notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Kan bara instämma, funkar kalasbra
Endast garagevolymen är dimensionerande!
Här nere är sjöcontainers rätt billiga.
Och, även dessa kan staplas...
Kan bara instämma, funkar kalasbra
Endast garagevolymen är dimensionerande!
Hur gör ni för att inte få problem när en ev kund vill provköra ( vilket han så klart vill )?
Kontrakt eller bil+ körkort i pant , eller vad ?
Jag skulle aldrig betala en spänn till någon för att få provköra något, det är ju vansinne. Vem fan skickar pengar för att få provköra något?
Nä.
Jag har sålt 9st (CB600F 2004, R1 2001, R1 2004, CBR1000RR 2007, KTM 950, SMR 2007, Honda CB1300 2004, Suzuki Intruder 1800 2007, Kawasaki ZX12R 2001) hojar på 6 år och har alltid låtit folk provköra dem utan att ha lämnat något annat än körkort i pant, vilket också är korkat, vad händer om de blir stannade?
Alla hojar jag har köpt, har jag även fått provköra utan att ha skickat en enda krona till säljaren, jag har aldrig blivit nekad och hade undvikit en sådan säljare.
Håller med till 100%.
Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
- ingen provkörning innan affär
- provkörning endast efter pengarna på mitt konto
- provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
- provkörning sker efter betalning
- provstarta gärna men ingen provkörning
- Provkörning = hela summan
- provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
...eller liknande
Håller med till 100%.
Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
- ingen provkörning innan affär
- provkörning endast efter pengarna på mitt konto
- provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
- provkörning sker efter betalning
- provstarta gärna men ingen provkörning
- Provkörning = hela summan
- provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
...eller liknande
Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.
Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.
För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.
Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.
Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.
Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.
För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.
Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.
Hur många här har fått sin pärla stulen i samband med försäljning? Känns som om detta inte är så vanligt som många försöker framföra det i sina annonser.. men nojjan sitter lika djupt som ryktet om el cuco
Att klassa det som bedrägeri av försäkringsbolagen för att slippa betala ut är helt tokigt. Men resulatat av många sken stölder? butiken lägger ut visningsex av tex telefoner som blir stulna men stölden där klassas väl inte som bedrägeri?
Min oro är alltid att personen som provkör mest ska krascha hojen... inte för att det någonsin har hänt. Men tackar youtube för det
Det är inte försäkringbolagens beslut. Rent juridiskt är det inte tillgrepp (stöld) av ett fordon som du frivilligt lämnat över nycklar till en presumtiv köpare.
Om jag lånar 100 kronor av dig och inte lämnar tillbaka dem, är det bedrägeri.
Om jag utan tillåtelse tar 100 kronor av dig är det stöld.
Sen att det kan kännas tokigt, det håller jag med om!
, Juridiskt så räcker det väl då att man skriver ett provkörningskontrakt som när man provkör hos handlarn. Om personen drar så ändras detta till stöld, I lagens mening eller?. skyddade genom försäkringen då? Någon kunnig som kan svara på detta. Då har väl båda partnerna kommer överrens om att ett köp Eventuellt blir av.
Det hade varit lite intressant med en geofencing-produkt man kunde sätta på hojen vid provkörning.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |