Hur gör ni med sponsorer (ekonomiskt)?

Inte alls är bäst.....

Det sponsrande bolaget vinner inget på att redovisa det och inte du som mottagare heller.

Ok, men det lär knappast vara lagligt, right? Så om man skulle vara laglig, hur gör man då? Fakturerar man helt enkelt varandra för mellanskillnaden?

Ex: Jag köper ett däck för 2000:-. Jag fakturerar reklamplats för 2000:-.

Finns ingen standardsvar

Inte alls är bäst.....

Det sponsrande bolaget vinner inget på att redovisa det och inte du som mottagare heller.

Njae,
Hävdar rakt motsatsen här (naturligtvis beroende av vad det är för värde/prylar som avses!) Är det reklammaterial/giveaways så säg bara tack.

Är det mer värderade saker (även rabatter) är det ju en ren intäkt att redovisa vilket kan behövas då du som "företagare i RR" oftast mest har utgifter. Dessutom är det ju starkt beroende på hur "sponsorn" lagerför sitt material, han vill knappast åka på soc avgifter för att han gett bort material som gåva t-exempel.

Grundregeln är att du tar upp det som intäkt, självklart med ett avtal som styrker era förehavanden.

Och så som förr - vetgiriga kikar in på detta förslag. Dvs om du vill få ut reellt värde av motsvarigheten till ett set däck eller en licensavgift....:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240672

/Eric

Njae,
Hävdar rakt motsatsen här (naturligtvis beroende av vad det är för värde/prylar som avses!) Är det reklammaterial/giveaways så säg bara tack.

Är det mer värderade saker (även rabatter) är det ju en ren intäkt att redovisa vilket kan behövas då du som "företagare i RR" oftast mest har utgifter. Dessutom är det ju starkt beroende på hur "sponsorn" lagerför sitt material, han vill knappast åka på soc avgifter för att han gett bort material som gåva t-exempel.

Grundregeln är att du tar upp det som intäkt, självklart med ett avtal som styrker era förehavanden.

Och så som förr - vetgiriga kikar in på detta förslag. Dvs om du vill få ut reellt värde av motsvarigheten till ett set däck eller en licensavgift....:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240672

/Eric
Du är inte ekonom va? En mindre utgift är INTE en inkomst.

Ex. Om berras däck låter mig köpa däck till inköpspris så betalar jag fakturan som är mindre än vad den annars hade varit enl:

1910 Kassan -1000kr
2641 Ingående moms 250kr
4010 Inköp 750kr

Att först köpa däcken till fullpris och sedan utfakturera marknadsföring eller vad du än må kalla det är betydligt sämre lagstiftningsmässigt.

Ok, men det lär knappast vara lagligt, right? Så om man skulle vara laglig, hur gör man då? Fakturerar man helt enkelt varandra för mellanskillnaden?

Ex: Jag köper ett däck för 2000:-. Jag fakturerar reklamplats för 2000:-.

Det är den lagligaste metoden där finns. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer, däremot är de flesta smarta upplägg olagliga.

Om berras däck köper in 2000 set däck om året och säljer 1970 av dem till fullpris och resten till dig för halva priset. Att denna REA enbart var till VIP kunder dvs dig och inte till alla är inte skattmasens problem. Sen finns där givetvis gränser för hur stor del av omsättningen som kan råka vara icke vinstgivande innan SKV klagar. Om Pelles snickeri köper in 20 däck och alla sen tyvärr förblir osålda och försvinner från lagret kan det vara mer tveksamt.

Last edited:
Du är inte ekonom va? En mindre utgift är INTE en inkomst.

Ex. Om berras däck låter mig köpa däck till inköpspris så betalar jag fakturan som är mindre än vad den annars hade varit enl:

1910 Kassan -1000kr
2641 Ingående moms 250kr
4010 Inköp 750kr

Inte du heller.

På 750kr kostnad är det 187,5kr moms alternativt 200kr moms på 800kr kostnad.

Svara gärna på min fråga ovan. Förutsatt att man har ett bolag med intäkter och kostnader finns det ingen anledning att betala svart för varor såvida du inte har demsamma in.

Last edited:
Inte du heller.

Svara gärna på min fråga ovan. Förutsatt att man har ett bolag med intäkter och kostnader finns det ingen anledning att betala svart för varor såvida du inte har demsamma in.

Givetvis skulle du inte betala svart utan ta fakturan på det verkliga belopp du betalar. Att däcken sedan är värda det dubbla finns där ingen anledning att redovisa i mina ögon.

Att betala fullpris för däcken och sedan skicka faktura på marknadsföring eller vad man vill kalla det ser jag ingen poäng med.
Det sponsrande bolaget får en faktura i bokföringen som bara är luft och D1ce Racing HB tjänar inte mer pengar på det.

Hur tänker du?

Beloppen är bara tagna ur luften för att illustrera min tanke och nej jag har ingen komplett ekonomiutbildning då jag kom på att jag ville bli läkare men jag har läst min beskattningsrätt....

Givetvis skulle du inte betala svart utan ta fakturan på det verkliga belopp du betalar. Att däcken sedan är värda det dubbla finns där ingen anledning att redovisa i mina ögon.

Att betala fullpris för däcken och sedan skicka faktura på marknadsföring eller vad man vill kalla det ser jag ingen poäng med.
Det sponsrande bolaget får en faktura i bokföringen som bara är luft och D1ce Racing HB tjänar inte mer pengar på det.

Hur tänker du?

Beloppen är bara tagna ur luften för att illustrera min tanke och nej jag har ingen komplett ekonomiutbildning då jag kom på att jag ville bli läkare men jag har läst min beskattningsrätt....

Då vet du hur momssatserna ser ut, men det inget man behöver gå i skolan för :)

Jag missuppfattade nog ditt upplägg, det du beskriver känns inte som god redovisningssed.

Min enda poäng var att har man bolag ska man utnyttja sin rätt att dra av moms. Men, det är som bekant en snårig skog att bedriva denna typ av bolag, racingen bör vara en verksamhet som kan dra nytta av företagets ordinarie affär.

edit: eventuella rabatter är såklart en kostnadsreduktion

Last edited:
Utan hårklyverier

Du har rätt - jag är inte ekonom men har ett par kontakter som är det..

Från Skatteverket:
"Rabatter, bonus och liknande förmåner som lämnas som ersättning
för arbete eller av annat skäl kan anses som ett utflöde av
tjänsten är skattepliktiga (prop. 1995/96:152 s. 53-58). Ersättning för utfört arbete = intäkt...

Men - bortse i det jag skrev det finns tydligen lagfall där rabatter erkänts som intäkt men att vi då talar om större belopp... läses på RSV.

Tillbaks till frågan om fakturautbytet ovan = däck vs reklamfakutra.
Jo, även om det bara är luft så skulle jag själv fakturera enl dit exempel a 2000,- osv. Ger mig en betydligt bättre sits i redovisningssyfte om ev syning av verksamheten sker.

Å andra sidan har du ju helt rätt - vi byter ju bara "luftsiffror" i redovisingen men... siffor/fakturor är bevisföring så att säga och ibland mkt värdefullt att ha - hur konstigt det än må låta.

/E

Jo, även om det bara är luft så skulle jag själv fakturera enl dit exempel a 2000,- osv. Ger mig en betydligt bättre sits i redovisningssyfte om ev syning av verksamheten sker.

Å andra sidan har du ju helt rätt - vi byter ju bara "luftsiffror" i redovisingen men... siffor/fakturor är bevisföring så att säga och ibland mkt värdefullt att ha - hur konstigt det än må låta.

Utan att bekräfta detta någonstans, så skulle jag tro att "luftfakturor" som begrepp är ganska vedertaget och olagligt :)

Då vet du hur momssatserna ser ut, det inget man behöver gå i skolan för :)

Jag missuppfattade nog ditt upplägg, det du beskriver känns inte som god redovisningssed.

Min enda poäng var att har man bolag ska man utnyttja sin rätt att dra av moms. Men, det är som bekant en snårig skog att bedriva denna typ av bolag, racingen bör vara en verksamhet som kan dra nytta av företagets ordinarie affär.

Givetvis skall man utnyttja sin avdragsrätt för moms det brukar ju snarare vara problem att man sitter med för många utgifter med moms i förhållande till intäkterna :D

Nej det är inte god redovisningssed att köpa in däck till sina raceåkare och sen sälja billigt till densamme men det är det minst dåliga alternativet helt enkelt därför att det är för svårt att bevisa att det skedde av välgörenhet och inte av ekonomiska skäl. Inte ens den mest nitiske av (skatte)revisorer tittar på alla inköp under året och prickar av dem mot försäljningar och räknar på vinstmarginalen. Då är det mycket enklare att granska inkommande fakturor och när då "Berras racing" skickar faktura på 30kkr för marknadsföring och event 2011 ifrågasätter man vad företaget fick för pengarna.
:näsblod

Då är det mycket enklare att granska inkommande fakturor och när då "Berras racing" skickar faktura på 30kkr för marknadsföring och event 2011 ifrågasätter man vad företaget fick för pengarna.
:näsblod

Sponsring är en sådan punkt där "bevisbördan" (naturligtvis beroende på hur bra polare man är med sin revisor) bör vara övertygande. Skulle du, av någon anledning, få tala med skatteverket för genomgång av dina räkenskaper kommer detta utan tvekan bli en av höjdpunkterna.

Du har rätt - jag är inte ekonom men har ett par kontakter som är det..

Från Skatteverket:
"Rabatter, bonus och liknande förmåner som lämnas som ersättning
för arbete eller av annat skäl kan anses som ett utflöde av
tjänsten är skattepliktiga (prop. 1995/96:152 s. 53-58). Ersättning för utfört arbete = intäkt...

Men - bortse i det jag skrev det finns tydligen lagfall där rabatter erkänts som intäkt men att vi då talar om större belopp... läses på RSV.

/E
Den lagstiftningen är till för att bolag inte skall betala med sina egna varor för att få tjänster utförda och därmed komma runt skattesystemet. Det förutsätter dock två parter som båda säljer något där finns ett marknadsvärde av.

I mina ögon faller det på att tjänsten reklam och event i samband med MC åkning inte har ett marknadsvärde som är i närheten av så stort som våra sponsorer betalar. När min lokale däcknasare säljer sina däck till mig för inköpspris och ger mig några set per år så är det ett marknadsvärde på säg 50kkr. Hur mycket event, jippo, gratisbiljetter, marknadsföring etc jag än anordnar så blir marknadsvärdet på det inte i närheten av 50kkr. Skickar jag då en faktura på mina tjänster som är uppblåst är det ett solklart brott och mycket lätt att beivra.

Jag tror att vi vill till samma slutstation men din väg utgår ifrån att sponsringen är marknadsmässig och därmed är det bäst att köra med helt öppna kort. Jag utgår ifrån att sponsringen på vår nivå är förtäckt välgörenhet och hur det bäst behandlas inom lagens råmärken.

Vem som får rätt i slutet får vi inte veta förrän SKV råkar granska några RR bolag...

Igen

Visst har vi nog rätt båda 3 men...

Förstår inte varför du mfl hakar upp på marknadsvädet av att synas i RR sammanhang - det är för de flesta lågvärdig i reklammarknadsutbud fleras synsätt. Och ja - ofta förtäckt välgörenhet (snygg omskrivning)

Har du tex. enskilt bolag och är så att säga RR-bolag så har du (förhoppningsvis) fler än en inriktning. MC sport är som vi vet inte att beteckna som vinstgivande/drivande.

Kort skrivet har du klara fördelar att erbjuda dina sponsorer utifrån din verksamhet, racingen är en emellanåt liten sak av detta i redovisingsutförande.

Och - ursäkta lite luddskriv här, tror ni vet vad jag menar.

/E

Inte du heller.

Jag är, på den här nivån ivf.

Ja, på 1000:- 1920/1910 så är det 200:- 2640. En rätt dryg sak att poängtera.

Och det ska inte betalas svart, det ska betalas vad det kostar. Rent redovisningstekniskt kan man bokföra 800:- 40xx (inköp) och sen boka av rabatten mot särskilt konto för det.

Ovan nyttjas med värde egentligen bara om man har många upprepade köp till fast prislista (handelsföretag) där man enkelt vill kunna dividera summan av kontot med pris för att se antal etc. Med olika priser på samma saker ställs uppföljning på olika sätt till med större volymer.

Att motfakturera för marknadsföring är bara märkligt. Som ekonom bör man dessutom tänka på att en sådan faktura mer sannolikt granskas vid deklaration om huruvida den ska innehålla reklamskatt också. Så fördelarna med att krångla till det så har jag svårt att se!

Att motfakturera för marknadsföring är bara märkligt. Som ekonom bör man dessutom tänka på att en sådan faktura mer sannolikt granskas vid deklaration om huruvida den ska innehålla reklamskatt också. Så fördelarna med att krångla till det så har jag svårt att se!

Vem granskar vad och vilken deklaration pratar du om som medför en genomgång av böckerna? :)

Vem granskar vad och vilken deklaration pratar du om som medför en genomgång av böckerna? :)

Det räcker med att en handläggare tittar på årsredovisningen för att reagera när "RR-företaget" fakturerar för marknadsföring. Redan vid en lättare granskning skulle det lukta surt om luftfakturor..

Men jag ser inte syftet med det. Jag ser faktiskt inte syftet med att bilda bolag öht om det ska handla om att få sponsring i form av natura. :va

Och nu är ju jag inte skattmas, så jag ser inte syftet i att ta upp rabatterade kostnader öht. Bättre att lämna det utanför, ge sig själv en symbolisk lön som man skattar hederligt för och fortsätta lyfta momsen på allt man får täckning för genom spons utan att masen reagerar vid granskning.

Det räcker med att en handläggare tittar på årsredovisningen för att reagera när "RR-företaget" fakturerar för marknadsföring. Redan vid en lättare granskning skulle det lukta surt om luftfakturor..

Men jag ser inte syftet med det. Jag ser faktiskt inte syftet med att bilda bolag öht om det ska handla om att få sponsring i form av natura. :va

Och nu är ju jag inte skattmas, så jag ser inte syftet i att ta upp rabatterade kostnader öht. Bättre att lämna det utanför, ge sig själv en symbolisk lön som man skattar hederligt för och fortsätta lyfta momsen på allt man får täckning för genom spons utan att masen reagerar vid granskning.

Vad jag vet finns det ingen plikt för enskilda näringsidkare av den här storleken att "fajla" någon ÅR? För detta handlar knappast om några AB?

Ja, som jag skrev tidigare tror jag inte att du kommer kunna driva denna typ av företag såvida du inte är proffs. Det finns t.o.m en dom i ärendet?

Ja, som jag skrev tidigare tror jag inte att du kommer kunna driva denna typ av företag såvida du inte är proffs. Det finns t.o.m en dom i ärendet?

Det finns åtminstone en dom från kammarätten där raceingverksamheten (MC) ansågs vara tjänst och inte näringsverksamhet.

Jag tycker att det börjar bli dags att reda ut vad som i regel bör gälla för den raceingverksamhet som beskrivs i tråden. Det som det handlar om här är människor som på ett eller annat sätt vill hitta möjligheter att till viss del hitta finanisering till sin dyra hobby, åtminstone i ett skatterättsligt perspektiv. Det finns självklart vissa i Sverige som bedriver en verksamhet av mer professionell karaktär som därmed anses vara näringsverksamhet men dem lämnar vi därhän.

Vad innebär det då att att den verksamhet som bedrivs är hobbyverksamhet?

Inkomsten ska beskattas tjänst och avdragsmöjligheterna är begränsade.

Du kan inte heller få en F-skattsedel, eftersom du inte uppfyller näringskriterierna (det är vinstsyftet som brister). Det för med sig att om du får en sponsring från någon som innebär en motprestation så ska ersättningen anses som ersättning för arbete. Sponsorn blir därmed skyldig att betala arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag (om det handlar om kontant ersättning) och lämna kontrolluppgift.

För den som är intresserad så finns ett ställningstagande från Skatteverket om just sponorersättning i inkomstslaget tjänst:
http://www.skatteverket.se/rattsinf...=10&sv.search.query.allwords= hobbyverksamhet

I Skatteverkets ställningstagande finns det en möjlighet till att hänföra viss sponsring till hobbyverksamheten:

"Sponsorersättning till fysisk person som bedriver hobbyverksamhet, t.ex. inom motor- eller hästsport, bör dock kunna utgöra inkomst i hobbyverksamheten om ersättningen har karaktär av hyra för reklamplats inom ramen för verksamheten och inte heller kan anses hänförligt till något personligt uppdragsförhållande. Detta bör då inte gälla ersättning för reklam som mottagaren bär personligen utan enbart ersättning som avser reklamplats på inventarier, i lokaler eller i publikationer och liknande. I sådana fall ska ersättningen ingå i mottagarens underlag för egenavgifter för hobbyverksamheten. Utbetalaren ska även i sådant fall lämna kontrolluppgift för ersättningen."

Det är tyvärr svårt att "sminka en gris" till något annat än vad det egentligen är:rolleyes:

Alltså det är knepigt att, inom regelverken, kunna få till det...:huvet Jag tänkte att det kunde vara bra för er att känna till.

Last edited:
Det finns åtminstone en dom från kammarätten där raceingverksamheten (MC) ansågs vara tjänst och inte näringsverksamhet.

Jag tycker att det börjar bli dags att reda ut vad som i regler bör gälla för den raceingverksamhet som beskrivs i tråden.....

Grymt svar! Detaljerat!
:klappar :Bugar:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S