Till viss del handlar det förstås om tur, att vara på en arbetsplats som inte drabbas hårt av konjunktursvängningar m.m. Sen gillar jag ordspråket "Tur gynnar den väl förberedde".Jodå! Ni får gärna berätta från båda sidor!
Så kanske jag lär mig till nästa sväng hur jag borde ha lagt upp livet! hehe
Den arbetsplats jag är på nu har gått väldigt bra och jag har inte påverkats alls men då gjorde jag också min hemläxa innan jag valde denna arbetsgivare. Stabilt företag med en sund affärsidé, solida kunder och en positiv resultaträkning var mina viktigaste kriterier när jag sökte jobb sist.
Den pyrande sub-prime problematiken i USA tog jag faktiskt upp på de banker jag var hos och de ansåg då inte att det skulle drabba sverige nämnvärt...jag höll inte med och valde annan bransch.
Eftersom både jag och fru fått behålla jobben och vi har huslån med rörlig ränta tillhör vi den lyckliga skara som aldrig haft det bättre än under krisen.
Jag fick också förmånen att känna mig som en hjälte när jag stödde både statsfinanserna (moms), finanssektorn (lån) och en bilindustri i kris när jag köpte ny (begagnad) bil
I linje med att tur gynnar den väl förberedde har vi inte använt det låga ränteläget till att dra på oss nya lån eller andra omkostnader. Vi kan bo kvar även om/när räntan skenar i brinnande högkonjunktur igen