Hur gör ni när någon vill provköra en hoj som ni ska sälja?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Får dom bara dra iväg? Behöver de lägga pengar i pant? Får de inte provköra? Frågar eftersom jag har en hoj med 10000:- i påslag på vagnskadedelen om någon annan än jag kör den. Tillsammans med grundsjälvrisken på 6000:- och ev självrisk på trafiken blir det 17000:- dvs mer än hojen är värd.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Låter dem provköra.

EDIT: För att inte vara dryg brukar jag lirka till så de får provköra när de "bestämt sig för att köpa hojen". Och att försöka tråckla fram ett papper där de automatiskt köper hojen om de inte kommer tillbaka med den i samma skick som när de åkte iväg. Tror iof. inte sånna papper håller rättsligt men men.

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har sålt 11 hojar privat och samtliga har fått provköra utan problem. Det du kan göra är att skriva ihop ett kontrakt med "you break it, you buy it" som innebörd. Ta legitimation och kanske fota personen i fråga?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
sista två gångerna jag sålde mina hojar så har de inte ens provkört, har lastat på direkt på släpet. Men annars så skulle jag bara ta deras körkort

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Kollar körkort och faktiskt fotar personen, tror det är en bra combo som skydd mot eventuella stöldförsök... Men det svarar förstås inte på din fråga om hur man löser den ekonomiska risken vid eventuell hojskada i samband vid provkörning. Vet inte hur juridiskt bindande det är med "you break it, you buy it", men det är nog inte fel att säga/klottra på papper. Har själv aldrig varit med om en sådan överenskommelse, varken som köpare eller säljare. Antar att det är ett riskmoment man som säljare måste vara medveten om. Föreslagsvis kan man hålla tummarna vid provkörningen :)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Sådär gjorde en bekant med, tog körkort telefon o i princip allt han hade med sig men han kom inte tillbaka med hojjen för det.......

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
För många år sedan sålde jag en Gixxer 750 och då ringde jag försäkringsbolaget och sänkte självrisken under några dagar. Tror att det kostade några hundringar. Har ingen aning om det är möjligt att göra idag.

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Yamaha xt660x -08
Bilen kan vara stulen och körkort förfalskat så inge vidare pant. kontakta istället ditt försäkringsbolag och förklara att försäljning är på G å hör vad dom tycker om en provkörning och ta namnet på den personen. Eller ta större summan av pengarna i pant. Nu kanske det inte är en stöldbenägen dyrgrip du har till salu men ett tips iaf.

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Man kan ju vända på det och fråga sig "Varför skall man behöva provköra hojen, är det något fel på den, går den inte som den skall göra?"

Vad är anledningen till att behöva provköra?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag brukar gå mest på känslan jag får av köparen. Visst, det finns säkert folk som verkar seriösa men blåser mig ändå, fast ännu har det inte hänt... Skall jag sälja en relativt dyr hoj och det kommer en finnig 18-åring i en risig volvo skulle jag nog däremot begära säkerhet.
Min försäkring tillåter ingen annan än jag själv att köra hojen, men det går att ordna dispens för en dag eller två via telefon utan extra kostnad, gjorde så när jag sålde MT-01:an för nån vecka sen.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Provkörde inte min hoj när jag köpte den. Killen fanns på SH och var seriös både i telefon och på plats. Dessutom täckte hans försökring inte att någon under 40 körde hojen.

Jag går mycket på personen jag säljer/köper av.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan ju vända på det och fråga sig "Varför skall man behöva provköra hojen, är det något fel på den, går den inte som den skall göra?"

Vad är anledningen till att behöva provköra?

Tja.
enligt köplagen så har man ju som köpare undersökningsplikt. Om det trots allt skulle visa sig vara något fel på hojen så är det ju bra mycket lättare att upptäcka det före ett eventuellt köp gått igenom istället för att komma dragande med det i efterhand.
Är det ett fel som man lätt skulle kunna upptäcka vid en eventuell provkörning så tror jag att det kan vara svårt att få igenom en rättelse på det om det skulle vara så att säljaren skulle sätta sig på tvären.

Jag skulle inte köpa en hoj som jag inte fick provköra innan man slutför affären. Jag skulle å andra sidan inte bry mig om att provköra en hoj som jag inte hade för avsikt att köpa heller.

Visst. Det händer att "spekulanter" tar hojen och drar men det är ändå rätt ovanligt. Oftast har dom ju någon kompis med sig som dom kan lämna i pant vid provkörningen. Visst kan man försöka tråckla med att dom lägger en deposition men det hjälper ju föga egentligen. en deposition på 5000 spänn om man ändå tänker sno en hoj för 50 000 är ju billigt. Å andra sidan är det nog få som kommer med 50 000 i kontanter som dom kan lämna över som deposition.

När jag köper hoj så tar jag med mig en polare som får stå kvar och vänta med säljaren. Då minskar säljarens funderingar på om jag tänker dra med hojen och allt är frid och fröjd.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vill man minska stöldrisken kan man ju se till att det finns lite soppa i tanken och hänga efter i bil/mc/skjuts.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Det första jag gör innan jag börjar prata med de är att kolla upp REG NR. på fordonet de kommer i, vem bilen (som det ofta är..) är skriven på, kollar vad polaren presenterar sig med för namn etc. Sen är det ju bara att känna av läget. Känslan säger OFTA ganska mycket... Har alltid lite soppa i när jag ska sälja och ska jag provköra brukar jag lämna polaren/tjejen/bilen i pant...

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
dom får fan betala innan provkörning, är det något fel på hojen går köpet tillbaka. vill inte köparen det får han köpa en annan hoj än min. men berätta dessa betingelser innan han kommer o ska titta. så man kan stälning innan man åker hemmefrån. jag har såld flera hojar o alla har acepterat detta sättet.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Om jag får bra vibbar och köpsignaler så får de testa såklart. Har svårt att se hur man ska få något sålt utan att folk får känna på grejorna. Att som vissa begära att få köpesumman i näven för en provkörning är fullständigt döfött -vem fan har någonsin gått med på det som potentiell köpare?

Däremot får de signa ett papper där personen ifråga tar fullt ekonomiskt ansvar för alla skador på mc, egendom och tredje man i samband med provkörningen.

Jag brukar komplettera med inte vara ensam, att de lämnar leg, körkort, bilnycklar, hyggligt snygg flickvän etc.....:rolleyes: men att ha något på papper är det absolut säkraste om något skiter sig.

Vill de inte signa, tja då blir det ingen provkörning.

Last edited:

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Magkänsla all the way.

Om jag säljer så låter jag självklart en som verkar seriös provköra.
Tippar att många som på blocket skriver "hela summan i handen innan provkörning" missar många säljchanser.

Vafan! Tänk om man inte får tillbaka pengarna.. lurad!! :FU

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...