hur gör ni?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gör en generös mordkalkyl och lägg till att du klotar direkt ut från affären.. Ha helförsäkrat eller stash till en vurpa kvar..

Det du inte vill göra är att hamna utan hoj men med lån.. Gardera det till tänderna så är det bara att låna så mkt lönen håller för! Personligen skulle jag inte lägge mindre än 30% cash.. Jag plockade ut i våras, 6 veckor senare blev det stöldsjälvrisk på 10K.. så snabbt gick det liksom!

"Lagom är bäst".. Ett uttryck som får varje gammal "sosse" att klappa händerna!!

Pojkar, vi lever i en högkonjunktur just nu.. Låna, köp och lev!!

Ja, det är högkonjuktur nu.. Tänkte du åka hoj 2009?

"Lagom är bäst".. Ett uttryck som får varje gammal "sosse" att klappa händerna!!

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
3196043 Gör en generös mordkalkyl och lägg till att du klotar direkt ut från affären.. Ha helförsäkrat eller stash till en vurpa kvar..

Det du inte vill göra är att hamna utan hoj men med lån.. Gardera det till tänderna så är det bara att låna så mkt lönen håller för! Personligen skulle jag inte lägge mindre än 30% cash.. Jag plockade ut i våras, 6 veckor senare blev det stöldsjälvrisk på 10K.. så snabbt gick det liksom!

:confused:

..

Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Tror att du helt enkelt ska försöka vara realistisk och lägga ner tankarna på en så pass dyr hoj om du nu har så små intäkter. Du får tänka på att det förutom att köpa hojen kostar att köra den (bensin, däck, service, försäkring etc.) + att du får en ordentlig värdeminskning de första åren.
Det blir inget kul om "hojen äger dig" istället för tvärtom d.v.s. det blir så pass dyrt att du får avstå alldeles för mycket i livet för att det ska vara värt det.

Kontant givetvis. För dyrt att helförsäkra, så det skulle vara ruttet att behöva betala när man inte har ngn hoj kvar efter krasch.

Känns det inte lika jobbigt att bli av med de pengar man sparat ihop till:confused:

Last edited:

Simon85

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
cbr 1000rr -06
Tror att du helt enkelt ska försöka vara realistisk och lägga ner tankarna på en så pass dyr hoj om du nu har så små intäkter. Du får tänka på att det förutom att köpa hojen kostar att köra den (bensin, däck, service, försäkring etc.) + att du får en ordentlig värdeminskning de första åren.
Det blir inget kul om "hojen äger dig" istället för tvärtom d.v.s. det blir så pass dyrt att du får avstå alldeles för mycket i livet för att det ska vara värt det.

Känns det inte lika jobbigt att bli av med de pengar man sparat ihop till:confused:

vad vet du om vad som är värt och inte för andra människor?

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
vad vet du om vad som är värt och inte för andra människor?

hmm tog du åt dig nu? Tänk lite...jag förstår att man kan tycka det är värt mycket att att ha en schysst hoj men... killen får ut 12000/ månad och jag antar att han ska betala hyra, mat etc. som alla andra människor. Det är väl rätt uppenbart att det kommer bli svintungt för honom att äga en splitterny värstinghoj.:rolleyes:

Vill du födas med en stor skuld eller vara skuldfri?

Jadu, måste nog tänka lite på saken, det var en riktigt bra och tänkvärd fråga:gnissla

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Bo i garage 1500:-inkl vatten el
mat 500:- nudlar importöl
tele 100:- skicka gratis sms
kläder har han säkert så det räcker men 100:-
diverse små utgifter 1500:-
Summa:3700:-

Kvar 8300:- till hoj köp för fan!

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Bo i garage 1500:-inkl vatten el
mat 500:- nudlar importöl
tele 100:- skicka gratis sms
kläder har han säkert så det räcker men 100:-
diverse små utgifter 1500:-
Summa:3700:-

Kvar 8300:- till hoj köp för fan!

Haha du har så rätt, ändrar mig! pHil. du har råd så låna pengarna och köp bågen:hojbusa

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Kanske inte så svårt egentligen. Kan du bära kostnaden för drömbågen (ränta, amortering, soppa, (hel)försäkring, däck och så vidare) och tycker att det är värt att avstå allt annat du skulle ha lagt degen på - Låna, köp och kör så det ryker ! Se bara för fan till att hålla amorteringstakten högre än värdeminskningen så du slipper sitta kvar med ett surt lån om du säljer.

Alternativet är ju att spara hårt i vinter och köpa något billigt skit att ha kul på. Glädjen att köra hoj står ju rimligen inte i direkt proportion till leksakens pris.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tack, jag mår utmärkt!

Med "jon".. Syftar du på en elementarpartikel som har ett överskott eller underskott av elektrisk laddning?

Blir lite osäker..

Tror det han syftar på är fattig(h)jon då du tycker det är ok att låna ;)

Last edited:

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Så hiskeligt dyrt behöver det inte bli. Se till att göra en bra kalkyl innan och se till att du kommer ha råd så ska det nog ordna sig!
Köp nu och betala sen. Lev nu och dö lycklig!
Eller fortsätt lev och var nöjd med att du gjorde något sköj!
Vad är det värsta som kan hända? Nja du får låna pengar av morsan, sälja skiten och bli av med några tusen...well lesson learned!
Eller så går det skitbra...vem orkar oroa sig hela tiden?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag har lättast att "spara i efterhand" det vill säga låna pengar och njuta av prylen medan jag betalar. Se till att ha åtminstone 30% av egna medel att pynta in och låna på bank i stället för i butiken. Gör en realistisk kalkyl så inte föräkring + avbetalning + service + allt annat blir en omöjlig sits - vissa marginaler måste det finnas.
Jag är en av dem som anser att man bör byta upp sig efterhand till större och finare cyklar men idag är det ju nästan omöjligt eftersom värdeminskningen på en hyfsat ny mc är så stor. Å andra sidan kan du nyttja detta faktum genom att köpa en 1-2 år gammal båge till kanonpris - det är köparens marknad just nu.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Wannagofast:

De flesta ftg börjar redan hamstra inför -09, bankerna har redan börjat strypa lånelöftena och räntehöjningarna det varslats om i år börjar klia folk på hakan.

Att se högkonjukturen som ett incitament för att låna 100´ till ett leksaksköp känns inte så realistiskt!

Trådskaparen:

Jag tog ut en ny för att jag helt enkelt ville ha en. Har kanske en annan kalkyl, men också högre övroga utgifter. Jag satte mig ner och klurade på var mina pengar blev av och insåg att jag la tusenlappar på t.ex 7/11 kaffe, flaskvatten, takeout-mat och mer eller mindre onödiga krogkvällar. En omprioritering frigjorde ca 2´/mån och jag hämtade min hoj där finans och försäkring då var betalt. Totalkost. per månad inkl. mil landar nog runt 4-5´, vilket jag räknat med.

Har du råd, och vet att du är beredd att offra det andra så kör. Var bara medveten om hur jobbigt det är att tacka nej till den fikan du egentligen är så sugen på. Peronligen la jag om andra saker i efterhand, för jag pallar verkligen inte att INTE få min räkmacka på Rosenhill om jag nu vill ha en, men det är ju jag.

Som ett råd tycker jag egentligen som de flesta andra att du ska köpa nåt billigare, för du har inte mindre kul på en hoj med ett par år på nacken. Själv har jag lidit av att inte våga ge stålet för att jag hela tiden räknar på vad ett ras med en ny hoj kostar.. Borde ha köpt nåt jag tejpa ihop istället. Lärpengar :tummenupp !

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Jag tror detta är en svår fråga, precis som många säger beror det på din situation.. Jag har nästan alltid lånat pengar från banken men betalt tillbaka så fort som möjligt,, Idag har jag en Volvo s60 t5 och en Bandit 600 som är betalade och klara. Men nu har jag precis köpt en ny båge och jag lånade hela summan plus lite extra. Fast jag vet ju om det skiter sig kan jag sälja den andra bågen eller sälja bilen och köpa en billigare bil samt att jag räknar med att betala tillbaka allt inom 3 år. Många har sagt till mig att jag är korkad som har lånat pengar hela tiden men å andra sidan så har jag köpt precis vad jag vill och betalat av snabbt.. Så har du ekonomi att låna,,,,Låna annars gör det inte.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
skenerellt sätt är sparade pengar bättre,

sen kan man alltid ställa sig frågan om man måste vara första ägaren, eller om de räcker med att vara 2a eller 3e ägaren när man ska köpa dyrare hoj.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...