Hur jag förstör en XT med god anledning

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
ingen bra alls....

för ett tag sen vinka polisen in mig och behöll kortet. med 5mil enkelväg till verkstan är det inte så enkelt nu att kommer dit med material osv.
dessutom har jag liksom bodd på vattnet de senaste veckorna och bara paddlat kajak. gått total över till östra grönlandsstilen och inköp av två nya kajaker samt flera paddlar osv (såna saker i carbon är ju tyvärr inte så billigt och att bygger själv har jag inte tiden/platsen orken till just) har dragit hård i kontot och all träning osv tar bort tiden helt.

projektet är absolut inte död men prioriteringen ligger nån helt annanstans just nu.
om två veckor få jag i alla fall tillbaka kortet och borde hinna till verkstan igen.

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
surt att höra, riktigt fräckt projekt tycker jag!
varför allt paddlande? bara hobby eller lite seriösare?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
som sagt så är projektet inte avslutat, ligger bara lite på is tills lust,pengar och tiden prioriteras till mc´n igen.

paddlande är bara hobby. har haft långdistans cykling som sport förr och sen jag la av med det har jag känt ett behov för nåt nytt. Havskajak var nåt jag alltid ville göra och började med det förra sommaren "på riktigt"
och med tiden har jag utvecklad en försmak för just grönländska kajaker,paddlar osv.
till en del är det sport då jag träna och paddlar rätt mkt (i snitt 150km per vecka), träna på balans,roll och sånt
men det andra är just att kunna vara ute i naturen. så jäklar avslappnat och bästa sättet att kommer nära naturen med all djurliv osv.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
som sagt så är projektet inte avslutat, ligger bara lite på is tills lust,pengar och tiden prioriteras till mc´n igen.

paddlande är bara hobby. har haft långdistans cykling som sport förr och sen jag la av med det har jag känt ett behov för nåt nytt. Havskajak var nåt jag alltid ville göra och började med det förra sommaren "på riktigt"
och med tiden har jag utvecklad en försmak för just grönländska kajaker,paddlar osv.
till en del är det sport då jag träna och paddlar rätt mkt (i snitt 150km per vecka), träna på balans,roll och sånt
men det andra är just att kunna vara ute i naturen. så jäklar avslappnat och bästa sättet att kommer nära naturen med all djurliv osv.

Betydligt bättre än trampcykel.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Glädjen av att inser att verkstadsnyckeln ligger hemma när man står framför den låsta dörren är obeskrivligt. (två timmars bus/tåg resa enkel)

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
igår fick jag faktiskt gjort lite men fast jag tänkte en extra gång på att fota så glömde jag bort det helt. man är inte snabb med kameran precis :rolleyes:

Patrik kom förbi för att köpa lite delar och hade även med sig en filteradapter han så snäll gjorde åt mig. det är alltså en slaggs förlängning från spjällhuset så jag få på en öppen filter och den inte krockar med ramen. fick slipa bort en kant från huset och nu sitter adaptern där :tummenupp
få helt enkelt fota nästa gång...
Patrik hade även med sig en komplett kabelstam av äldre modell. modeller innan 2007 hade ingen lambdasond och då slipper jag använda en "bortagare" samt att man tydligen kan mappar den äldre system bättre...det knäppa är att man måste byta hela stammen,ecu´n,tändingslås,nycklar osv om man nu inte vill programmera om nycklarna man har-som är rätt dyrt.
men tur att Patrik var så bussigt och byte mot ett komplett system med mig. Där sparade jag en hel del pengar :tummenupp

Hade funderat ang omekringen av framhjulet som behöver göras. Fälgen sitter ca 5mm för långt till höger just nu. Jag har ekrat upp en hel del cykelhjul och vet egentligen hur man gör osv men har aldrig gjort det på ett mc hjul och inte riktigt haft lust med det hela heller.
Så igår pratade jag med verkstan på mc varuhuset och de ska göra jobbet åt mig.
Kosta visst en slant men eftersom jag har verkstan i samma byggnad så är det ändå smidigast att bara rulla hojen dit och få det gjort.
De var även så trevligt och kommer fixa det redan nästa vecka fast de var helt fullbokad. är väl en skön avbrytning till den vanliga vardagen :tummenupp

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
vart en sväng i garaget igår. tog då en bild från förlängningen av luftingången. det är alltså ingen tratt, ersätter bara själva ingången till luftfilterboxen som inte kommer användas då det bli ett öppet filter. förlägningen har samma längd som det är annars i boxen och ser till att filtern kommer gå fri från ramen.
00003.jpg

sen började jag rensa den "nya" kabelstammen från eltape, skyddsplast osv

00005.jpg

ganska precis en timme senare ser den nu ut såhär

00006.jpg

mer gör jag inte med den just nu. först när hojen är lite mera uppbyggd ska kabelstammen fixas på plats. den behöver alltså kortas ned, rensas från en del kontakter som inte ska användas och sen lödas ihop och viras in så det bli snyggt. för att sen märker att jag gjort fel någonstans och sen slänger alltihop och köper en ny :rolleyes:

här är ett extra foto på nya bakre drevet. blev ett 46 tänders i aluminium och även muttrarna är nu i aluminium. tog allt i "tråkigt" silver finish. men jag tycker att det är rätt skönt med lite lugnar färger som inte heller drar för mkt uppmärksamhet på hojen när nu fabror blå skulle vilja titta en extra gång på den färdiga hojen :tungan .
kedjan bli i alla fall en regina520 i guld.

00009.jpg

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
lämnade hojen till mc varuhustes verkstan idag för att Josef ska centrera framhjulets ekring till den nya gaffeln.
i framtiden ska det ju bli carbon hjul men sålänge fixa jag rätt på org hjulen då carbon hjulen inte precis är prio ett just nu.
ett jobb som egentligen inte är så svårt men en del pillepill och jag hade ingen lust på det.

kändes som folk som såg hojen i verkstan tyckte den var lite små ball i alla fall. kom en del som samlades kring den och skulle spana in den. alltid kul med positiva reaktioner :)

efter det spanade jag in en del beggade hojar på olika affärer. kan ju inte neka att jag är grymt sugen på att köra hoj och fundera att skaffa nåt enkelt till´s xt`n är klar.
eller om nån har en hoj som samla damm och man kunde låna hade det ju varit skoj :rolleyes:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
DSC_0006.jpg

Hade lämnat hojen till mc varuhuset som sagt. Idag var allt redan färdig och dessutom bättre pris än väntad :)

Nu sitter hjulet äntligen helt rätt.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Hur mycket lättare kommer denna hoj vara än orginal? Vart sitter all vikt (180 kilo) nånstans på hojen?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
180kg är fulltankad med olja och bensin.
bensinen är då 15liter.
jämfört mot KTM och liknande har denna en ståltank som väger en hel del. original avgassystem väger kring 13-14 kg då det sitter katten i den. sen är original motorn rätt tung. har inte vägd denna men hört siffror på ca50kg
och så är det en massa småskit som väger bly jämfört med andra riktiga motarder

när jag är klar nån gång är målet att har kapat minst 40kg fulltankad med ca 10-12liter tank. jag tror dock och hoppas att det bli mera och att 45kg inte bli nåt problem heller...

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jo är kanske lite onödigt denna men nu ligger det redan en sån i verkstan ;)
har alltid kört en sån och alltid varit nöjd....

bromsen har jag inte bestämd än. bli eventuellt isr ok och magura grepp/pump

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur mycket väger ramen?

Du verkar ju vara bevandrad i kolfiber-djungeln, hur bra motstår kolfiber bensin? Tänkte att du borde kunna spara mer vikt om du gjorde tanken i kolfiber istället för aluminium. Men det kanske är för lite "bang for the buck"?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
då min våg gick sönder för ett tag sedan och jag inte har skaffat en ny än så vet jag inte vikten av ramen faktiskt.
ska dock väger den framöver.

som jag skrev för ett tag sedan har jag tanken att bygger tanken i kolfiber också. dock är detta just ett nytt kapitel med bensin för mig. jag har vänner som har byggd rena kolfibertankar och det går tydligen fint. vet dock inte riktig vilket sorts epoxy de använder eller om de sveper nåt medel sen i tanken. just den biten vill jag kolla upp men har skjutit upp det hela tiden.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
asså...nja men det ser ju så fint ut :)

har haft en 24karats guldkedja till en mtb en gång. den växlade riktig fint och höll extrem länge

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nyfiken fråga, vilken WP gaffel är det samt vart kommer den ifrån. Vart fick du tag i kronorna & styrstammen. Är sugen på att byta på min kommande XT660R!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA