Hur hade ni rengjort lagren utan att skada dom?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Så vad är frågan nu på tredje sidan. Byta axel eller inte?
Eller varför lagret rostat?
Eller var dina 611:- ger mest glädje?
Tänkte du snåla in på tätningarna till din 611-kronorsaxel eller har min läsförståelse pajat?

Det finns ju en stor tillfredställelse i att mecka och underhålla sina prylar. Ibland med bonnmeck, good enogh eller it’ only temporary unless it works. Egentligen passar satisfaction bättre än tillfredställelse då det mer låter som självbefläckelse.
Eller genom att byta allt när man ändå håller på, det är fackmannamässigt och inte minst, det är skönare att stå och dra sig i hängslena när man berättar för polarna.

Grattis till att du fick ut axeln. Inte alltid det går utan problem.

Är det inte långsökt att de skulle svarvat en midja på axeln? Ett extra moment för att spara några gram.
Med en svarv och en indikatorklocka kan du lätt se om axeln är krokig och i så fall var.
Om inte annat så spar axeln och kolla senare. Den nya axeln kanske behöver bytas om du kör och vurpar i bäckar, åar, vattenpölar och mindre sjöar. Svårt att få upp samma torkande temperatur som i hjullagren. Som även dom tar stryk.

Tänkte skriva fun fact men kvoten av engelska ord är nådd i detta inlägg.
Fettnippel heter zerk fitting på amerikanska. Ett ovanligt fult, inte vackert, ord.
Min ena hoj har en fettnippel på svingen. Hojen har gått 13 000 mil och har inget glapp.
Mycket tillfredsställande att köra tryckluftsdriven fettspruta och veta att svinglagren är infettade igen.
Hur många fettar in sina svinglager? Äh man byter ju hoj.

Jag har just renoverat en Yamaha DT50MX. Den svingaxeln fick jag såga av på två ställen för att få bort. Jag tror att alla är överens om att det var rätt att köpa en ny. Var vattnet trängt in skiter jag i. Billigt med moppedelar.
När jag skulle blästra ramen på min DR500 satt svingaxeln fast. Knacka gick inte. Vrida med hylsa och spärrskaft gick inte. Förlängde med ett rör. Mer muskler än gärna. Spärrskaftet gick i bitar. Då återstod 1”-hylsan och ett kralligare spärrskaft. Då gick det. Hade tillgång till lastbilsgarage med kraftigare dimension på vissa verktyg på det tiden.

Berätta vad planen är nu. 🙂
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Byt axel!
Det är ju mindre peng än 6 öl en utekväll.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Så vad är frågan nu på tredje sidan. Byta axel eller inte?
Eller varför lagret rostat?
Eller var dina 611:- ger mest glädje?
Tänkte du snåla in på tätningarna till din 611-kronorsaxel eller har min läsförståelse pajat?

Det finns ju en stor tillfredställelse i att mecka och underhålla sina prylar. Ibland med bonnmeck, good enogh eller it’ only temporary unless it works. Egentligen passar satisfaction bättre än tillfredställelse då det mer låter som självbefläckelse.
Eller genom att byta allt när man ändå håller på, det är fackmannamässigt och inte minst, det är skönare att stå och dra sig i hängslena när man berättar för polarna.

Grattis till att du fick ut axeln. Inte alltid det går utan problem.

Är det inte långsökt att de skulle svarvat en midja på axeln? Ett extra moment för att spara några gram.
Med en svarv och en indikatorklocka kan du lätt se om axeln är krokig och i så fall var.
Om inte annat så spar axeln och kolla senare. Den nya axeln kanske behöver bytas om du kör och vurpar i bäckar, åar, vattenpölar och mindre sjöar. Svårt att få upp samma torkande temperatur som i hjullagren. Som även dom tar stryk.

Tänkte skriva fun fact men kvoten av engelska ord är nådd i detta inlägg.
Fettnippel heter zerk fitting på amerikanska. Ett ovanligt fult, inte vackert, ord.
Min ena hoj har en fettnippel på svingen. Hojen har gått 13 000 mil och har inget glapp.
Mycket tillfredsställande att köra tryckluftsdriven fettspruta och veta att svinglagren är infettade igen.
Hur många fettar in sina svinglager? Äh man byter ju hoj.

Jag har just renoverat en Yamaha DT50MX. Den svingaxeln fick jag såga av på två ställen för att få bort. Jag tror att alla är överens om att det var rätt att köpa en ny. Var vattnet trängt in skiter jag i. Billigt med moppedelar.
När jag skulle blästra ramen på min DR500 satt svingaxeln fast. Knacka gick inte. Vrida med hylsa och spärrskaft gick inte. Förlängde med ett rör. Mer muskler än gärna. Spärrskaftet gick i bitar. Då återstod 1”-hylsan och ett kralligare spärrskaft. Då gick det. Hade tillgång till lastbilsgarage med kraftigare dimension på vissa verktyg på det tiden.

Berätta vad planen är nu. 🙂
Skrev på första sidan att de blir nya lager och ny axel. 🙂
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Byt axel!
Det är ju mindre peng än 6 öl en utekväll.
Gillar hur du tänker, men nu har ju ölen blivit så orimligt dyr. Föreslår att vi jämför med ett tandläkarbesök med rotfyllning istället, då låter en axel för 611:-till geggmoppen både billigt och roligt:öl
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top