Hur hälsar du?

Hur hälsar du?


  • Antal röstningar
    0

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jag har en teori om glidaråkarna. Kan det va så att man inte vågar släppa styret? Har det med väghållning att göra? Jag har t.o.m sett en harleyåkare sätta ut foten i stf att lägga ner. Vad tror ni?
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Med fingrarna utan att släppa styret när jag möter andra mc.
Hela handen när jag möter vänner.
Honnör till alla poliser jag möter.
 

EmilJ

Glidarn skrapar fotpinnar
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Rebel CA125
Jag gör någon blandning mellan att hålla ut handen och hålla ut hela armen. Sen tycker jag att det är rätt många som hälsar tillbaka när man hälsar.
För några veckor sedan (den där underbara helgen då dom flesta tog fram hojarna) så råkade jag hälsa på en moppe! :eek: Jag tyckte att det såg ut som en mc på långt håll och inte förän jag kört förbi insåg jag mitt stora misstag! :(

//EmilJ
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Hightuned skrev:
Gör som alla 45årgia familjefäder som just köpt sin första HD (eller ännu töntigare jappsglidare). - Ta på dig din allra ballaste easyrider-min och värgra att hälsa på alla plastraketer i tron om att du verklingen är en outlawbiker!!!. :slicka

Som att alla platsraketer är gudar på att hälsa? är det nånstans biker kultur finns så är det hos H-d åkarna!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bikerbitch skrev:
Jag brukar kasta ut vänster näven o hälsa.
Dock inte om man ligger i 90-100 eller i en kurva där jag måste hålla i båda handtagen. Då blir det en enkel nick med huvvudet eller fingrar som sticker upp ovanför handtaget.

Jonneboy fick en specialare igår. Ställde mig upp o skakade på rumpan. Han blinkade med helljuset så förnöjsamt :brynad

Eller så ville han blända av. :rolleyes:

750RR
 

EmilJ

Glidarn skrapar fotpinnar
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Rebel CA125
Gpx skrev:
Som att alla platsraketer är gudar på att hälsa? är det nånstans biker kultur finns så är det hos H-d åkarna!

Jag tänkte skriva det också, men eftersom jag tillhör en mycket liten minoritet här på sporthoj.com så vågade jag inte riktigt. :p ;)
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
Såhär lyder min teori om hälsande och icke- hälsande hojåkare:


Gamlingar på japs- glidare - Hälsar om man hälsar på dem först, vill inte "göra bort" sig.

Wannabes på stylade Harley´s - Hälsar inte alls, just för att de måste leva upp till deras "balla" image och kan därför inte hälsa på någon som kör japanskt och vibrationsfritt. De som åker orginal Harley´s är likadana för att de vill vara som wannabe´s-en. De är alltså wannabe wannabe´s... Dessutom kopplar alla på sitt hårdaste "Stoneface" så fort de sätter sig på skaket.

Touringåkare - Hälsar nästan alltid först.

Veteranåkare - Hejar ibland beroende på humör.

Sporthojsförare - Min uppfattning är att de flesta hejar.


Det är nästan så att man har en karriär framför sig som människokännare...

Fördomar är inte alltid av ondo...
 

EmilJ

Glidarn skrapar fotpinnar
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Rebel CA125
Ninja-Mackan skrev:
Gamlingar på japs- glidare - Hälsar om man hälsar på dem först, vill inte "göra bort" sig.

Wannabes på stylade Harley´s - Hälsar inte alls, just för att de måste leva upp till deras "balla" image och kan därför inte hälsa på någon som kör japanskt och vibrationsfritt. De som åker orginal Harley´s är likadana för att de vill vara som wannabe´s-en. De är alltså wannabe wannabe´s... Dessutom kopplar alla på sitt hårdaste "Stoneface" så fort de sätter sig på skaket.

Touringåkare - Hälsar nästan alltid först.

Veteranåkare - Hejar ibland beroende på humör.

Sporthojsförare - Min uppfattning är att de flesta hejar.

Stämmer nog bra på många, men inte alla. Jag brukar träffar rätt många harleys och andra glidare, iom att farsan är vip-kund på harley-davidson i stockholm, och jag tycker att dom flesta hälsar. Det kanske är så att dom inte gillar att hälsa på sporthojar, men mig hälsar dom iaf på.
Jag hälsar däremot alltid och brukar oftast vara först.
 

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vindeln
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Det kanske bara är så att många som kör glidare är såkallade återfallsknuttar som helt enkelt inte vet att man "ska" hälsa på andra.
Det är min teori.

Själv hälsar jag tydligt med hela handen.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Nyfiken på var denna tradionen kommer ifrån.

Jag är lite nyfiken på hur och när denna trevliga tradition kom till, den är ganska svensk va? Eller finns det liknande i andra nordiska länder?

Själv hälsar jag på alla typer av hojar förutom mopeder (eftersom de inte vet att dem ska hälsa tillbaka) med hela vänsterhanden. Jag tycker det är en fin tradition som vi ska fortsätta med, en speciell gemenskap.

Ni som inte hälsar först av rädsla för att den andre kanske inte hälsar tillbaka... varför då? Big deal om föraren inte hälsar tillbaka, ha ingen prestige utan våga hälsa först :)

Peace!
RuffRyder
 

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
hälsar alltid med undantag för att jag ibland sitter å låter tankarna fara åt något annat håll :)
hela näven ut e det som gäller för min del
hälsar på alla som åker mc
tråkigt nog e det ju långt ifrån alla som hälsar
kör själv touring å hälsar man inte först e det fan nästan aldrig nån som hälsar dock verkar det vara endast dom som tillhör forum som sporthoj som hälsar å det e tyvärr inte så många som tillhör sådana ställen
har även märkt att custom snubbarna helst hälsar på likasinade och vise versa med sport-åkare dock inte lika hårddraget
(vill inte trampa någon på tårna :gråta )

ungefär som det där med att man brukar varna om snuten står längre fram på vägen med lasern, som lastbilschaffis i lumpen så brukade man varna emellan lastbilschaffisar, men börjar bli väldigt sällsynt, vet inte hur det e mellan mcåkare, men mellan bilister existerar det inte för fem öre kanske händer en gång på 1,000,000 :fatta!
 
Last edited:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Hmm, det har tydligen även att göra med vilken "sporthoj" man kör,,,
Tänkte på detta idag när jag tillryggalade 25 mil på Uppländska vägar på min 17 år gamla Gixxer.

Harleyåkare - Ca 50-50
Japscustomåkare - Ca 75% hälsade
"Touringåkare" - Samtliga hälsade
Förare av ej spritt nya sporthojar - Samtliga hälsade
Skitballa förare av jättenya R1,CBR-RR och dylikt - Ca 10% hälsade

Detta fenomen slog igenom även vid tankstopp och annat, förare ur samtliga kategorier kom vid något tillfälle fram och spanade in "Ur-R:en" UTOM ägare av jättenya sporthojar.

Alltså tycks det vara en viss rangordning även bland sporthojsåkarna...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hälsar på alla sorter, utom moppar och scootrar. (utom av misstag nån gång, men då pekar jag finger åt de 10 nästkommande som kompensation istället :finger :D :D :D ).
I år har faktiskt alla hälsat tillbaks, även om det inte blivet så många ännu.
Men om nu glidar-nissarna håller på med en massa gluterier om att inte hälsa på oss sporthojåkare, får väl vi vara ett föredöme och hälsa iallafall, så kanske det blir ändring så småningom. Blir ju inte bättre av att vi svarar med samma mynt.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
bippen skrev:
Jag har en teori om glidaråkarna. Kan det va så att man inte vågar släppa styret? Har det med väghållning att göra? Jag har t.o.m sett en harleyåkare sätta ut foten i stf att lägga ner. Vad tror ni?

Vadå lägga ned?, -Med stora jävla kromade plattor på sidorna och en markfrigång på 0,7 mm så har dom i bara foten att ta till!!!
:slicka
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
John Holmes skrev:
Hmm, det har tydligen även att göra med vilken "sporthoj" man kör,,,
Tänkte på detta idag när jag tillryggalade 25 mil på Uppländska vägar på min 17 år gamla Gixxer.

Harleyåkare - Ca 50-50
Japscustomåkare - Ca 75% hälsade
"Touringåkare" - Samtliga hälsade
Förare av ej spritt nya sporthojar - Samtliga hälsade
Skitballa förare av jättenya R1,CBR-RR och dylikt - Ca 10% hälsade

Detta fenomen slog igenom även vid tankstopp och annat, förare ur samtliga kategorier kom vid något tillfälle fram och spanade in "Ur-R:en" UTOM ägare av jättenya sporthojar.

Alltså tycks det vara en viss rangordning även bland sporthojsåkarna...

I så fall är väl ägarna till helt ny hojar lägre ned än den som själv skruvat ihop sin gamla moddade gixxer? -Det måste väl ändå vara bättre att behärska verktyg, svets och glasfiber än att kunna vifta med en kreditkort?.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Re: Nyfiken på var denna tradionen kommer ifrån.

RuffRyder skrev:
Jag är lite nyfiken på hur och när denna trevliga tradition kom till, den är ganska svensk va? Eller finns det liknande i andra nordiska länder?
Peace!
RuffRyder

Har för mig att det är samma i Finland. Hur det är i Danmark/Norge vet jag tyvärr inte men nere på kontinenten existerar det ialla fall inte, men där finns det ju många fler motorcyklister.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tyro skrev:
Det kanske bara är så att många som kör glidare är såkallade återfallsknuttar som helt enkelt inte vet att man "ska" hälsa på andra.
Det är min teori.

Själv hälsar jag tydligt med hela handen.

minteori är snarare att de är för konsentrerade på trafiken och kollar inte mer än rakt fram

(råkatutför många såna)
sen har man ju själv missat någon.. som innan idag när jag låg ner i en rondel.. lätt o hälsa då:p :squid
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Vem orkar hälsa? då får man ju inte göra annat.

Med fyrtielva cutomåkare som man möter så orkar man inte.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top