Hur gör ni när någon vill provköra en hoj som ni ska sälja?

Smagatusk

Guest
dom får fan betala innan provkörning, är det något fel på hojen går köpet tillbaka. vill inte köparen det får han köpa en annan hoj än min. men berätta dessa betingelser innan han kommer o ska titta. så man kan stälning innan man åker hemmefrån. jag har såld flera hojar o alla har acepterat detta sättet.

Ska jag lämna hela köpesumman som pant ska jag ta mig fan ha regbeviset underskrivet som pant för köpesumman. :D

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Jag lägger ut annons utan telenr o folk får maila o sen sorterar jag ut de som verkar serösa o ringer upp, sen känner man ju av personen i telefon o sedan om de kommer o kikar, har funkat bra än så länge iaf

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
dom får fan betala innan provkörning, är det något fel på hojen går köpet tillbaka. vill inte köparen det får han köpa en annan hoj än min. men berätta dessa betingelser innan han kommer o ska titta. så man kan stälning innan man åker hemmefrån. jag har såld flera hojar o alla har acepterat detta sättet.

Är det så det går till skulle jag ärligt talat aldrig köpa en hoj av dig. Har aldrig blivit nekad en provkörning, aldrig nekat någon annan det. Heller aldrig blivit blåst. Även om man har kommit överrens om att köpet går tillbaka vid missnöje skulle jag aldrig lägga upp alla slantar i handen på säljaren utan att testa hojen, om jag känner att jag vill testa den.

Antar att du vill att regbeviset ska skrivas under i samband med att pengarna byter ägare och killen provkör (för ingen lämnar väl ifrån sig en bunt tusenlappar utan att ha skrivit papper iaf??), vad är det isåfall som säger att du ens står kvar på platsen när killen kommer tillbaka och har hittat 4 stora fel på hojen?

Inget personligt till dig, menar mer i allmänhet till folk som kör efter den principen du beskrev i ditt inlägg. Finns så många hojar till salu så är detta reglerna köper jag med glädje någon annans hoj. :D

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Beror ju på vad de e för hoj jag ska sälja, köper jag hoj så provkör jag inte ens, räker ägaren startar upp så jag hör att den fungerar, men jag brukar ju vara en pratare innan så jag får reda på allt om den, e jag nöjd köper jag den rakt av.

Men saker som crossar o så vidare som inte e bes o finns i rigistret vågar jag fan inte släppa iväg någon på, full summa o egen risk på provkörningen.

Fast inga av mina fordon som jag sålt har vart bes/skattade/försäkrade :rolleyes:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vill man minska stöldrisken kan man ju se till att det finns lite soppa i tanken och hänga efter i bil/mc/skjuts.

Ännu enkare måste väl vara att ta hoj och köpare till en bandag för 3 lugna varv... Liten kostnad mot vad en hoj kostar, om hojen kostar mindre än bandagen kanske man inte behöver bekymra sig om den vurpas eller stjäls.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Känns det bra:va

Hittils har alla som kommit och tittat på mina hojar fått provkört, 2 st har inte provkört då det varit vinter, som jag själv gjort med flertal ggr. Det har kännts bra och jag har inte gjort något större av det, lite gamling får man väl räkna med el:vaJa menare många hoppar upp och kör och tokbombar, det är väl större risk en att någon provkör:va:fakta
Det som kan hända är att hojen blir stulen, men det går att ordna med isåfall om man har halvförsäkring även om det skulle vara surt..(vet de som råkat ut för det)men risken trots allt väldigt liten, alternativ någon kraschar, men skriv isåfall dokument innan provkörning om det finns anledning till oro..

Jag håller till fullo med Jack Daniels!! Jag tycker det är tramsigt säga att man skall betala hela köpeskillingen till säljaren vid provtur? VAD är det som säger att säljaren är ärlig för att denne har hojen, kan ju lika gärna bli "omvänd" ordning fel ägare som sticker med pengarna. Skulle en säljare säga så till mig, så tyvärr då får han nog sälja till någon annan, vad är det som säger att man kan lita på säljaren när man inte känner varandra:va

Ett alternativ är väl att säga att man åker med bakpå hojen och förklara för köparen att det är en "lugn" kort repa för att kolla bromsar, motor växellåda etc, inte för att prova toppfarten på skiten.

Min förr förra hoj jag köpte hade jag varit och tittat några dagar innan och bestämt mig då jag hade hört hur den lät, jag kom för att köpa hojen och sa att jag måste ändå ta mig en kort provtur om det skall bli affär, vi hade dock gemesam bekant som pratat med oss båda, så det kändes bra och blev en bra affär.

Last edited:

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
När man funderar på en ny modell/märke så har man ju ingen aning om hur de är att köra.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
De hojar jag har sålt (pris över 40k), har köparen fått provköra utan nån "pant". Har haft turen att fått seriösa köpare som jag har fått bra magkänsla ifrån.

Jag skulle inte heller ha nått emot att kanske lämna pant som t.ex körkortet om nu säljaren insisterar på det. Dock vet jag inte om jag hade haft nån lust att lämna över hela köpesumman/postväxeln....

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tja.Om det trots allt skulle visa sig vara något fel på hojen så är det ju bra mycket lättare att upptäcka det före ett eventuellt köp gått igenom istället för att komma dragande med det i efterhand.
Är det ett fel som man lätt skulle kunna upptäcka vid en eventuell provkörning så tror jag att det kan vara svårt att få igenom en rättelse på det om det skulle vara så att säljaren skulle sätta sig på tvären.

Jag tror man har hyfsat på fötterna som köpare om man skriver in i kvittot att man inte fick provköra. I och med provkörning flyttas en del av säljarens ansvar över på köparen. Fel som kan upptäckas lätt vid provkörning är inte fel som kan upptäckas lätt om man inte får provköra - ergo kan säljaren åka på dem. Det är alltså även i säljarens intresse att försöka möjliggöra provkörning.

I väntan på att någon med formell juridisk insikt bekräftar eller dementerar...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vafan..normalt har man rätt bra magkänsla hur seriös en person är.
Sen brukar jag annars kasta hojen i armarna på köparen..
"-klart som fan du måste provköra så du vet att allt är som det ska"

Efter provturen är suget att köpa bågen oftast högre ;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati