Hur Har Ni Råd??

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Här kommer en fråga till alla sporthojsägare!

Jag befinner mig i en liten dilemma, så ni kanske kan hjälpa mig? så här är det...för två veckor sedan tänkte jag att jag skulle köpa mig en sporhoj, äntligen tänkte jag..nu har jag råd efter att ha tagit körkortet 2004 då jag var student. men NU när jag har jobb o tjänar pengar så kommer jag att ha råd. Jag var väldigt nära på att köpa mig hojen men så tänkte jag; det kanske inte är såååå smart att köpa sig en hoj nu när jag fortfarande bor kvar i min studentlägenhet...:tungan . Så nu har jag köpt mig en fin två mitt i centrala gbg. MEN den kommer ju att kosta mig hur mycket som helst varje månad. Då kommer jag inte att ha råd o skaffa mig hoj i år heller....fannnn så jobbigt. Blir ju galen ju, men man måste ju ha nånstans att bo såklart.

Så min fråga är...ni som har de "senaste" hojarna...hur har ni råd? hur bor ni? finns det någon här som är singel och har en hoj och egen lägenhet så tar jag gärna emot sååå mycket tips jag kan få till hur man ska få allt o gå runt!


Tack på förhand vänner! :tummenupp
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Kan ju bara svara för mig själv!

Bor i lägenhet (hyresrätt). Lån på hojen givetvis (för mig iaf) och sen får man i stort sett lägga mycket av lönen på hobbyn nu under sommarmånaderna. Dyr hobby, javisst. Men smakar det så kostar det!

Jag har fantastiskt kul och blir lika lycklig varje gång jag gränslar hojen. Så hobbyn är värd varenda krona :tummenupp

Vill man köra sporthoj så är det ju svårt att kolla på andra modeller men det finns ju billigare alternativ (försäkringsmässigt) som du säkerligen kan ha kanonroligt med :)

Lycka till iaf..
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Skaffa dig en singel, med lägenhet och hoj av senaste snitt ;) Det är nog det bästa rådet och tipset.

Jag bor förvisso på vischan men tjänar därefter också, men tyvärr kostar bil, bostadsrätt och motorcyklar stålar här också. Jag löste det genom matlådor (från mamma :rolleyes:) och billigare nöjjen helt enkelt. Prioritera :)
 
Last edited:

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Kan ju bara svara för mig själv!

Bor i lägenhet (hyresrätt). Lån på hojen givetvis (för mig iaf) och sen får man i stort sett lägga mycket av lönen på hobbyn nu under sommarmånaderna. Dyr hobby, javisst. Men smakar det så kostar det!

Jag har fantastiskt kul och blir lika lycklig varje gång jag gränslar hojen. Så hobbyn är värd varenda krona :tummenupp

Vill man köra sporthoj så är det ju svårt att kolla på andra modeller men det finns ju billigare alternativ (försäkringsmässigt) som du säkerligen kan ha kanonroligt med :)

Lycka till iaf..

Jag har varit o tittat på andra billigare alternativ men kan inte känna att det är rätt..det är en underbar känsla att köra en sporthoj som inget annat här i livet kan slå ;)

Skaffa dig en singel, med lägenhet och hoj av senaste snitt ;) Det är nog det bästa rådet och tipset.

Jag bor förvisso på vischan men tjänar därefter också, men tyvärr kostar bil, bostadsrätt och motorcyklar stålar här också. Jag löste det genom matlådor (från mamma :rolleyes:) och billigare nöjjen helt enkelt. Prioritera :)

hahaha jätteenkelt att skaffa sig en singel...det är inte sååå lätt. tro mig!
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Du har ju fan två hojar juh...hur lever du?:confused:

Är du intresserad?! :brynad;)

Allvarligt talat så går det ihop sig om man vill. Men jag reser sällan och festar inte var helg och sparkontot är inte så fett heller ;)

edit: kom på en sak .. skaffa inte barn, det är nog mitt bästa tips :D
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Om det är för dyrt med sporthoj, skaffa annan "sportig" hoj? Äldre hoj? Jag skulle gärna köpa en fetare hoj än den jag har nu, men jag tycker det är för dyrt i de flesta fall... mao, blir nog naket även nästa gång jag byter.
 
Last edited:

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Är du intresserad?! :brynad;)

Allvarligt talat så går det ihop sig om man vill. Men jag reser sällan och festar inte var helg och sparkontot är inte så fett heller ;)

edit: kom på en sak .. skaffa inte barn, det är nog mitt bästa tips :D

Nej hade absolut inte tänkt att skaffa barn!!!

Om det är för dyrt med sporthoj, skaffa annan "sportig" hoj? Äldre hoj? Jag skulle gärna köpa en fetare hoj än den jag har nu, men jag tycker det är för dyrt i de flesta fall... mao, blir nog naket även nästa gång jag byter.

Ho du har rätt. Jag valde mellan en cbr 600 från 2002 och en er6-f från 2006. kawan var ju betydligt billigare och en fin hoj...så den kan jag tänka mig absolut. men som sagt det är helt underbart att köra en sporthoj...
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Är du intresserad?! :brynad;)

Allvarligt talat så går det ihop sig om man vill. Men jag reser sällan och festar inte var helg och sparkontot är inte så fett heller ;)

edit: kom på en sak .. skaffa inte barn, det är nog mitt bästa tips :D

Fel svar.... :rolleyes:


Till trådskaparen: (Har iofs två hojar men ingen ny sporthoj.) Man får rätta mun efter plånboken. Vill man bo i centrala Göteborg, är nyligen nyexad student och har färskt kort så får man helt enkelt acceptera att leva på vatten o gröt, eller titta på billigare hojar. Om du inte är helt utseedefixerat på just det senaste i hojväg och kan tänka dig en 10 år gammal hoj eller sporttouringhoj istället så sjunker försäkringspremien betydligt.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Fel svar.... :rolleyes:


Till trådskaparen: (Har iofs två hojar men ingen ny sporthoj.) Man får rätta mun efter plånboken. Vill man bo i centrala Göteborg, är nyligen nyexad student och har färskt kort så får man helt enkelt acceptera att leva på vatten o gröt, eller titta på billigare hojar. Om du inte är helt utseedefixerat på just det senaste i hojväg och kan tänka dig en 10 år gammal hoj eller sporttouringhoj istället så sjunker försäkringspremien betydligt.

tack zappen.
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
En CBR 900 från sent 90-tal är inte fy skam heller, en av de första moderna "riktiga" sporthojarna med bra vägegenskaper och tillräckligt med pulver mellan benen :tummenupp

Oftast är det inte inköpspriset man ska oroa sig över, just utan ägandekostnaderna i form av försäkringspremier :gnissla

Jag har råd att ha hoj genom att jag har bland annat begränsat mitt uteliv till vad en nykterist kan ha och försöker att äta ute så lite som möjligt.

Min hoj är så ful/billig att det räcker endast med trafikförsäkring :näsblod
Å andra sidan kostar bandagar en slant...

Det är riktigt tråkigt att snåla men det gäller att prioritera.

"Vill man bli fin, får man lida pin."
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag är student med 2 hojar som är betalda. Har Suzukin på ställd året runt o betalar 300~ i månaden halv. Kawwan ställer jag på vid behov.

Student pengarna räcker, men inte till bensin. Så jag jobbar extra 40h i mån för nöjen. :)

Prioriteringar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Prioriteringar och tänka vad man lägger pengarna på.

Jag har levt som student och ägt och försäkrat en r6 på mig. Även haft lägenhet samtidigt också (inte student lya) men då får man ju se till att jobba ordentligt såklart.

Skaffa brud för att få ned kostnaderna på boendet är ju ett jävla plus:D
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Prioriteringar och tänka vad man lägger pengarna på.

Jag har levt som student och ägt och försäkrat en r6 på mig. Även haft lägenhet samtidigt också (inte student lya) men då får man ju se till att jobba ordentligt såklart.

Skaffa brud för att få ned kostnaderna på boendet är ju ett jävla plus:D
Jomenvisst, skaffa brud för att få ner kostnaderna brukar ju fungera toppen...

edit: Tjäna mer eller prioritera är det som gäller.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Skaffa brud för att få ned kostnaderna på boendet är ju ett jävla plus:D[/QUOTE]


Det blir jävligt dyrt vill jag lova.
Bruda kostar mer i månaden än den dyraste sporthoj i Platina ,Guld och Kolfiber.:D

Men en sporthoj från 90-talet blir inte så dyrt kan jag lova.Hittar du en som är i fint ex så kommer folk fram och lägger fina kommentarer om skicket samt att många har kanske haft just din modell med positiva upplevelser som gärna delas.:yoparty
Kan rekommendera Fireblade.:yoparty
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
vad du än gör så helförsäkra inte hojen, kör på halvförsäkring och använd insidan av huvet när du kör. Du kan ju även se det som en billig livförsäkring. jag har en gixxer K7a som kostar 550/mån halv, sliper punga ut med 6-8 tusen per år. på de tidigare hojarne jag haft har jag gjort likadant och det har resulterat i att jag har lagt "helförsäkrings" pengarna på ny hoj istället för att de gått till nån planta som klotar sin hoj 14 gånger per år. serva hojen själv och beställ däck billigt via nätet samt även övrigt slitmatrial. resultat: du har mer än halverat kostnaden för att äga hoj. :)

Skaffa brud för att få ned kostnaderna på boendet är ju ett jävla plus:D

tror nog inte en brud gör saken billigare på nått sätt, enligt mina erfarenheter så blir det inte billigare på nått sätt. som nån sa tidigare så är det dyrare än sporthoj

sen kan man ju alltid kolla över resten av ekonomin och skära lite här och där, gäller ju att prioritera.
 
Last edited:

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Där har du nog anledningen :D jag är ingen smooth talker...



Det har slagit mig, men oron i att densamme ska lägga näsan i mina hobbys avskräcker något.

Om hon ska lägga näsan i blöt så är hon inget o ha...skaffa en snygging som älskar hojar :tuttar

vad du än gör så helförsäkra inte hojen, .

varför inte helförsäkra? jag har inte kört så mycket hoj sen 2004 o skulle nog vilja helförsäkra...är ju inte sååå erfaren som andra ;) (när det gäller hojar såklart) :tungan

edit: Tjäna mer eller prioritera är det som gäller.

joo det är väl så...vill man vara snygg får man lida pin o vill man ha sporthoj får man lida pin där med....

men det är inte lätt o vara tjej med en sån dyr hobby...man måste ju tänka på såå mycket för att ni killar ska bli nöjda!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top