Hur jag inte gillar att bli omkörd

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Efter en dag av trevligt åkande är jag på väg hem. Solen har lagt sig och det är mörkt. Jag kommer norrifrån mot Simonstorp och har nyligen kört om en bil som ligger ett par hundra meter bakom mig. Plötsligt ser jag helljus bakom mig och antar bilen tycker den är på sådant avstånd att det funkar utan att blända mig, jag bryr mig inte men jag håller koll på den. Efter en stund verkar den kommit närmare och nu är jag bländad av den när jag tittar bakåt. Tycker det är extremt svårt att bedöma hur pass långt bakom den är men jag håller position och hastighet. Nästa gång jag kollar ser det ut som den är precis i röven på mig, dock ser jag bara en lykta och försöker minnas om den andra var trasig eller är det kanske en hoj som lyckats ta sig fram? Ljuset lägger sig till vänster och försvinner ur spegeln, japp det måste alltså vara en hoj som kommer och ska trycka sig förbi på denna enfiliga väg med dödsräcken i kvällens mörker. Visst fortsätter den och trycker sig tight förbi mellan mig som fortfarande ligger i mitten och dödsräcket på andra sidan. Den blinkar med varningsblinkers efter att ha passerat.

Visst är det så att två hojar får plats i en fil och det går att göra en omkörning, jag har inget emot det i princip. Däremot, att närma sig och under hela vägen ha helljus på vilket gör det absolut omöjligt för mig att uppfatta något om situationen är helt värdelöst. Även om du nu var så hela släkten låg på sin dödsbädd och du bara var tvungen att ta dig till dem hjälper det inte. Det är inte en bättre omkörning för det. Tillåt mig får en chans att se vad det är som närmar sig eller med vilket avstånd, kör på halvljus och blinka i stället med helljus och gärna blinkers också för den delen. Jag hjälper gärna till, det är inte så.

Nu vet jag inte om det var någon här på forumet. Har ni varit med om liknande, gör ni liknande omkörningar?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Apropå helljus då, om jag får kapa tråden lite, det är inte lätt att se vad det är man möter, en hoj i 150 blås eller lilla Fia på sin Baotian i 25 km/h.
Vissa kör med helljus dag som natt.
Tänk.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Apropå helljus då, om jag får kapa tråden lite, det är inte lätt att se vad det är man möter, en hoj i 150 blås eller lilla Fia på sin Baotian i 25 km/h.
Tänk.

Vissa kör ju runt och blinkar höger en hel eftermiddag också, så jag hade inte hållit andan... :dummer

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Folk som kör med helljus hela tiden är dumma i huvet på riktigt.
Precis som att det är deras rättighet att vara till besvär för andra bara för att dom kör hoj.:dummer

Man kan ju köpa en orange kruka, reflexväst, orangea klibbor på backspeglarna, en KTM.
Ja, vaffan som helst för att synas bättre som inte irriterar andra. Men näe, svart hoj, svart ställ, och helljuset på. "Annars är det ju ingen jävel som ser mig"

Sorry för OT. Det är Sportis fel. :fakta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu eru sådär bitter igen :krama

Nå, det är ju sant, och allvarliga grejjer. Sitter jag i bilen vid en korsning och en hoj kommer från vänster blinkande höger är ju risken att jag kör ut framför honom/henne (nej, inte "HEN"), för han/hon skall ju svänga in på vägen jag kör på. Kör han/hon rakt fram då är riken att de åker rätt in i flakan min.
Resultatet av det är att de får jäkligt ont, och jag måste tvätta bilen för jag har ett avtryck av en läderklädd trasdocka i skiten på min flaksida.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
lane splitting?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Finns ju dom på hoj som ligger och drar runt med påslaget helljus pga att de glömt det och uppenbart inte märker detta.Själv kör jag om bilar på motorväg till höger så gott som dagligen när dessa ligger och fiskör i vänsterfil trots att det är fritt en bra bit i denna högerfil.Så pass många och uppenbart så pass korkade så de verkar tro att det är någon form av oljetanker på atlanten som de rattar fram på vägen.Varför annars detta beteende. :3freak

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Finns ju dom på hoj som ligger och drar runt med påslaget helljus pga att de glömt det och uppenbart inte märker detta.Själv kör jag om bilar på motorväg till höger så gott som dagligen när dessa ligger och fiskör i vänsterfil trots att det är fritt en bra bit i denna högerfil.Så pass många och uppenbart så pass korkade så de verkar tro att det är någon form av oljetanker på atlanten som de rattar fram på vägen.Varför annars detta beteende. :3freak

Jag tycker mig märka av helt motsatt beteende bland bilister - varje gång jag kör. Så fort man börjar komma ikapp en bil så är det samma visa, direkt när bilisten får syn på en typ panikskriker de och väjar KRAFTIGT ut åt höger, oavsett om det är flerfiligt, bred väggren eller smal enfilig väg. Ser helt efterblivet ut från mitt håll då jag lugnt och kontrollerat närmar mig och planerar att köra om strax då det ofta är fritt i mötande dessutom i dessa situationer. Vettifan vad det är för fel på folk. De kanske tror att man kommer i 300 knyck eftersom man kör sporthoj och därför väjar de för att slippa bli torpederade?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Och Tragikvärket vill inte informera om vilka regler som gäller heller.:(
När motorvägen norr om Sötälje breddades till 3 filer ville flera att Tragikvärket skulle informera om hur man ska köra men de vägrade med motiveringen att det inte var deras sak! :va
Så polisen fick, med målade och civila bilar, börja bötfälla mittenfilare. :tummenupp

Det skrevs lite grann i lokala Länstidningen...

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2834843-polisen-insatsen-mot-mittfilsakandet-lyckades

Söker man på mittenfilare får man mycket att läsa...

http://lt.se/sokresultat?q=mittenfilare&sorting=publishdate:DESCENDING

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag tycker mig märka av helt motsatt beteende bland bilister - varje gång jag kör. Så fort man börjar komma ikapp en bil så är det samma visa, direkt när bilisten får syn på en typ panikskriker de och väjar KRAFTIGT ut åt höger, oavsett om det är flerfiligt, bred väggren eller smal enfilig väg. Ser helt efterblivet ut från mitt håll då jag lugnt och kontrollerat närmar mig och planerar att köra om strax då det ofta är fritt i mötande dessutom i dessa situationer. Vettifan vad det är för fel på folk. De kanske tror att man kommer i 300 knyck eftersom man kör sporthoj och därför väjar de för att slippa bli torpederade?

Jag tror de försöker skjuta stenar på en från allt grus i väggrenen, vilket de ofta lyckas med ;) irriterande minst sagt

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Tänk.

Om den kör väldigt nära väggrenen och närmar sig mycket långsamt så är det troligtvis lilla Fia. Om den närmar sig jättefort och lite mer mitt i vägen (eller i mötande körfält om det är fotokurvan) så är det troligtvis en hoj.
Tror faktiskt inte att folk som är förståndshandikappade i trafiken beter sig mindre förståndshandikappat för att man kör med helljuset på.

Avskaffa puckon och mopeder istället?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Och Tragikvärket vill inte informera om vilka regler som gäller heller.:(
När motorvägen norr om Sötälje breddades till 3 filer ville flera att Tragikvärket skulle informera om hur man ska köra men de vägrade med motiveringen att det inte var deras sak! :va
Så polisen fick, med målade och civila bilar, börja bötfälla mittenfilare. :tummenupp

Det skrevs lite grann i lokala Länstidningen...

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2834843-polisen-insatsen-mot-mittfilsakandet-lyckades

Söker man på mittenfilare får man mycket att läsa...

http://lt.se/sokresultat?q=mittenfilare&sorting=publishdate:DESCENDING

Vänta lite nu..

varför borde Trafikverket gå ut och påminna om något som alla som innehar ett körkort borde veta?

Filen längst till höger är det som gäller OAVSETT hur många andra filer det finns. Övriga filer är till för omkörning. Hade blivit lite väl mycket skyltar i trafiken om det ska påminnas om trafikregler hela tiden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan tänka mig tre förklaringar till vad som hänt. Som jag ser det.
Hojen har en halvljus och en helljuslampa. Och halvljuslampan har pajat. Så hen har inget val. Troligast. #
Halvljuset är felinställt så att köra på på halvljuset "går inte". Så hen kör på helljuset. ##
Hen är en tråkig typ.

# Original på på alla "mina" hojar" SV650S, Sprint RS, GSX1300R. Jag moddat, fixat Sprint RS så jag har två halvljus numera.
## Hade ljuset felinställt på Sprint RS. Fick frågan vid besiktning: Kör du med passagerare? Svarade JA. Och 1a mörkerkörning (solo) upptäckte jag att halvljuset var värdelöst lågt. I mitt fall var helljuset ännu lägre.....Men jag har varit med om en hyrbil där halvljuset var så lågt att jag var tvungen köra med helljuset för att se nått alls.....Och det är ju inget man upptäcker förrän det blir mörkt flera timmar från i det här fallet AVIS.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Mötte en bil för två år sedan. Början på hösten, skitmörkt (ingen vägbelysning), det regnar och så kommer en bil med helljus. Skämtet "vart to vägen vägen" blev helt plötsligt en realitet. När de till slut släcker helljuset förstår jag varför. Det enda kvar som lyser fram på den bilen är en (1) lampa för parkeringslljus. Gissar att de tyckte att det var lite läskigt att köra utan att se...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om den kör väldigt nära väggrenen och närmar sig mycket långsamt så är det troligtvis lilla Fia. Om den närmar sig jättefort och lite mer mitt i vägen (eller i mötande körfält om det är fotokurvan) så är det troligtvis en hoj.
Tror faktiskt inte att folk som är förståndshandikappade i trafiken beter sig mindre förståndshandikappat för att man kör med helljuset på.

Avskaffa puckon och mopeder istället?
Det är ju gott om hojåkare som kör i vägrenen också, oavsett hastighet. Undrar varför bilar har lätt för att misstolka oss som mopeder? :huvet

Vänta lite nu..

varför borde Trafikverket gå ut och påminna om något som alla som innehar ett körkort borde veta?

Filen längst till höger är det som gäller OAVSETT hur många andra filer det finns. Övriga filer är till för omkörning. Hade blivit lite väl mycket skyltar i trafiken om det ska påminnas om trafikregler hela tiden.
Fast då kan vi ju lägga ner polisen också, alla vet ju ändå att man inte ska stjäla, köra för fort och slåss, så dom är ju egentligen helt onödiga. Tänk va mycket pengar staten skulle spara in, så dom kan nog både lägga massor på vägarna och sänka skatterna :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vänta lite nu..

Fast då kan vi ju lägga ner polisen också, alla vet ju ändå att man inte ska stjäla, köra för fort och slåss, så dom är ju egentligen helt onödiga. Tänk va mycket pengar staten skulle spara in, så dom kan nog både lägga massor på vägarna och sänka skatterna :tummenupp

Tragikvärket kan informera men bara när det gäller passiv säkerhet som att vi ska använda bilbälte.
Men det finns väl ingen, även utan körkort, som inte vet om det.:va

Däremot verkar inte alla veta/förstå att hålla till höger. Men bättre flyt i trafiken är inget som ingår i Noll Vision...:(

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Va, är det högertrafik i Sverige?
Man ser mycket bättre med helljus när det är mörkt
Finns det andra än jag och mig själv?
Hur fan fick jag körkort :va

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag har varit med om liknande. dock var det jag som körde bilen..... strax utanför oskarshamn och vägen var 100km/h väg med vajer räcken på var sida och enfilig vid det tillfället. och bakom kommer det en mc som tränger sig in och kör om.

så i mina ögon är vi motorcyklister inte bättre än bilförarna.....

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Vänta lite nu..

:7petaDu har väl körkort, så då borde du veta om detta

[h=2]Vilket körfält du ska välja[/h] Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.
I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring