hur gör ni?

pHil.

Guest
hallå!

Vet inte om man ska fråga sånna här frågor, men vafan e rätt nyfiken:p
Hur gör ni när ni köper hoj? tar ni dem på avbetalning eller hur fan gör man idag? att spara sig till en ny hoj för över 100k e väl lite svårt? och vad tycker ni är bäst? låna av banken eller ta en på avbetalning och betala till handlaren?
eller är räntos osv för höga?

Tacksam för svar :)

både och

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Köpa hoj på avbetalning är skit, gör du det måste du ha pengar till helförsäkring inte roligt att smälla 100k sen inte ha någon hoj kvar

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Det bästa är väl (tror jag) att köpa den av handlare och skicka in lite handpenning så har du en del betalt redan. Pengar du sparat ihop så slipper ju amorteringen vara så länge och du kan lägga på nån hundralapp i månaden. Men om det är begagnat man är ute efter, PRIVAT helt klart..mycket billigare och du får fina svar på hur hojen är skött, servicar och liknande. (Dvs lån via bank om man inte har 100k i bakfickan) Har aldrig litat på beggade cyklar från handlare (jaja, dom kanske är bra men så tycker jag..punkt)

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Jag tar bara Cash, kaj!

Är väl upp till var och en!
Köper helst kontant, beror ju på beloppet!

Håller med...eftersom han skrev 100k kan man fundera, men om hojen i fråga kostar 30-40k så kan man ju alltid dra ner på krogbesök och betala cash direkt...

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Håller med...eftersom han skrev 100k kan man fundera, men om hojen i fråga kostar 30-40k så kan man ju alltid dra ner på krogbesök och betala cash direkt...

Exakt!!!

När jag köpte bilen tog jag lån "privat" på 115.000:-
Fick väck lånet på 15 månader, fick kasta in 20.000:- från pengarna jag fick när jag sålde aset!
Tycker det va helt okej!
funkade för mig när jag inte hade nåt liv i ett år å bara kasta in 10.000:- i månaden på bilfan!

Tips! Spara på dig...

pHil.

Guest
Så de bästa är alltså att spara så mycke som möjligt, sedan ta ett lån på de man fattas och gå till en handlare och hosta upp cash? :D

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Köpa hoj på avbetalning är skit, gör du det måste du ha pengar till helförsäkring inte roligt att smälla 100k sen inte ha någon hoj kvar

Jag betalade typ hälften, lånade hälften för jag var kåt på hoj. Inget konstigt med det. Det där med att det är roligare att smälla 100K om det är ur egen ficka eller än via ett lån fattar jag inte... Jag resonerar som så, ny hoj=helförsäkring. Men sedan kör ju inte jag R hoj heller...

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Exakt!!!

När jag köpte bilen tog jag lån "privat" på 115.000:-
Fick väck lånet på 15 månader, fick kasta in 20.000:- från pengarna jag fick när jag sålde aset!
Tycker det va helt okej!
funkade för mig när jag inte hade nåt liv i ett år å bara kasta in 10.000:- i månaden på bilfan!

Tips! Spara på dig...

Jag gjorde samma sak...ville ha en cool bil och köpte en nästan ny för 129k...sålde 1,5år senare och 3000mil senare för..usch..93k.
Blev inte mycke stålars över när jag väl betalt tillbaka lånet!

Låg på runt 2800kr/mån i somras med min KTM 640(allt inräknat)
Då hade jag den på ett "lån" från min bror. Skulle hellst ha sparat till den men då har det inte blivit nå åka i år så det fick vara. Sålde och gick inte många lappar minus så nu har jag 30k sparade genom att jag köpte på krita.

Men som sagt, det bästa är ju att spara tills man har råd (om det inte kliar i fingrarna så fruktansvärt som det gjorde på mig!

Så de bästa är alltså att spara så mycke som möjligt, sedan ta ett lån på de man fattas och gå till en handlare och hosta upp cash? :D

Beror på vilket hoj/pris och ekonomi du har, kan du skicka 2500 i månaden på amortering så är det bara att tjööööpa! Fan lite ränta har ingen dött av....

Last edited:

pHil.

Guest
men vadå spara ihop 100 lök med en lärlings lön på 12 ut blir rätt tajt, har ju hunnit bli guld vinge åkare innan min r6:a bli verklighet:(

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Köpt dyrare och dyrare cykel. Sparar med andra ord och använder inte bankens pengar.

men vadå spara ihop 100 lök med en lärlings lön på 12 ut blir rätt tajt, har ju hunnit bli guld vinge åkare innan min r6:a bli verklighet:(

Du får väll jobba mer då.

Sälj allt skit du har liggandes. Gjorde jag precis och fick loss 30000kr

En r6a går även att köpa från 30000kr så du borde ju väldigt lätt kunna ha en till nästa säsong med lite motivation.

Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Prisa gudarna för lånen! Helt fantastiskt ju, bara att knäppa med fingrarna så sitter man där med kluringar upp till öronen som man kan byta mot färgglada leksaker. Man vet aldrig när man dör, man kanske inte har tid att vara förnuftig (Nej, för man kör väl livet ur sig i ett dike på den nya plastraketen man just lånat till).

Fast detta säger jag som har en MC för tjugofem lakan. Nåja.

/perris

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj

Skriv gärna det i början av tråden slipper vi gissa oss till vad du tjänar/hur gammal du är... mm. mm. mm. mm.

Då skulle jag inte ens tänka på en R6:a, och om du ska lägga 100k är det ju en nyare årsmodell och det kommer INTE direkt bli billigt i försäkring!

Jag tjänar runt 16-19k och har lagt undan tankarna om en 6:a....ska börja men en annan och sen spara tills jag har råd med en pris/försäkring...och då snackar vi typ -99:a

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tror du att det blir lättare betala räntor och amorteringar på 100kkr?

För att ha roligt på hoj gäller att man ska inte ha dyrare hoj än att man har råd att krascha den. Köp nåt billigt och byt upp dig allt eftersom du får råd! Bara 1års ränta och värdeminskning på en 100kkr-hoj räcker till inköp av en billig hoj.

Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
Skriv gärna det i början av tråden slipper vi gissa oss till vad du tjänar/hur gammal du är... mm. mm. mm. mm.

Då skulle jag inte ens tänka på en R6:a, och om du ska lägga 100k är det ju en nyare årsmodell och det kommer INTE direkt bli billigt i försäkring!

Jag tjänar runt 16-19k och har lagt undan tankarna om en 6:a....ska börja men en annan och sen spara tills jag har råd med en pris/försäkring...och då snackar vi typ -99:a

Om killen nu vill ha en hoj som kostar lite så är det la inte fel att låna pengar?? Men låna hela beloppet är inget vidare, försäkring mm ska betalas...

Själv ska jag skaffa en R1 -07 hade jag tänkt och jag har inte all cash men fixar både avbetalning och försäkring med marginal så vad är problemet med lån?? Det är väl upp till den som skaffar hojen!!!
Alla skiter inte tusenlappar till frukost....

Klarar ekonomin det så bara kör på.....

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Prisa gudarna för lånen! Helt fantastiskt ju, bara att knäppa med fingrarna så sitter man där med kluringar upp till öronen som man kan byta mot färgglada leksaker. Man vet aldrig när man dör, man kanske inte har tid att vara förnuftig (Nej, för man kör väl livet ur sig i ett dike på den nya plastraketen man just lånat till).

Fast detta säger jag som har en MC för tjugofem lakan. Nåja.

/perris

Perris for president!!!

Fan detdär är ju min livsfilosofi :yoparty :tungan Klokaste orden jag läst på SH på länge.. Lever hellre livet nu som ung och tar morgondagen som den kommer, då har man iaf. något kul att tänka tillbaka på :) Spara är för kärringar :tungan

/Robban

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...