Hur hona cylindrar på rätt sätt?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Trycket på kolven vid nedre läget borde vara fram och bak men där finns urgröpningar på sidorna med .Men ska bli intressant om nån vet vad det ska vara bra för
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag ser faktiskt nyttan och rationalen direkt! Grattis 2taktsmannen om det var du som kom på - nånting nytt i basal motorteknik efter 140 år! :)

-men instinktivt skulle kanske jag ha oljegropor bara där nere cyllen (inget normaltryck, låg värme); kanske t.om en fräst ring runt cyllen med oljematning dit.. -finns inte risk att oljan koksar där uppe i det heta kolvet, alt. att det skulle samlas kolrester och smuts dit vid förbiblåsningen & kall motor...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser faktiskt nyttan och rationalen direkt! Grattis 2taktsmannen om det var du som kom på - nånting nytt i basal motorteknik efter 140 år! :)

-men instinktivt skulle kanske jag ha oljegropor bara där nere cyllen (inget normaltryck, låg värme); kanske t.om en fräst ring runt cyllen med oljematning dit.. -finns inte risk att oljan koksar där uppe i det heta kolvet, alt. att det skulle samlas kolrester och smuts dit vid förbiblåsningen & kall motor...?

Nej, jag snubblade bara över bilden. jag skulle hellre använda ytorna till större insugsport. :D Och ja, det är ju mindre slitage där nere i cylindern så ur den synvinkeln är dom ju ganska välplacerade.

Oljan kommer väl dit den ska i alla fall och den stannar där, till stor del med hjälp av honingsreporna. Jag tänker snarare som när fordonstillverkarna för varje motorgeneration gör glidytorna smalare för att minska friktionsförlusterna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Groparna är utredda på djupet nu. Och groparna kan idealt sänka friktionen med 5-6% om dom är rätt utformade.

Räknar man vidare på det så handlar det i absolut bästa fall om 0.3% högre effekt i bromsbänken och med tanke på att standardavvikelsen i en bromsbänk är minst 1% så blir slutsatsen att dimplarna kommer inte kunna åstadkomma nåt resultat som är mätbart i en bromsbänk.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top