Hur i hela H-vete startar man Husan!?

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Du, kan du kicka husa?:rolleyes:

Haha, nej den måste man hålla in för att den ska döda motorn:)

Förmodlingen ja, har aldrig misslyckas med att kicka en stånka!

Skicka mig ditt nr via PM så kanske jag och en till stånka nisse kommer förbi vid dig och kickar oss trötta ikväll:3freak

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Last edited:

coff3

Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Jparacing var hemma hos mig idag och konstaterade att kicken ska ta längre upp, eftersom motorn går bara ett varv när man kickar. Så nu så blir det att plocka isär och sätta kickaxeln i rätt läge:näsblod

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jparacing var hemma hos mig idag och konstaterade att kicken ska ta längre upp, eftersom motorn går bara ett varv när man kickar. Så nu så blir det att plocka isär och sätta kickaxeln i rätt läge:näsblod
Kickaxeln passar bara i ett läge.Ta loss kicken och flytta den ett hack framåt på splinesen.

crf_450

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
honda crf 450 suzuki lt500. mustang mamba. flaka 125cc
många fel kan de vara men jag tar dom snabbaste. kicken sitter på fel sida av motorn ett stort problem.. och varför av alla märken köpa en husa. som man måste special tränas för att få i gång.. skämt o sido hoppas du får i gång den. :va

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m
Jag är ingen expert på ämnet men kolla vad det sitter för munstycken i förgasarn och hur blandarskruven och tomgång är inställd.

coff3

Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Rullade igång skiten idag:) Efter 2 timmars försök i olika backar:tungan. Satan vilket drag det är i skiten:gnissla. Min kompis satt bakpå för att få mer tyngd på bakhjulet. Råkade bli bakhjulet första gången med oss båda på:D:gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :yoparty

Ps. Är lite speedad nu (fast det kanske märks:tungan)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Hehe gött.. hoppas ni körde den varm nu så den blir mer lättstartad nästa gång.. Visst är det kul med husor ;) hehe.. måste kännas stort.. från NSR 125 till Husaberg 650.. :hihi

coff3

Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Hehe gött.. hoppas ni körde den varm nu så den blir mer lättstartad nästa gång.. Visst är det kul med husor ;) hehe.. måste kännas stort.. från NSR 125 till Husaberg 650.. :hihi

Haha, har ju testat lite andra hojjar som crf 450, men den här slår fan allt:)
Boost 3 trodde ju att det skulle vara minst 70hk på slangen så nog rör det på sig allt:D

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kul att hojen funkar :)
Nu är det bara att lära sig att starta den.....:D

Jag håller med om att kicken sitter på fel sida, men det går ändå. I värsta fall får man kliva av hojen och kicka med högern.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Kul att hojen funkar :)
Nu är det bara att lära sig att starta den.....:D

Jag håller med om att kicken sitter på fel sida, men det går ändå. I värsta fall får man kliva av hojen och kicka med högern.

Iom att det hänger mer på teknik än styrka så går det lätt att vänja sig vid vänstern. Tycker själv det är svårt när jag sätter mig på en hoj med högerkick, helt enkelt vanesak. :tummenupp

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m
Iom att det hänger mer på teknik än styrka så går det lätt att vänja sig vid vänstern. Tycker själv det är svårt när jag sätter mig på en hoj med högerkick, helt enkelt vanesak. :tummenupp

Håller med , jag har problem att få igång crossen (högerkick) när man har kört bara husan ett tag.:gnissla

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Haha, har ju testat lite andra hojjar som crf 450, men den här slår fan allt:)
Boost 3 trodde ju att det skulle vara minst 70hk på slangen så nog rör det på sig allt:D

70?
Turbo på den eller?

Original effekt i din bajk är nånstans rutn 56hk .Det är ganska lågt trimmade motorer från början om man jämför med t.ex 450-crossar. Min 06a är bänkad till 61kommanånting, den har då 644cc och helakra som trimmåtgärder. Ska du upp till 70 hästar krävs en hel del.

Vill inte sabba för dig men det är bättre att vara realist :tummenupp

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
En sak som e superviktig på fyrtaktarna är att gasen inte är öppen när man kickar. Kolla så att du inte vrider på gasrullen av misstag medans du kickar. Kolla också så att när du vrider på gasen och släpper av så hör du att trotteln går i botten. Gör inte detta mer än en gång för att den sprutar in soppa i insuget när du gasar och den surar ner sig.

Jag har också upplevt att man inte ska gasa för att en fyrtaktare så gång med ett undantag. Min eumoppe är helt omöjlig att kicka igång om man inte håller absolut fullgas. Den är fyrtakt. Vad fan kan de bero på egentligen?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har också upplevt att man inte ska gasa för att en fyrtaktare så gång med ett undantag. Min eumoppe är helt omöjlig att kicka igång om man inte håller absolut fullgas. Den är fyrtakt. Vad fan kan de bero på egentligen?

Det finns kanske inget låg fartsmunstycke (eller är igensatt) eller så funkar inte choken, eller ...
:confused:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det finns kanske inget låg fartsmunstycke (eller är igensatt) eller så funkar inte choken, eller ...
:confused:

Lågfartsmunstyckte måste det väl finnas i en förgasare. eller?
Choke finns dock inte. Kanske är det som gör att man måste gasa för att få igång den.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati