Några foton. Enligt HiFlo filtret HF138 till Suzuki ska det dras med 8 - 12 Nm.
Jag drar med 12 Nm.
Vilket är tillräckligt, metallhöljet ligger kloss mot motorn.
I varje fall efter som på fotot 600mil.
(Enligt Suzuki ska filtret dras med 22 Nm ???)
Najningen av filtret görs så att om filtret börjar skruva ur sig så sträcks ståltråden.
Ståltråden ska alltså här i exemplet sitta fastklämd på oljefiltrets undersida.
Drar fast oljefiltret med en Universalöppnare från Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
Hävarmen blir 0,25meter så vågen ska för 12Nm visa 4,8 kg. På fotona blev det ca 4,4kg, dvs ca 11Nm.
Oljepluggen är urborrad i mitten först och sedan är 6 små hål borrade från sidan in mot mitten.
Mycket "lättare/kortare att borra" än borra tre långa små hål rakt genom pluggskallen.
Jag använder M14 Gummistålbricka från SWEDOL istället för metallpackning till Suzuki.
Funkar utmärkt för de används ju i hydraulsystem i grävmaskiner med 100-tals bar tryck. Använder själv Tredoring / Gummistålbricka för upp till 200bar på jobbet.....
Och så priset, några kr på SWEDOL.
Betalade sist 3kr/st för M14 Gummistålbricka, köpte 10 brickor på en gång.
OBS är det specat i original tex 2mm tjock aluminiumpackning (för oljepluggen är inte gängad hela vägen)
använd dubbla Tredoringar / Gummistålbrickor.
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=+gummistålbricka
De finns i slangshopen. SWEDOL tar kort.
HiFlo filtren köper jag från Addemoto.