Hur Har Ni Råd??

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
Om hon ska lägga näsan i blöt så är hon inget o ha...skaffa en snygging som älskar hojar :tuttar



varför inte helförsäkra? jag har inte kört så mycket hoj sen 2004 o skulle nog vilja helförsäkra...är ju inte sååå erfaren som andra ;) (när det gäller hojar såklart) :tungan



joo det är väl så...vill man vara snygg får man lida pin o vill man ha sporthoj får man lida pin där med....

men det är inte lätt o vara tjej med en sån dyr hobby...man måste ju tänka på såå mycket för att ni killar ska bli nöjda!

Skaffa en äldre hoj runt 00-02 tex fireblade :rolleyes:
Någorlunda billig o försäkra (jag pröjsar ca 7000kr/år halvförsäkring och kan då även ställa av hojen så den verkliga försäkringskost blir ca 5000kr/år).
Att ha helförsäkring är helt i mina ögon dumt, i mitt fall skulle min blade -01 kosta ca 17000kr/år , då är det bättre o ta det lite mer försiktigt och verkligen tänka sig för när man är ute o kör.
Sen om det skulle skita sig ordentligt med ekonomin så är det inte en sån direkt värdeminskning på en äldre hoj + att det är lite lättare att sälja en hoj för runt 50tkr än en för 80-90tkr.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Köp en hoj du har råd med.
Åk på den tills du har råd att köpa/äga drömhojen.


Lite trist, men andra sidan får du ju iaf köra hoj.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Antingen så tar man ett lån och köper sin drömhoj eller så väntar man lite längre och jobbar ihop stålarna för att köpa den. Eller så kompromissar man och köper nåt lite äldre men inte lika fint.
Skaffa ett extrajobb om du känner att du orkar, det räcker tex att dra in ca 1500-2000:- extra i månaden för att ha råd med en hoj för ca 80 000:- om du nu vill ta ett lån.
Men vad du än gör, belåna dig inte till 100% bara för att ha kul. Jag har bekanta som har haft nästan 100% av sin inkomst uppbunden i lån, hyror, fasta utgifter etc. Hur kul är det att aldrig kunna spara eller ha en buffert för oförutsedda utgifter?
Jag har haft kraftigt varierande inkomst under mitt yrkesliv men oavsett om jag har tjänat 30 000:- i månaden eller 10 000:- i månaden så har man likförbannat alltid lika lite kvar på kontot några dagar före lön.
Sätt dig ner och gör en prioriteringslista, det viktigaste såsom hyra och mat överst och sen börjar du skriva ner utgifterna. Stryk en del onödiga prylar och längst ned på listan kanske du ser att du faktiskt har råd med en hoj utan att riskera hemmet...
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Jag brukar säga så här, det finns alltid bättre viktigare saker att lägga pengarna på än nöjen och sin hobby! I det här fallet hojen då. Å andra sidan om man tänker så då kommer du aldrig ha något roligt!

Du är 26 nu, vid 30+ så brukar klockorna börja pingla! Och säg vad du vill jag har sett det så många gånger! Ena dagen vill man absolut inte ha barn och nästa dag så går hon och sneglar på barnvagnen!

Du tittade på en ER6-f jag hade en sådan förra säsongen! Mittt råd köp en sådan 2006'a. En sådan får du för under 45 tusen om inte billigare. Riktigt billig försäkring som du även har råd att helförsäkra om något händer!

Det är trots allt känslan av att åka du är ute efter, du har inte erfarenhet eller speciellt många vägar där du kommer kunna använda 250+ farten.

Er-6 hänger på bra upp till 200 sen stannar den vid 220. Räcker inte det tills du fått lite vana i kroppen?

Plus att du slipper så mycket strul med dyra reparationer etc. som kan bli på en äldre hoj! Ytterligare ett plus är att hojen har ABS. Guld som nybörjare!

Så vad jag menar är att för lite över 1 tusenlapp per månad så har du lån plus försäkring. Förmodligen är det vad du bränner på krogen en helg? Prioritera med andra ord!

lycka till.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Jobbarkompisen festar upp 10k i månaden, det gör absolut inte jag. Bra mycket roligare är det med leksaker i garaget.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
ja det gæller att vet vad man sysslar med! att køpa ny hoj o beta førs. på det funkar inte før de flesta! Om man nu inte tjænar 1mille+, jag har 2st hojar sjælv, hade 3st nyligen...så det går om man vill
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Jag tror jag aldrig har haft så mycket pengar över till nöjen som när jag pluggade. Sen kommer alla jefla fasta utgifter på löpande band :mad:
Alltså: köp en hoj på en gång och välj bort nåt annat om du måste.

Skaffa dig en singel, med lägenhet och hoj av senaste snitt ;) Det är nog det bästa rådet och tipset.

:ligga?
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Alternativet är nakna hojar - betydligt billigare att försäkra. Självriskerna betydligt bättre. Går att sätta på vindskydd ifall man vill. Många av dem har en sporthojsmotor i grunden. Ganska nyttigt att en gång också ha känt farten vid de olika siffrorna... Fast kanske designen inte är så lockande?

Storstäder suger verkligen när det kommer till hojar...
 

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Nässjö
Hoj
R6 -08
Man får välja lite.... nu bor ju jag nästan på "landet" men har ändå rätt saftig försäkring.
Jag har den hojen jag vill ha men kör om kring i "skrotbil" samt festar inte särskilt ofta, går inte ut iaf :) sen lägger jag inte pengarna på något annat resor etc.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Alt 1, Anpassa inkomsten efter dina utgifter. Extraknäck, övertid, aktier, spel.

Alt 2: Anpassa utgifterna efter din inkomst.

Jag rekomenderar alt 2!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Angående äldre hojar vs "drömhojar"... Jag tycker själv att jag hade roligare på min zx9r från -98 än jag hade två veckor efter att jag plockat ut en sprillans nya zx10r. Saknar fortfarande den generationens hojar. Lite brutalare på nåt sätt. Eller så börjar jag bara bli gammal och saknar ungdomens dagar...

Hursomhelst så tror jag du kan ha lika roligt på en hoj som är nästan 10 år gammal och så pass billig att du varken behöver helförsäkring eller lån. Inte behöver du heller bry dig om någon vidare värdeminskning. Skulle du mot förmodan lägga omkull hojen så är materialkostnaden troligtvis rimligare än vad helförsäkringen skulle vara. Dessutom så finns det nog ett överflöd av grabbar som gärna hjälper dig fixa den om du behöver hjälp.

Som kattprånglaren sa; ta inte stora lån för att ha råd med hoj. Har du tillräckligt med pengar liggande för att köpa en ny hoj så skulle jag istället satsa på att betala av lite på bolånet och bli av med ev topplån. Ser det bra ut även där så köp för all del vilken hoj du vill, men räkna med att du ekonomiskt kommer ångra att du köpte en sprillans hoj hur du än vrider och vänder på det.

Ett sista tips; om du köper en begagnad hoj, ta med dig någon när du åker och tittar på den. Ett extra par ögon och öron är alltid en bra försäkring mot att bli blåst eller alltför lätt ryckas med när din framtida hoj står framför dig.

Lycka till!
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
När jag köpte min hoj så jobbade jag heltid med att packa bröd, bodde i en tvåa på 65 kvadrat och hade en bil. Hemligheten var att jag bodde i Älvsbyn, då har man råd.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
joo det är väl så...vill man vara snygg får man lida pin o vill man ha sporthoj får man lida pin där med....

men det är inte lätt o vara tjej med en sån dyr hobby...man måste ju tänka på såå mycket för att ni killar ska bli nöjda!

Skaffa en hoj som DU är nöjd med istället. Det har du säkert råd med.

Alltså, vad tror du? Du vill ha fet lägenhet i centrala stan, senaste sporthojen, ett vidlyftigt uteliv med drinkar och hippa kläder.
Hur du får ihop det?
Ptja - jobba!
Är det inget alternativ för dig så kan du ju alltid hora ihop mer stålar. Eller sälj knark.

Så har alla vi andra fått göra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top