Hur hade ni rengjort lagren utan att skada dom?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Exakt 611:- i typ onödan, nya lager och massa fett mår bra även om axeln är vagt böjd. Man måste inte byta allt alltid
Då kommer det fortsätta att läcka in vatten och axeln kommer slita på lagren. Helt onödigt att köpa nya lager men inte åtgärda axeln.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Fettet håller vattnet borta, inte så noga på tunet liksom, han ska ju inte vinna SM
Uppenbarligen inte. Om du kollar på bilden jag la upp så var det både vatten och rost. Det smartaste är att byta ut när det behövs och inte hoppas på att problemet ska lösa sig av sig själv.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppenbarligen inte. Om du kollar på bilden jag la upp så var det både vatten och rost. Det smartaste är att byta ut när det behövs och inte hoppas på att problemet ska lösa sig av sig själv.
Jaså det var väl infettat innan alltså, ja ok sorry det syntes knappt:wiggle
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jaså det var väl infettat innan alltså, ja ok sorry det syntes knappt:wiggle
Ja det var inte mycket fett kvar. Det hade väl torkat bort. På andra sidan av svingen där det inte läckt in vatten är det fortfarande kvar fett. Jag hade kunnat skicka en bild senare ifall du vill se?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
I princip alla crossar levereras med minimalt med fett, både på svingaxeln och länkaget. Köper du en ny hoj kommer de flesta handlare rekommenderar att du river ner och fettar in dessa lager. Rörelsen på svingaxeln är liten och långsam så det får helt klart ses som "overkill" att byta axel. Nya lager och ordentligt med fett så kommer det bli bra.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I princip alla crossar levereras med minimalt med fett, både på svingaxeln och länkaget. Köper du en ny hoj kommer de flesta handlare rekommenderar att du river ner och fettar in dessa lager. Rörelsen på svingaxeln är liten och långsam så det får helt klart ses som "overkill" att byta axel. Nya lager och ordentligt med fett så kommer det bli bra.
Jag kanske tänker fel, men ser det inte ut som att axeln är snedsliten ´(konisk) i lagerytan?
Det kan vara en synvilla, men om man som @Åååke tar en bild borde man väl inte missa det?

Om axeln är sliten enligt vad bilden ger intryck av så kommer yttre lagret (ser ut att vara två per sida) bara punktbelastas vilket ger ett snabbar slitage både på lager o axel.
Visst, det är säkert bara en hoj för grusbus och något farligt händer inte - kanske är jag bara för petig med detaljer. Inte så lätt att ställa om sättet att tänka när man jobbat med fordonsutveckling i 45 år......
 
Last edited:

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jag kanske tänker fel, men ser det inte ut som att axeln är snedsliten ´(konisk) i lagerytan?
Det kan vara en synvilla, men om man som @Åååke tar en bild borde man väl inte missa det?

Om axeln är sliten enligt vad bilden ger intryck av så kommer yttre lagret (ser ut att vara två per sida) bara punktbelastas vilket kommer att ge ett snabbar slitage både på lager o axel.
Visst, det är säkert bara en hoj för grusbus och något farligt kommer inte att hända - kanske är jag bara för petig med detaljer. Inte så lätt att ställa om sättet att tänka när man jobbat med fordonsutveckling i 45 år......
Det är bara lagret på en sida av svingen som är slitet. Det är både glapp och rost så jag tror du har helt rätt att axeln har sne belastat lagret. Troligtvis har det inte blivit riktigt tätt och det läckt in vatten.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
I princip alla crossar levereras med minimalt med fett, både på svingaxeln och länkaget. Köper du en ny hoj kommer de flesta handlare rekommenderar att du river ner och fettar in dessa lager. Rörelsen på svingaxeln är liten och långsam så det får helt klart ses som "overkill" att byta axel. Nya lager och ordentligt med fett så kommer det bli bra.
Det är möjligt att det är lite overkill att köpa ny axel. Men jag tycker det är nödvändigt att göra det när jag ska byta lager, bara som en försäkring.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Anar potential på tråden, TS har redan kört ”din mamma”. Förstår inte själv ironi och planerade att tvätta sina svinglager tillbaks från nuvarande sjöbottenstatus till användbart skick
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Försök borra in en fettnippel i svingen så kan du fylla på vartefter.
Menads man kör då alltså? Funkar de?

Anar potential på tråden, TS har redan kört ”din mamma”. Förstår inte själv ironi och planerade att tvätta sina svinglager tillbaks från nuvarande sjöbottenstatus till användbart skick
Kolla @Chronic Jag förstår ironi
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Strajpa fast en fettpump i svingen så kommer du få en bra funktion. Borrar du även in nipplar till styrlager, fotpinnar och hjullager så har du början på ett stabilt centralsmörjsystem. Go go!!
Förstår inte varför ingen motorcykel försäljare har tänkt på de innan!!! Dom måste ju va helt dumma i huvve!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top