Hur hälsar du?

Hur hälsar du?


  • Antal röstningar
    0

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Psychobiker skrev:
Hälsar på alla sorter, utom moppar och scootrar. (utom av misstag nån gång, men då pekar jag finger åt de 10 nästkommande som kompensation istället :finger :D :D :D ).
I år har faktiskt alla hälsat tillbaks, även om det inte blivet så många ännu.
Men om nu glidar-nissarna håller på med en massa gluterier om att inte hälsa på oss sporthojåkare, får väl vi vara ett föredöme och hälsa iallafall, så kanske det blir ändring så småningom. Blir ju inte bättre av att vi svarar med samma mynt.

Hmm, vad är det som är så jävla fel med moppedister? Jag har fått moppe nu, jag har inte sett en enda MC-åkare som hälsat, iofs, jag har nite hälsat innan heller...så jag ska ju inte klaga...

Men kan inte nån ge en BRA förklaring på vad som är så jäkla fel med oss moppedister? Jag har ett stort MC-intresse, när jag var liten hade min farsa en MC, så jag har åkt endel bakpå, sen nu när jag fick moppe så kom exakt samma härliga känsla tillbaka, helt underbart juh, nu när det är så fint väder och allt...

Så det är samma känsla, för mig iaf, förutom att man saknar den där härliga kraften... :rolleyes: Men vad har jag för val nu? Vill jag åka MC så måste det bli en moped nu, nästa år blir det 125, men det dröjer ju ett år... Jag har ju samma MC-intresse som de flesta av oss här inne har, bara att jag inte kan brumma runt på nån hayabusa, utan för nöja mig med en moppe med en klen motor, men ändå, det är ju "två hjul o motor"... Det är därför jag har så svårt för att fatta varför vi moppedister är så hatade... :confused:
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
MRX_Martin skrev:
Hmm, vad är det som är så jävla fel med moppedister? Jag har fått moppe nu, jag har inte sett en enda MC-åkare som hälsat, iofs, jag har nite hälsat innan heller...så jag ska ju inte klaga...

Men kan inte nån ge en BRA förklaring på vad som är så jäkla fel med oss moppedister? Jag har ett stort MC-intresse, när jag var liten hade min farsa en MC, så jag har åkt endel bakpå, sen nu när jag fick moppe så kom exakt samma härliga känsla tillbaka, helt underbart juh, nu när det är så fint väder och allt...

Så det är samma känsla, för mig iaf, förutom att man saknar den där härliga kraften... :rolleyes: Men vad har jag för val nu? Vill jag åka MC så måste det bli en moped nu, nästa år blir det 125, men det dröjer ju ett år... Jag har ju samma MC-intresse som de flesta av oss här inne har, bara att jag inte kan brumma runt på nån hayabusa, utan för nöja mig med en moppe med en klen motor, men ändå, det är ju "två hjul o motor"... Det är därför jag har så svårt för att fatta varför vi moppedister är så hatade... :confused:

Testa att ta det inlägget med lite ironi. Tror inte att han var speciellt allvarlig när han skrev det...
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Ninja-Mackan skrev:
Testa att ta det inlägget med lite ironi. Tror inte att han var speciellt allvarlig när han skrev det...

Jo jo jo, jag vet, givetvis, men ändå, vi moppedister är ju nästan lite hatade... Eller har jag fått helt fel uppfattning, vi kanske är en i mängden och passar in bland alla Sporthojar med 150 hk istället för typ 5 hästar? :rolleyes: Stämmningen brukar nite vara så bra mot moppedister... Tycker inte jag iaf, men jag ska göra ett test imon, hälsa på alla MC-åkare jag ser och se hur många som hälsar tillbax, kul o se om några ens bryr sig eller bara tänker "jäkla ungdommar, helt galna o sjuka..."

Kanske kan få mig att ändra uppfattning, hehe
 

Micke Das

Rödljuskung i lågskor
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lyckeby
Hoj
Tidigare: Yamaha YZF 600 R Thundercat. Nu: Baby Trold, Trille Noa -06.
Vänder mig om och trycker upp röven i kåpglaset!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag hälsar på i princip alla, och jag blir lika sur varje gång någon inte hälsar tillbaka. Det är tradition och kultur aatt hälsa på våra likasinnade oavsett om det handlar om plastraketer eller något annat. :fakta
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
EmilJ skrev:
Jag gör någon blandning mellan att hålla ut handen och hålla ut hela armen. Sen tycker jag att det är rätt många som hälsar tillbaka när man hälsar.
För några veckor sedan (den där underbara helgen då dom flesta tog fram hojarna) så råkade jag hälsa på en moppe! :eek: Jag tyckte att det såg ut som en mc på långt håll och inte förän jag kört förbi insåg jag mitt stora misstag! :(

//EmilJ
Vaddå "råkade hälsa på en moped"? Vågar du inte hälsa på dina polare på Lidingö? :fatta!
Jag kör en "något trimmad" Honda MB5 (moped) och nickar åt folk när jag ser att dom ser på mig (eller när jag är upptagen med att åka ifrån någon), annars brukar det bli en liten vinkning som är lite lättare att se.

/Erik på Moppenets forum.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ninja-Mackan skrev:
Såhär lyder min teori om hälsande och icke- hälsande hojåkare:


Gamlingar på japs- glidare - Hälsar om man hälsar på dem först, vill inte "göra bort" sig.

Wannabes på stylade Harley´s - Hälsar inte alls, just för att de måste leva upp till deras "balla" image och kan därför inte hälsa på någon som kör japanskt och vibrationsfritt. De som åker orginal Harley´s är likadana för att de vill vara som wannabe´s-en. De är alltså wannabe wannabe´s... Dessutom kopplar alla på sitt hårdaste "Stoneface" så fort de sätter sig på skaket.

Touringåkare - Hälsar nästan alltid först.

Veteranåkare - Hejar ibland beroende på humör.

Sporthojsförare - Min uppfattning är att de flesta hejar.


Det är nästan så att man har en karriär framför sig som människokännare...

Fördomar är inte alltid av ondo...

Ganska bra sammanfattning, jag hälsar tillbaka till alla som vinkar men är det nån gubbe på en virago eller nå orkar man bara lyfta på fingrarna eller nicka lite. Ibland kollar jag inte på dom för att slippa heja.

Stresskör man så kan man ju inte börja vifta med näven när man ligger och försöker hålla sig på vägen mitt i en kurva i 150+ så då blir alla ohejjade, eller om det är nån man inte gillar :rolleyes:

Jag fattar inte varför man ska hejja på gamla stofiler med skägg som tycker man är en skitunge i alla andra samanhang en när man möter dom på hoj.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rigge skrev:
Ganska bra sammanfattning, jag hälsar tillbaka till alla som vinkar men är det nån gubbe på en virago eller nå orkar man bara lyfta på fingrarna eller nicka lite. Ibland kollar jag inte på dom för att slippa heja.

Stresskör man så kan man ju inte börja vifta med näven när man ligger och försöker hålla sig på vägen mitt i en kurva i 150+ så då blir alla ohejjade, eller om det är nån man inte gillar :rolleyes:

Jag fattar inte varför man ska hejja på gamla stofiler med skägg som tycker man är en skitunge i alla andra samanhang en när man möter dom på hoj.

Hälsa inte på gubbar i svart läder din b_g
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
MRX_Martin skrev:
Jo jo jo, jag vet, givetvis, men ändå, vi moppedister är ju nästan lite hatade... Eller har jag fått helt fel uppfattning, vi kanske är en i mängden och passar in bland alla Sporthojar med 150 hk istället för typ 5 hästar? :rolleyes: Stämmningen brukar nite vara så bra mot moppedister... Tycker inte jag iaf, men jag ska göra ett test imon, hälsa på alla MC-åkare jag ser och se hur många som hälsar tillbax, kul o se om några ens bryr sig eller bara tänker "jäkla ungdommar, helt galna o sjuka..."

Kanske kan få mig att ändra uppfattning, hehe
Jag ska hälsa på alla moppedister nästa gång jag är i JKPG, tror nog att 99% kommer tycka att jag är helt väck, men vi får väl se hur många som hajar hälsningen.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
John Holmes skrev:
Hmm, det har tydligen även att göra med vilken "sporthoj" man kör,,,
Tänkte på detta idag när jag tillryggalade 25 mil på Uppländska vägar på min 17 år gamla Gixxer.

Harleyåkare - Ca 50-50
Japscustomåkare - Ca 75% hälsade
"Touringåkare" - Samtliga hälsade
Förare av ej spritt nya sporthojar - Samtliga hälsade
Skitballa förare av jättenya R1,CBR-RR och dylikt - Ca 10% hälsade

Detta fenomen slog igenom även vid tankstopp och annat, förare ur samtliga kategorier kom vid något tillfälle fram och spanade in "Ur-R:en" UTOM ägare av jättenya sporthojar.

Alltså tycks det vara en viss rangordning även bland sporthojsåkarna...
Stämmer rätt bra det du säger, men jag fattar inte det där med rangordning, spelar roll?!? Jag hälsar alltid oavsett om det är raket eller glidare.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Klart som källvatten att man hälsar på alla! Det är ju det som är en av poängerna med att köra hoj: gemenskapen!

Ska det göras ska det göras riktigt. Ska det göras ska det göras bra. Jag kör upp vänsternäven i luften, nickar och skakar i hela kroppen.
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Jag är väl något mellanting, Gubbe helt klart
fast med plastraket.

Själv tycker jag hälsandet kan gå till överdrift ibland,
man ser någon i ögonvrån fem filer till vänster på
motorvägen som hejar frenetiskt över taket på bilarna.
Någon annan kommer ut ur en kurva och möter mig och riskerar
stabilitet och koncentration på att innan nerlägget är
avklarat slänga upp en näve.

Jag tilhör de som morsar om någon morsar på mig.

Om moppar tycker jag bra, det var ju så man själv började
och de med genuint hojintresse skall man ta hand om.
Men de där jävlarna som kör 50 blås på radhusgatan,
mellan cyklande småbarn, och med hjälmen OVANPÅ huvudet,
dom kan man vara utan.
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
Jag tillhör skaran av nyfrälsta och jag får gåshud av att möta en karavan av hojar och tjena på alla. Vid årets första tur insåg jag att jag letade efter andra hojjare att tjenixa på, fjantigt så det förslår men ack så skoj. :)


Livet leker och snart har jag nya däck och nya bromsbelägg.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Macho Woman skrev:
Klart som källvatten att man hälsar på alla! Det är ju det som är en av poängerna med att köra hoj: gemenskapen!

Ska det göras ska det göras riktigt. Ska det göras ska det göras bra. Jag kör upp vänsternäven i luften, nickar och skakar i hela kroppen.

Gemenskapen säger du.....

Vad är detta för slags folk då?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5610

Inte alla som gillar varandra tyvärr.

750RR
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Hälsar med en diskret med synlig avmättad nick till andra sporthojar när man står vid rödlyse.
Ut med vänstern om man slökör på någon rak väg eller bara kryssar omkring planlöst, om man är lite inspirerad så syns det ju och då räcker det med att lyfta fingrarna över koppling, det syns att man är upptagen :D.

Moppedister.....hehe...har jag Husan så sliter jag upp den på slangen och wheelar förbi, inte ofta man inte får en massa :tummenupp och huvuden som vrider sig om då :D :cool: :D

Hälsar INTE om det är en knepig kurva bakom mig eller hinder/grus/lera/hö/laser/whatever som är farligt, då är det "polismans sakta ner" tecken som gäller (hand platt upp och ner)
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Fick tillfälle igår att "klappa hunden" när Polisen hade en kontroll norr Amsberg. Hoppas det gick fram till de jag mötte.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Bikerbitch skrev:
Jag brukar kasta ut vänster näven o hälsa.
Dock inte om man ligger i 90-100 eller i en kurva där jag måste hålla i båda handtagen. Då blir det en enkel nick med huvvudet eller fingrar som sticker upp ovanför handtaget.

Jonneboy fick en specialare igår. Ställde mig upp o skakade på rumpan. Han blinkade med helljuset så förnöjsamt :brynad

haha .. skakade på rumpan var nå nytt!.. den har jag tyvärr inte sett! ;)

Jag brukar hälsa med handen alt fingrarna utan att släppa på styret, beror på hastigheten,

och om jag ser att pappa blå står och leker med laser pistolen så brukar jag snurra med handen i luften(som en siren :1pajas )
 

molle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eksjö/Sävsjö
Hoj
KTM 625SMC -05
jag var med om nåt extremt ovanligt i gårkväll
när jag var ute en runda med motarden jag mötte en riktigt fet glidare. harley,läderjacka full med snören, solglasögon m.m
och han hälsade först med hela handen
det har aldrig hänt mig förr så det finns undantag då är inte hoppet helt ute för glidarna :tummenupp
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Re: Re: Nyfiken på var denna tradionen kommer ifrån.

Vastrix skrev:
Har för mig att det är samma i Finland. Hur det är i Danmark/Norge vet jag tyvärr inte men nere på kontinenten existerar det ialla fall inte, men där finns det ju många fler motorcyklister.
I Norge hälsas det. I USA hälsas det också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top