Inte alls är bäst.....
Det sponsrande bolaget vinner inget på att redovisa det och inte du som mottagare heller.
Varför skulle han, som mottagare, inte vinna på att redovisa varor han köpt till bättre pris?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Inte alls är bäst.....
Det sponsrande bolaget vinner inget på att redovisa det och inte du som mottagare heller.
Inte alls är bäst.....
Inte alls är bäst.....
Du är inte ekonom va? En mindre utgift är INTE en inkomst.Njae,
Hävdar rakt motsatsen här (naturligtvis beroende av vad det är för värde/prylar som avses!) Är det reklammaterial/giveaways så säg bara tack.
Är det mer värderade saker (även rabatter) är det ju en ren intäkt att redovisa vilket kan behövas då du som "företagare i RR" oftast mest har utgifter. Dessutom är det ju starkt beroende på hur "sponsorn" lagerför sitt material, han vill knappast åka på soc avgifter för att han gett bort material som gåva t-exempel.
Grundregeln är att du tar upp det som intäkt, självklart med ett avtal som styrker era förehavanden.
Och så som förr - vetgiriga kikar in på detta förslag. Dvs om du vill få ut reellt värde av motsvarigheten till ett set däck eller en licensavgift....:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240672
/Eric
Ok, men det lär knappast vara lagligt, right? Så om man skulle vara laglig, hur gör man då? Fakturerar man helt enkelt varandra för mellanskillnaden?
Ex: Jag köper ett däck för 2000:-. Jag fakturerar reklamplats för 2000:-.
Du är inte ekonom va? En mindre utgift är INTE en inkomst.
Ex. Om berras däck låter mig köpa däck till inköpspris så betalar jag fakturan som är mindre än vad den annars hade varit enl:
1910 Kassan -1000kr
2641 Ingående moms 250kr
4010 Inköp 750kr
Inte du heller.
På 750kr kostnad är det 187,5kr moms alternativt 200kr moms på 800kr kostnad.
Svara gärna på min fråga ovan. Förutsatt att man har ett bolag med intäkter och kostnader finns det ingen anledning att betala svart för varor såvida du inte har demsamma in.
Givetvis skulle du inte betala svart utan ta fakturan på det verkliga belopp du betalar. Att däcken sedan är värda det dubbla finns där ingen anledning att redovisa i mina ögon.
Att betala fullpris för däcken och sedan skicka faktura på marknadsföring eller vad man vill kalla det ser jag ingen poäng med.
Det sponsrande bolaget får en faktura i bokföringen som bara är luft och D1ce Racing HB tjänar inte mer pengar på det.
Hur tänker du?
Beloppen är bara tagna ur luften för att illustrera min tanke och nej jag har ingen komplett ekonomiutbildning då jag kom på att jag ville bli läkare men jag har läst min beskattningsrätt....
Tillbaks till frågan om fakturautbytet ovan = däck vs reklamfakutra.
Jo, även om det bara är luft så skulle jag själv fakturera enl dit exempel a 2000,- osv. Ger mig en betydligt bättre sits i redovisningssyfte om ev syning av verksamheten sker.
Å andra sidan har du ju helt rätt - vi byter ju bara "luftsiffror" i redovisingen men... siffor/fakturor är bevisföring så att säga och ibland mkt värdefullt att ha - hur konstigt det än må låta.
Då vet du hur momssatserna ser ut, det inget man behöver gå i skolan för
Jag missuppfattade nog ditt upplägg, det du beskriver känns inte som god redovisningssed.
Min enda poäng var att har man bolag ska man utnyttja sin rätt att dra av moms. Men, det är som bekant en snårig skog att bedriva denna typ av bolag, racingen bör vara en verksamhet som kan dra nytta av företagets ordinarie affär.
Då är det mycket enklare att granska inkommande fakturor och när då "Berras racing" skickar faktura på 30kkr för marknadsföring och event 2011 ifrågasätter man vad företaget fick för pengarna.
![]()
Den lagstiftningen är till för att bolag inte skall betala med sina egna varor för att få tjänster utförda och därmed komma runt skattesystemet. Det förutsätter dock två parter som båda säljer något där finns ett marknadsvärde av.Du har rätt - jag är inte ekonom men har ett par kontakter som är det..
Från Skatteverket:
"Rabatter, bonus och liknande förmåner som lämnas som ersättning
för arbete eller av annat skäl kan anses som ett utflöde av
tjänsten är skattepliktiga (prop. 1995/96:152 s. 53-58). Ersättning för utfört arbete = intäkt...
Men - bortse i det jag skrev det finns tydligen lagfall där rabatter erkänts som intäkt men att vi då talar om större belopp... läses på RSV.
Tillbaks till frågan om fakturautbytet ovan = däck vs reklamfakutra.
Jo, även om det bara är luft så skulle jag själv fakturera enl dit exempel a 2000,- osv. Ger mig en betydligt bättre sits i redovisningssyfte om ev syning av verksamheten sker.
Å andra sidan har du ju helt rätt - vi byter ju bara "luftsiffror" i redovisingen men... siffor/fakturor är bevisföring så att säga och ibland mkt värdefullt att ha - hur konstigt det än må låta.
/E
Inte du heller.
På 750kr kostnad är det 187,5kr moms alternativt 200kr moms på 800kr kostnad.
Svara gärna på min fråga ovan. Förutsatt att man har ett bolag med intäkter och kostnader finns det ingen anledning att betala svart för varor såvida du inte har demsamma in.
Att motfakturera för marknadsföring är bara märkligt. Som ekonom bör man dessutom tänka på att en sådan faktura mer sannolikt granskas vid deklaration om huruvida den ska innehålla reklamskatt också. Så fördelarna med att krångla till det så har jag svårt att se!
Vem granskar vad och vilken deklaration pratar du om som medför en genomgång av böckerna?![]()
Det räcker med att en handläggare tittar på årsredovisningen för att reagera när "RR-företaget" fakturerar för marknadsföring. Redan vid en lättare granskning skulle det lukta surt om luftfakturor..
Men jag ser inte syftet med det. Jag ser faktiskt inte syftet med att bilda bolag öht om det ska handla om att få sponsring i form av natura.
Och nu är ju jag inte skattmas, så jag ser inte syftet i att ta upp rabatterade kostnader öht. Bättre att lämna det utanför, ge sig själv en symbolisk lön som man skattar hederligt för och fortsätta lyfta momsen på allt man får täckning för genom spons utan att masen reagerar vid granskning.
Ja, som jag skrev tidigare tror jag inte att du kommer kunna driva denna typ av företag såvida du inte är proffs. Det finns t.o.m en dom i ärendet?
Det finns åtminstone en dom från kammarätten där raceingverksamheten (MC) ansågs vara tjänst och inte näringsverksamhet.
Det finns åtminstone en dom från kammarätten där raceingverksamheten (MC) ansågs vara tjänst och inte näringsverksamhet.
Jag tycker att det börjar bli dags att reda ut vad som i regler bör gälla för den raceingverksamhet som beskrivs i tråden.....
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |