resultatet i din enskilda firma och du får betala en total slutlig skatt på ett mindre belopp. Om man går minus på momsen så kan man dock vara säker på att skattemyndigheten kommer att granska din verksamhet med lupp och då kan det ju hända att de underkänner hela din verksamhet och tycker att den är att betrakta som hobby och då går du miste om hela fördelen med företaget så det är kanske smartare att följa Humlan och Erics råd och köra säkert och bara ta upp så mycket så att momsen blir runt nollan.

Vid köp från privatperson eller föreningar och vissa andra specialfall så ingår ingen moms och det finns således ingen moms att kvitta utan du får ta hela summan som en kostnad. Sånna kostnader är det begränsad nytta med att ta upp alls i bokföringen för företaget. Endast till nytta om du har stora inkomster och vill sänka vinsten för att slippa betala skatt på den.

Inom racingen blir det alltid en "diff" i momsen eftersom du alltid fakturerar med 25% moms, men väldigt många utgifter är lägre moms (6%) eller helt utan ibland (anmälningsavgifter till föreningar som inte är skyldiga att redovisa moms etc.).

Så det gäller att hålla "tungan i rätt mun" när man bokför och när man betalar fakturor osv. Man måste alltid hålla koll på momsen så att man inte får en obehaglig överraskning i slutet på året. Det kan lätt bli så att alla pengar är slut, och så är du skyldig staten 50.000:- i moms. Inet så kul.

Det bästa är att göra som Petter skrev. All moms som man får in sätter man in på ett särskilt konto som man inte rör. Då kan du handla och betala så mycket du vill med "företagets pengar" utan att behöva oroa dig. Sen när man gjort momsredovisningen så tar man av sina "momspengar" och betalar det man är skyldig staten (om man inte varit duktig och lyckats gå +/- noll på momsen.

En viktig detalj som inte nämnts, vad jag har sett, är företagets förmåga att gå med vinst i förhållande till vem som driver det. Jag tänker på att tex Petter som kör i Pro Superbike har en större chans att övertyga SKV om att han kommer att tjäna pengar på sitt företag inom en rimlig tidsperiod än vad jag har som kör Rookie 1000 där det oavsett längd på "karriären" knappast finns några pengar att tjäna.

Eller tänker jag fel?

En viktig detalj som inte nämnts, vad jag har sett, är företagets förmåga att gå med vinst i förhållande till vem som driver det. Jag tänker på att tex Petter som kör i Pro Superbike har en större chans att övertyga SKV om att han kommer att tjäna pengar på sitt företag inom en rimlig tidsperiod än vad jag har som kör Rookie 1000 där det oavsett längd på "karriären" knappast finns några pengar att tjäna.

Eller tänker jag fel?

Jag startade företaget 2006, då hade jag inga meriter, bara planer. Jag har heller inte haft någon diskussion med skv som haft att göra med det på dessa år heller. (men jag kanske ska tillägga att jag totalt sett ändå drar in mer än jag gör av med och betalar skatt)

Min uppskattning är ändå att man måste få några år på sig att prova sin företagsidé. Ser man ingen ljusning och gör förlust för femte året i rad är det nog dags att lägga ner.

Kan man utveckla ekonomin och få runt företaget i rookieklassen så ser jag inget hinder ur skattemässiga perspektiv att fortsätta köra rookie forever.

Bredda verksamheten

Eller tänker jag fel?
Handlar inte om att tänka fel el rätt,
Det du gör el serie du kör är ju (förhoppningsvis) bara en del av vad du gör i bolaget. Rent krasst har du rätt att det är mer vedertaget eller OK för sponsorer att köpa in sig i Pro SBK/STCC då det är medialt erkänt. Men jag rekommenderar ingen att bygga sin verksamhet enbart på ”racing” då det ofta leder till problem av olika slag, främst med skattemyndigheter osv. Då spelar det heller ingen roll vilken serie du kör el inte kör.

Därav så skall du följa råden jag mfl gett här - att ha flera delar i bolagets verksamhet – som INTE endast förknippas med racing. Allt från föredrag, utställningar, coaching till Mc-verkstad är ju 100% ok, just verkstaden innebär ju att vissa delar du köper är… inte till dig utan till kundreparationer. Men, som jag skrev tidigare – utmana inte kreativiteten för långt.

Så,
Utan att sväva iväg alltför långt så är det bra att ditt bolag har många ben att stå på och att du själv är en mkt framåt person som är så engagerad med att försöka bidra till att det skapas nya jobb el företag i landet.

/Eric

Du kan ha ett företag som går back i många år som helst utan problem om vi pratar Skatteverksmässigt. Inte olagligt att ha ett företag som går "dåligt" bara du kan redovisa varför.

Vet du.. Jag kom faktiskt på det efter att jag stängt av datorn, fick nog hjärnsläpp i formuleringen.

Visst kan man ha röda resultat, men i TS fall går nog inte det heller (var nog där jag slant i tanken) då det måste finnas soliditet för fortsatt verksamhet. Så om det aldrig uppkommer några skulder så är det ju ok, men han kan ju ändå aldrig gå mer back än han stoppar in i bolaget utan att passera gränsen jag syftade på.

Hur som.. Du har rätt, men jag med, om jag skriver som jag menar :huvet

Inom racingen blir det alltid en "diff" i momsen eftersom du alltid fakturerar med 25% moms, men väldigt många utgifter är lägre moms (6%) eller helt utan ibland (anmälningsavgifter till föreningar som inte är skyldiga att redovisa moms etc.).

Så det gäller att hålla "tungan i rätt mun" när man bokför och när man betalar fakturor osv. Man måste alltid hålla koll på momsen så att man inte får en obehaglig överraskning i slutet på året. Det kan lätt bli så att alla pengar är slut, och så är du skyldig staten 50.000:- i moms. Inet så kul.

Det bästa är att göra som Petter skrev. All moms som man får in sätter man in på ett särskilt konto som man inte rör. Då kan du handla och betala så mycket du vill med "företagets pengar" utan att behöva oroa dig. Sen när man gjort momsredovisningen så tar man av sina "momspengar" och betalar det man är skyldig staten (om man inte varit duktig och lyckats gå +/- noll på momsen.

De flesta har väl så mycket mer kostnader än inkomster att de kan välja att bara ta upp de kostnader som har 25% moms och ta alla anmälningsutgifter mm med privata pengar.

Det jag menade med att kontera på ett särskilt konto är inte att ha pengarna där rent fysiskt utan bara att bokföra dem separat. Tror inte så många har så bra ställt med likviditeten att man kan kosta på sig att ha tusentals kronor låsta tills deklarationen är godkänd. Viktiga är att man har koll på läget.

Annars håller jag helt med om att man kan få en obehaglig överraskning när allt ska summeras.

En fundering som jag har och hoppas att nån kan svara på.

Kan jag sälja en ren reklamplats till ett företag?
isf, Vad är det som gäller för det?

Tex. Nisses bageri köper 2 reklamplatser för att sätta på min buss och hoj,för det betalar han 10000:-

En fundering som jag har och hoppas att nån kan svara på. Kan jag sälja en ren reklamplats till ett företag?
isf, Vad är det som gäller för det? Tex. Nisses bageri köper 2 reklamplatser för att sätta på min buss och hoj,för det betalar han 10000:-
Ja, det går alldeles utmärkt och han kan dra av det som en vanlig kostnad i sitt företag.

Det svåra är att värdera värdet på reklamplatsen men så länge det rör sig om 10 lök hit eller dit ska det inte vara några problem. Ställer du dessutom ut hojen utanför hans konditori någon gång per år borde saken vara biff.

Ja, det går alldeles utmärkt och han kan dra av det som en vanlig kostnad i sitt företag.

Det svåra är att värdera värdet på reklamplatsen men så länge det rör sig om 10 lök hit eller dit ska det inte vara några problem. Ställer du dessutom ut hojen utanför hans konditori någon gång per år borde saken vara biff.

hur högt kan man lägga ribban just här?
med tanke på att motprestationen måste vara som marknadsvärde...?

t.ex en stor dekal på en bil som rullar dagligen i storstad (i mitt fall göteborg) tycker jag borde stå ganska högt i kurs.

Hur många som egentlige lägger märke till en dekal vid tävling eller när man ser en bil på stan kan man ju ifrågasätta men hur högt kan man sätta prislappen? vid vilket belopp börjar man få problem?

samma sak med event. säg att man tar med 5-10 gubbar och bjuder på mat och dryck... att min utgifter är en sak men hur mycket är själva upplevelsen värd?

försök tänka er in i min situation. vi har inte alls samma popularitet som ni har inom roadracing. säg att vi i bästa fall ett par hundra åskådare. dock har vi alltid 100% öppen depå vilket ger närhet till förare och hojar och därmed kommer närmare reklampelarna.

I mitt fall är det inte där skon klämmer utan det handlar om hur "välgörande" företaget är som sponsrar mig men det hade varit kul att veta hur långt man kan ta saker och ting.

försök tänka er in i min situation. vi har inte alls samma popularitet som ni har inom roadracing. säg att vi i bästa fall ett par hundra åskådare. dock har vi alltid 100% öppen depå vilket ger närhet till förare och hojar och därmed kommer närmare reklampelarna.
Låter som en vanlig RR-tävling :D

En fundering som jag har och hoppas att nån kan svara på.

Kan jag sälja en ren reklamplats till ett företag?
isf, Vad är det som gäller för det?

Tex. Nisses bageri köper 2 reklamplatser för att sätta på min buss och hoj,för det betalar han 10000:-

Du ska däremot, baserat på värdet, betala reklamskatt på detta och deklarera det.

Om jag inte minns helt fel är reklamskatten 8%.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick