Hur gör ni när det regnar?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
men regnar det ordentligt rinner det ner en hel pöl ner mellan tuttarna

Om det är dig själv du har på avataren kan jag se att det är ett problem...

Jag kör GoreTex, funkar kanon, men kommer att köpa regnöverdrag eller enkoma regnhandskar....

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
Kawa 500 -97
Ha precis kommit hem från en tur i ösregn och mitt skinnställ klarade det helt galant, var torr överallt förutom om fötterna! För att stövlarna ligger utanpå byxorna.

Jag har ett lysande orangefärgat regnställ som jag kan dra på mig men för denna lilla 5 milsrunda så brydde jag mig inte, och det funkade kanon.

Men som sagt, försök få till nåt runt fötterna så löser det sig.

En annan sak är väl kanske ett extra visit som du klistrar på insidan av visiret så slipper du imma.

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Ni som har problem med att ni får mycket imma innanför visiret kan köpa Pinlock från Touring butiken. Har någon blandning av det och polaroidvisir (kostade 1200:- på Motorhuset i Nyköping). Så jag har inte haft något problem med imma under vinterkörning (som kallast -22) eller regn. Sen är det också jävla bra att ha fina dagar för man blir aldrig bländad av solen heller :tummenupp Ren 10/10 från mig!

Glömde skriva att LIDL har mycket billiga och bra skinställ.

MvH Viktor

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tidningspapper. Är man ute och kör när det är lite kallt och småregnigt så funkar det kanon att stoppa en dagstidning innanför dragkedjan på skinnjackan. Tar bort det mesta av kylan och fukten på magen. Vet dock inte hur länge det fungerar. Men som snabb nödlösning när man är desperat så är det kanon.

Har man ganska tunna handskar och små händer så kan det fungera att dra vanliga gummihandskar över handskarna för att slippa få in allt regn.

skaffa en frontkåpa om du ska köra med er5;an, kan bli lite jobbigt annars o få all fartvind på sej i 35 mil.
Jobbigt att köra 35mil utan frontkåpa? Det var nog det roligaste jag sett idag iaf. :D

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Tidningspapper. Är man ute och kör när det är lite kallt och småregnigt så funkar det kanon att stoppa en dagstidning innanför dragkedjan på skinnjackan. Tar bort det mesta av kylan och fukten på magen. Vet dock inte hur länge det fungerar. Men som snabb nödlösning när man är desperat så är det kanon.

Har man ganska tunna handskar och små händer så kan det fungera att dra vanliga gummihandskar över handskarna för att slippa få in allt regn.

Jobbigt att köra 35mil utan frontkåpa? Det var nog det roligaste jag sett idag iaf. :D

och du som klagade på att det är touring med hantagsvärmare...
Vill gärna se dig med diskhandskar på när du åker hoj :D

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Som sagt.
Ska köra imorgon runt 350 km och det verkar som om det kommer regna. Jag har inget regnställ men en regnjacka iaf :rolleyes:

Har ni några tips på hur man kan hålla sig torr utan professionell utrustning?
Plastpåsar på fötterna? :D

Hur gör ni för att hålla visiret torrt? Har ni nått hemligt recept på vattenavisare?

Alla tips är välkomna! :)

Orkar inte läsa om du redan fått dessa tips men här kommer dem iaf:

1. Ta lite vax och lägg ett tunt tunt lager på visiret, obs att det ska vara tunt! Det ska inte synnas öht. Se till att visiret är torrt o rengjort och sen lägger du på en droppe vax och gnuggar ut det med en trasa.

2. Köp en rulle gladpack och vira in bål + ben/knän arm/armbåge med. Ser lite roligt ut och sen är det roligt att slippa bli helt tokblöt också. Vira gärna om dig på nån mack och be nån äldre tant hjälpa dig för bonuspoäng. :yoparty

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vill gärna se dig med diskhandskar på när du åker hoj :D
För det mesta så kör jag faktiskt bara med välsmorda tunna skinnhandskar. Kanske inte så kul om det regnar mycket en längre stund. Men när det slutar regna så blåser de torrt på en kvart eller så.

Ett misstag jag gjort en gång var att lägga handskarna på ljuddämparen medan jag gick in och betalade för det jag tankat. Jag ville ju bara få upp lite värme i dem. Istället så hade jag ett par stenhårda och små handskar när jag kom ut och all fiskarsmorning hade värmts ur och runnit längs ljuddämparen. :huvet

Och förövrigt så anser jag fortfarande att det är touring med handtagsvärme. :fakta

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Det började spöregna 15 mil innan målet. Jag kan meddela att mina skinnbyxor är nu typ 2 storlekar för stora :mad:

Går det att krympa dem på något sätt? Åtminstone lite?

Tack för alla tips i allafall, men nästa gång jag måste köra i regn så blir det till att köpa ett regnställ... :näsblod

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Hur gör ni för att hålla visiret torrt? Har ni nått hemligt recept på vattenavisare?

Alla tips är välkomna! :)

(Sonax bilvax!) Sök på resor i forumet, en kille som skulle till Norge. Kanske från mars-april... Där e massor m tips. Jag har bla svarat.

Viele Glück! :)

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag fattar inte vad som är problemet?

Jag har kört många långa mil i ösregn utan att ens ha varit mer än minimalt fuktig på ovansidan av kragarna på handskarna.

När ni köper skyddskläder, köper ni då inte kläder som pallar för vatten???

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Jag köpte arméns regnställ och klippte till regnrocken lite så den inte var så lång. Fungerar alldeles utmärkt! Kostade mig 80:-.

Sedis

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Ni som har problem med att ni får mycket imma innanför visiret kan köpa Pinlock från Touring butiken. Har någon blandning av det och polaroidvisir (kostade 1200:- på Motorhuset i Nyköping). Så jag har inte haft något problem med imma under vinterkörning (som kallast -22) eller regn. Sen är det också jävla bra att ha fina dagar för man blir aldrig bländad av solen heller :tummenupp Ren 10/10 från mig!

Glömde skriva att LIDL har mycket billiga och bra skinställ.

MvH Viktor

Menade regnställ

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Är det bara jag som alltid blir blöt om pungen när man kör i regn? Jag har regnställ och allt, men man kan ge sig fan på att det läcker in någonstans och efter en stund känner man hur det börjar rinna ner...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln