Hur har du påverkats av finanskris/lågonjunktur?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jodå! Ni får gärna berätta från båda sidor!
Så kanske jag lär mig till nästa sväng hur jag borde ha lagt upp livet! hehe
Till viss del handlar det förstås om tur, att vara på en arbetsplats som inte drabbas hårt av konjunktursvängningar m.m. Sen gillar jag ordspråket "Tur gynnar den väl förberedde".

Den arbetsplats jag är på nu har gått väldigt bra och jag har inte påverkats alls men då gjorde jag också min hemläxa innan jag valde denna arbetsgivare. Stabilt företag med en sund affärsidé, solida kunder och en positiv resultaträkning var mina viktigaste kriterier när jag sökte jobb sist.

Den pyrande sub-prime problematiken i USA tog jag faktiskt upp på de banker jag var hos och de ansåg då inte att det skulle drabba sverige nämnvärt...jag höll inte med och valde annan bransch.

Eftersom både jag och fru fått behålla jobben och vi har huslån med rörlig ränta tillhör vi den lyckliga skara som aldrig haft det bättre än under krisen.

Jag fick också förmånen att känna mig som en hjälte när jag stödde både statsfinanserna (moms), finanssektorn (lån) och en bilindustri i kris när jag köpte ny (begagnad) bil :)

I linje med att tur gynnar den väl förberedde har vi inte använt det låga ränteläget till att dra på oss nya lån eller andra omkostnader. Vi kan bo kvar även om/när räntan skenar i brinnande högkonjunktur igen :tummenupp

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
Nåh, jag är arbetslös. Och har varit det i närmare ett år nu, verkar inte göra någon större skillnad vad man försöker göra åt det heller.

Det är så tröstlöst! Jag har ordentliga meriter och ett flertal bra referenser. Men ändå så har det varit blankt nej från de flesta företagen jag besökt. Men man får väl lita på den eviga optimisten som säger 'Allt löser sig'

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Finanskrisen har gjort att det finns färre "bra" jobb för mej att söka, men eftersom jag är en av dom som är beredd att ta pissjobb istället för att gå arbetslös så har det ändå alltid funnits något.

Men fyfan för att hålla på såhär fram till pensionen...

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
Till viss del handlar det förstås om tur, att vara på en arbetsplats som inte drabbas hårt av konjunktursvängningar m.m. Sen gillar jag ordspråket "Tur gynnar den väl förberedde".

Den arbetsplats jag är på nu har gått väldigt bra och jag har inte påverkats alls men då gjorde jag också min hemläxa innan jag valde denna arbetsgivare. Stabilt företag med en sund affärsidé, solida kunder och en positiv resultaträkning var mina viktigaste kriterier när jag sökte jobb sist.

Den pyrande sub-prime problematiken i USA tog jag faktiskt upp på de banker jag var hos och de ansåg då inte att det skulle drabba sverige nämnvärt...jag höll inte med och valde annan bransch.

Eftersom både jag och fru fått behålla jobben och vi har huslån med rörlig ränta tillhör vi den lyckliga skara som aldrig haft det bättre än under krisen.

Jag fick också förmånen att känna mig som en hjälte när jag stödde både statsfinanserna (moms), finanssektorn (lån) och en bilindustri i kris när jag köpte ny (begagnad) bil :)

I linje med att tur gynnar den väl förberedde har vi inte använt det låga ränteläget till att dra på oss nya lån eller andra omkostnader. Vi kan bo kvar även om/när räntan skenar i brinnande högkonjunktur igen :tummenupp

Jag förstår vad menar, visst kan man till viss mån skydda sig mot detta genom att inrikta sig på en branch som inte är lika känslig för svängningar i ekonomin.

Men just idag kan åtminstonde inte jag välja arbetsgivare. Jag kommer ta vara på alla arbetstillfällen som ges.

Kan väl kanske vara nåt att ha i åtanke inför framtiden dock.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lite sämre löneökning än tidigare, men mer pengar i fickan pga låga räntor i början. Sedan sålde jag min lya och flyttade in till tjejen och batalade alla lån samt köpte hoj för vinsten:)

En nackdel är att jag fått sitta i förhandlingar med ledningen om att sparka 20% av företaget, och det var ingen hit...

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM