Hur har du påverkats av finanskris/lågonjunktur?

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
Hej!

Som trådnamnet lyder. Har du på något sätt drabbats av nedgången som varit?

Jag själv blev uppsagd från min tjänst vid ett företag som vid tillfället hade ca 2700 anställda varav 1200 fick lämna sina arbeten.

Det här intresserar kanske inte många men jag själv tycker att det vore intressant att höra historier från andra i liknande situationer.

Tack för ordet /Tusan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Blev indirekt drabbad i och med att min flickvän förlorade jobbet på grund av konjunkturen. Det var givetvis ingen rolig tid. Värst var det för min flickvän som saknade a-kassa. Hon hade inte betalt in tillräcklig länge för att bli berättigad till ersättningen. Fick hjälpa henne en hel del ekonomiskt tills hon fick jobb ett par månader senare. Det var jobbigt.

Personligen påverkade inte krisen mig nämnvärt mer än att aktieportföljen föll. Låg dock defensivt investerad då jag anade ugglor i mossen under en längre tid innan krisen var ett faktum.

Jag tror nog det finns en och annan här inne som delar din situation. Hoppas ni hittar nya jobb allihop. Ge inte upp.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle få sparken för 1,5 år sen men är kvar än så länge men dock bara på förlängning.. förlängd 3 mån åt gången i 1,5 år e inte så kul..
dock fick jag byta avdelning med skiftgång så jag tjänar mer nu..
så i princip har jag gått + men får se efter sommarn hur de ser ut med företaget.. de går ju bra nu så hoppas på fast. :)

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
Blev indirekt drabbad i och med att min flickvän förlorade jobbet på grund av konjunkturen. Det var givetvis ingen rolig tid. Värst var det för min flickvän som saknade a-kassa. Hon hade inte betalt in tillräcklig länge för att bli berättigad till ersättningen. Fick hjälpa henne en hel del ekonomiskt tills hon fick jobb ett par månader senare. Det var jobbigt.

Personligen påverkade inte krisen mig nämnvärt mer än att aktieportföljen föll. Låg dock defensivt investerad då jag anade ugglor i mossen under en längre tid innan krisen var ett faktum.

Jag tror nog det finns en och annan här inne som delar din situation. Hoppas ni hittar nya jobb allihop. Ge inte upp.

Ja det är klart att det drabbar ju inte enbart den enskilde individen. Skönt att höra att din flickvän iaf återigen kommit tillbaka till ett arbete, ger lite hopp åt oss som fortfarande kämpar! :)

Tack!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv har jag inte sett några negativa effekter för mig personligen... snarare positiva men det antar jag inte är vad TS är ute efter.

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
skulle få sparken för 1,5 år sen men är kvar än så länge men dock bara på förlängning.. förlängd 3 mån åt gången i 1,5 år e inte så kul..
dock fick jag byta avdelning med skiftgång så jag tjänar mer nu..
så i princip har jag gått + men får se efter sommarn hur de ser ut med företaget.. de går ju bra nu så hoppas på fast. :)

Okej! Nej självklart så blir det jobbigt utan den tryggheten en fast anställning ändå ger. Hehe låter ju på iofs ganska bra att du fick en chans till att tjäna lite extra kosing då!

jag själv hade gärnat jobbat kvar och sänkt min lön istället, bara för att jag trivdes så bra på arbetsplatsen. Tufft att vara industriarbetare idag! :död

Själv har jag inte sett några negativa effekter för mig personligen... snarare positiva men det antar jag inte är vad TS är ute efter.

Jodå! Ni får gärna berätta från båda sidor!
Så kanske jag lär mig till nästa sväng hur jag borde ha lagt upp livet! hehe

Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har aldrig haft det bättre... vet inte vad jag ska göra med alla pengarna? förslag någon??

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jodå! Ni får gärna berätta från båda sidor!
Så kanske jag lär mig till nästa sväng hur jag borde ha lagt upp livet! hehe

Kanske inte så mycket man kan göra annorlunda, beror helt på bransch och var man håller till.
Industrier i en mindre ort har och kommer alltid vara mer utsatt för nedläggningshot än generella branscher i storstäder.

IT-branschen har inte gått särskilt hårt åt den här gången och i Stockholm känns det inte som att det har gått hårt åt någon alls... visst, läste att HP standardiserar sina tjänstebilar till nån crapbil... men folk får i alla fall jobba.

Personligen så har vi passat på att köpa villa, sälja radhus, resa och invänta nästa knodd... samt att jag spenderade en hel del på hojfronten förra säsongen med all utrustning och sånt... mycket reapriser har det varit.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tog examen och köpte mig en RC8 ifjol.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Då jag har provitionsgrundad lön har jag fått en lönesänkning på nästan 10´000kr/månaden!
Suger men det går ändå!
Blir snart bättre tider igen!!

Nicotin

Guest
jobbar mer än någonsin just nu, tror att firmorna håller på nyanställningarna tills dom ser vart det barkar..

Men på 3 år har jag också varit a-lös i 4 omgångar så jag vet hur det är att vänta på a-kassa osv och svar på ansökningar osv..

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag kanske inte tjänar på lågkonjunktur men sitter iaf säkrare på jobbet. Undervisar på universitet, vid lågkonjunktur ökar antalet studenter. Höll nästan på att stryka med i senaste högkonjunkturen. :gnissla

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Köpa en nyare hoj?:va

En ny EXC-R planeras till hösten, racer nyss inhandlad till REC, K3:an fighterkittad med mkt feta bitar:yoparty, var väl lite ironisk i mitt första inlägg men faktum är att jag har det bättre än någonsin, jobbar på ett företag som går lysande (men utnyttjar stackars ungdomar o långtidsarbetslösa med usla och korta anställningar) , har lyckats göra mig skuldfri o dessutom fått en slant över! tyvärr vet jag att det är svåra tider för många men vi får hoppas att det vänder snart! Om inte Mona, Lars Ohly(ckan) och Naturrutan-Maria o rör till det igen:huvet

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåh, jag är arbetslös. Och har varit det i närmare ett år nu, verkar inte göra någon större skillnad vad man försöker göra åt det heller.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Blev uppsagd p.g.a arbetsbrist för ett år sedan. Fick ut 5 papp mindre per månad under cirka 9 månader.
Fick nytt jobb i januari.
Surt att tjäna mindre pengar, men det jobbigaste tyckte jag var jakten på nytt jobb när man vet att varenda ledig plats hade sisådär 500 sökande. Tröstlösheten smyger liksom på en utan att man märker det.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Njae. En kombo av det kommande valet och finanskrisen.

Ett projekt som jag skulle starta och driva blev lagt på is av finansiären med kommentaren: Med tanke på valet i höst och det rådande läget så måste vi vänta för att se hur jävla illa det blir om vi byter regering.

Till detta projekts slut skulle det anställas minst 10 personer. Främst ungdomar.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM