Hur gör ni med sponsorer (ekonomiskt)?

Fler med samma tanke - olika ord?

Jag tycker att det börjar bli dags att reda ut vad som i regler bör gälla för den raceingverksamhet som beskrivs i tråden. Det som det handlar om här är människor som på ett eller annat sätt vill hitta möjligheter att till viss del hitta finanisering till sin dyra hobby, åtminstone i ett skatterättsligt perspektiv. Det finns självklart vissa i Sverige som bedriver en verksamhet av mer professionell karaktär som därmed anses vara näringsverksamhet men dem lämnar vi därhän.

Det är tyvärr svårt att "sminka en gris" till något annat än vad det egentligen är:rolleyes:

Alltså det är knepigt att, inom regelverken, kunna få till det...:huvet Jag tänkte att du kunde vara bra för er att känna till.

Bra inlägg här,
Men det jag hävdar är att den/det team som satsar på att minska sina egna kostnader för att utöva sporten (och åtminstone HAR en målsättning med detta) behöver ha en verksamhet/bolag och F-skatt. DVS bedriva ett "minimalt ftg" med vinstsyfte. Note - detta med vinstsyfte innebär nödvändigtvis inte att det blir massor av pengar i vinst - med ngn krona plus innebär ju att du faktiskt gör vinst!

Och notera, det är inte storleken på din rörelse det handlar om, men om du förslagsvis bedriver MC relaterad affärsverksamhet, PR utbildning & seminarieverksamhet och där tillhörande verksamhet så har du en god grund att stå på. Men att enbart utöva MC-sport är INGET alternativ för en verksamhet i dagens läge & land.

Överlag behöver man inte krångla till detta mer än nödvändigt, gör du rätt från start och INTE skapar ngn hittepålåda så är det följande fördelar du kan nå:
  • Möjlighet att fakturera för dina tjänster
  • Avdrag för moms
  • Avdrag för kostnader hänförliga till verksamhetens utövande

Men - som skrivet förr & av flera i tråden - ta inte ut svängarna för mycket utan gör rätt från start.

/Eric

Det finns åtminstone en dom från kammarätten där raceingverksamheten (MC) ansågs vara tjänst och inte näringsverksamhet.

Du kan inte heller få en F-skattsedel, eftersom du inte uppfyller näringskriterierna (det är vinstsyftet som brister). Det för med sig att om du får en sponsring från någon som innebär en motprestation så ska ersättningen anses som ersättning för arbete. Sponsorn blir därmed skyldig att betala arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag (om det handlar om kontant ersättning) och lämna kontrolluppgift.
Kollade din länk och vet inte om jag missförstår dig men:

Kammarrätten i Stockholm har i dom den 26 februari 2007, mål nr 7043‑06, bedömt att ett byggföretags bidrag till en anställds hobbyverksamhet ska anses utgöra inkomst i hobbyverksamheten och inte lön. Ersättningen avsåg märkning med företagets logotyp på dragracingbil, på dragbil och på släpvagn som körts av medlemmar i ett team som bedrev hobbyverksamhet, där den anställde ingick. Skatteverket överklagade domen, men Regeringsrätten har beslutat att inte meddela prövningstillstånd.

Det tolkar jag som att sponsring till hobbyverksamhet med motprestation i form av reklamplats på olika saker är inkomst i hobbyverksamheten och inte inkomst av tjänst. Det sponsrande företaget borde därför få dra av hela summan som en utgift förutsatt att beloppet motsvarar marknadsvärdet för den motprestation man erhållit.

EDIT: Läste lite längre ner:
Sådan ersättning som avser reklam på fordon eller i lokaler etc. i en bedriven hobbyverksamhet bör då inte anses utgöra "ersättning för arbete" enligt SAL eller SBL, och utbetalaren ska då varken betala arbetsgivaravgifter eller göra skatteavdrag. Däremot ska kontrolluppgift (KU10) lämnas då det fortfarande är fråga om intäkt i inkomstslaget tjänst enligt LSK, och detta gäller oavsett att det är fråga om hobbyverksamhet som mottagaren redovisar i blankett T2 (SKV 2051). I kontrolluppgiften redovisar utbetalaren ersättningen i rutan för "ersättningar som ligger till grund för egenavgifter". Underlaget för egenavgifter för mottagaren utgörs av överskottet av verksamheten enligt T2‑blanketten.

Vad menas med att utbetalaren inte ska göra skatteavdrag? Är det momsen? Finns det någon moms på bidraget/sponsringen?

Det här är ju väldigt intressant eftersom just hobbyverksamhet är det det som 98% av Sveriges RR-förare håller på med.

Last edited:
[Massa relevanta frågor]

Det här är ju väldigt intressant eftersom just hobbyverksamhet är det det som 98% av Sveriges RR-förare håller på med.

Problemet som jag ser det, både redovisnings- & skattemässigt. Är att för många inte förstår det Erics 1000s framhåller, nämligen att man inte kan fakturera för en hobbyverksamhet utan måste driva ett "bolag" med ett annat sýfte än sin egna racing.

Både associations- & skatterätten har "synpunkter" på privat racing på hobbynivå i bolagsform. Så länge detta inte genom sponsring blir vinstgivande vill säga, vilket gäller ytterst få av svenska aktiva.

Vad man kan göra är att driva ett bolag med syfte att i samband med raceverksamhet, och inom ramarna för vad motorsport står för, marknadsföra företag genom reklamplatser, event och/eller aktiviteter för bolaget och dess personal.

Skulle jag göra en satsning (om jag kunnat köra vill säga). Så hade jag kontaktad diverse företag och erbjudit:

- Reklamplats på buss, hoj, utrustning och profilkläder
' som visats vid vanligt förekommande aktiviteter (dvs resor, träning & tävling)

- Aktiv marknadsföring vid div event, med möjlighet för sponsorn att delta
' Att stå i gallerior etc helgen innan race för att locka folk till tävling, och där visa upp sponsorerna i mer folktäta och blandade sammanhang
' Samtidigt som sponsorn själv får möjlighet att delta och prata om sina produkter på plats

- Företagsevent, deltagande vid racehelg med allt vad det innebär. VIP-plåtar till läktaren, mat, åka bakpå ett varv runt banan (om arr. godkänner vilket de verkar göra ibland) mm.. Går ju att spåna hur mkt som helst runt det där. Samarbeta med nåt eventbolag typ Starstrikers!

- Föreläsningar om målsättningar och erfarenheter av motgångar etc.. (Om man nu är så duktig att man faktiskt hanterar sånt. Rätt vanligt att elitidrottare föreläser en del vid sidan av)

Sen är det ju bara att prissätta efter nivå, förmåga, engagemang och klass (PSBK ger naturligt med än Rookie600)

Problemet som jag ser det, både redovisnings- & skattemässigt. Är att för många inte förstår det Erics 1000s framhåller, nämligen att man inte kan fakturera för en hobbyverksamhet utan måste driva ett "bolag" med ett annat sýfte än sin egna racing.
Men det beror väl lite på vad målet med racingen är?

Jag kan inte tala för någon annan svensk RR-förare men jag tror att en majoritet skulle var mer än glada om det hade inkomster (sponsring) som precis täckte kostnaderna eller gav en liten förlust/vinst. Då borde det ju räcka med att bedriva en hobbyverksamhet, spara alla kvitton i 7 år och lämna in en T2-blankett ihop med den vanliga deklarationen om verksamheten skulle gå med vinst (går den med förlust behöver man inte redovisa något men kan kvitta förlusterna mot eventuella vinster 5 år framåt i tiden). Eller?

Det jag inte riktigt får kläm på är meningen:
Sådan ersättning som avser reklam på fordon eller i lokaler etc. i en bedriven hobbyverksamhet bör då inte anses utgöra "ersättning för arbete" enligt SAL eller SBL, och utbetalaren ska då varken betala arbetsgivaravgifter eller göra skatteavdrag.

Vad menas med "...eller göra skatteavdrag."?
(Intressant att veta när man pratar med en potentiell sponsor)

Last edited:
Edit: En annan sak. Vad är "RU" som många refererar till?

Jag kan inte tala för någon annan svensk RR-förare men jag tror att en majoritet skulle var mer än glada om det hade inkomster (sponsring) som precis täckte kostnaderna eller gav en liten förlust/vinst. Då borde det ju räcka med att bedriva en hobbyverksamhet, spara alla kvitton i 7 år och lämna in en T2-blankett ihop med den vanliga deklarationen om verksamheten skulle gå med vinst (går den med förlust behöver man inte redovisa något men kan kvitta förlusterna mot eventuella vinster 5 år framåt i tiden). Eller?

Det jag inte riktigt får kläm på är meningen:
Sådan ersättning som avser reklam på fordon eller i lokaler etc. i en bedriven hobbyverksamhet bör då inte anses utgöra "ersättning för arbete" enligt SAL eller SBL, och utbetalaren ska då varken betala arbetsgivaravgifter eller göra skatteavdrag.

Vad menas med "...eller göra skatteavdrag."?
(Intressant att veta när man pratar med en potentiell sponsor)

Skatteavdraget som avses gäller nog moms.

Men kontentan är att det enligt ovan inte är ok att driva bolag (alltså få momsregistrering och F-skatt) och lyfta moms, få skattefri ersättning (är du inte bolag ska inkomster inkomstskattas) osv för sponsring av hobbyverksamhet.

Därför bör verksamhetsbeskrivningen innehålla annat än "Racing i SuperStock600". Heter det istället att du "marknadsför dina "kunder" på diverse event, främst i samband med motorevent", så är du runt det direkt.

Kostnader du sen inte har täckning för skiter du i att redovisa, så att du inte går för mkt back. Får du inte mer pengar år 2 är nog ändå risken liten att du får in mer än du gör av med, så att hamstra förluster ter sig rätt meningslöst.

Last edited:

Det var precis så jag med tolkade det och så jag har planerat att göra i år, läste igenom all information jag kunde hitta i vinras.
Det här blir mitt första år med sponsorer och en lite mer seriös satsning men eftersom jag inte hade en aning om hur sponsorjaken skulle gå så ville jag inte dra igång något företag om det inte blev mycket med det.

Kollade din länk och vet inte om jag missförstår dig men:

massa text.....

Vad menas med att utbetalaren inte ska göra skatteavdrag? Är det momsen? Finns det någon moms på bidraget/sponsringen?

Det Skatteverket vill klargöra är att i undantagsfall så kan sponsring vara en intäkt i hobbyverksamheten och inte ersättning för arbete (läs motprestation). Undantaget är när det man säljer har karaktär av en reklamplats (på bil, släp eller hojen etc). I dom fallen så är det inte lika stark kopplat till arbete. Skulle avtalet innebära att man ställer upp på evenemang (tex sponsorträff) så är det ersättning för arbete.

Om det är så att undantaget är tillämpligt så behöver inte sponsorn betala arbetsgivaravgifter eller göra skatteavdrag (det är det som menas med skatteavdrag). Däremot så måste han ändå lämna en kontrolluppgift.

Om man har intäkter som kan räknas till hobby så har man möjlighet att dra kostnader för hobbyverksamheten. Avdragsrätten är dock begränsad till maximalt intäkten under beskattningsåret. Går det med underskott så kan man spara avdraget max 5 år för att kvitta mot senare överskott.

Underskott av hobby går inte att kvitta mot löneinkomst eller överskott av näringsverksamhet.

Observera att jag beskriver ett fall med en person som har raceing (el ex. hästhoppning) som hobby. Han/hon har ingen firma och har A-skattsedel.

Jag hoppas att det blivit lite tydligare. Det blir rätt byråkratisk inser jag:gnissla

Last edited:
Efter en lång dragning med skattemyndigheten i våras fick jag samma svar som Fille skriver ovan.

Maxbeloppet för detta undantag är 25k/år.
Man ska inte ange moms på fakturan till sponsorn.

Tänk till på motprestation så ni inte har med reklam på racebuss och det är enda fordonet ni har. Då kan det tolkas som arbete eftersom bussen inte uteslutande används i racingen. Och det betyder att sponsorn åker på arbetsgivaravgifter om skattemyndigheten är griniga. Och det ÄR dom.

// johan

Om det är så att undantaget är tillämpligt så behöver inte sponsorn betala arbetsgivaravgifter eller göra skatteavdrag (det är det som menas med skatteavdrag). Däremot så måste han ändå lämna en kontrolluppgift.
Får utbetalaren (sponsorn) gör avdrag för beloppet de sponsrar med?
Efter en lång dragning med skattemyndigheten i våras fick jag samma svar som Fille skriver ovan.
Maxbeloppet för detta undantag är 25k/år.
Man ska inte ange moms på fakturan till sponsorn.
Har läst infon på Skatteverket om hobbyverksamhet och hittar ingen gräns på 25.000:- per år :va

Om man har en egen firma betalar man väl arbetsgivaravgiften (egenavgiften) själv istället för sponsorn?

Får utbetalaren (sponsorn) gör avdrag för beloppet de sponsrar med?
Har läst infon på Skatteverket om hobbyverksamhet och hittar ingen gräns på 25.000:- per år :va

Jag blandade ihop det lite. Det va 20 000 resp. 30 000. Det här fick jag från skatteverket:

Om dina mervärdeskattepliktiga inkomster, t. ex. ersättning för reklam, kommer att överstiga 30.000 kr per år, kan du ev. bli skattskyldig för mervärdesskatt (moms). Det framgår av sista sidan i skatteverkets broschyr SKV 344 "Hobbyverksamhet" http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html.

Av broschyr SKV 500 "Reklamskatt" framgår, att du ev. kan bli redovisningsskyldig för reklamskatt, om reklaminkomsterna överstiger 20.000 kr per år http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/500.4.39f16f103821c58f680007889.html.

Jag blandade ihop det lite. Det va 20 000 resp. 30 000. Det här fick jag från skatteverket:
Så här skriver de i broschyren som länken går till.

Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.

Och när uppstår det undantagsfallet kan man undra?

Om man har en egen firma betalar man väl arbetsgivaravgiften (egenavgiften) själv istället för sponsorn?
Ja!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...