Efter en dag av trevligt åkande är jag på väg hem. Solen har lagt sig och det är mörkt. Jag kommer norrifrån mot Simonstorp och har nyligen kört om en bil som ligger ett par hundra meter bakom mig. Plötsligt ser jag helljus bakom mig och antar bilen tycker den är på sådant avstånd att det funkar utan att blända mig, jag bryr mig inte men jag håller koll på den. Efter en stund verkar den kommit närmare och nu är jag bländad av den när jag tittar bakåt. Tycker det är extremt svårt att bedöma hur pass långt bakom den är men jag håller position och hastighet. Nästa gång jag kollar ser det ut som den är precis i röven på mig, dock ser jag bara en lykta och försöker minnas om den andra var trasig eller är det kanske en hoj som lyckats ta sig fram? Ljuset lägger sig till vänster och försvinner ur spegeln, japp det måste alltså vara en hoj som kommer och ska trycka sig förbi på denna enfiliga väg med dödsräcken i kvällens mörker. Visst fortsätter den och trycker sig tight förbi mellan mig som fortfarande ligger i mitten och dödsräcket på andra sidan. Den blinkar med varningsblinkers efter att ha passerat.
Visst är det så att två hojar får plats i en fil och det går att göra en omkörning, jag har inget emot det i princip. Däremot, att närma sig och under hela vägen ha helljus på vilket gör det absolut omöjligt för mig att uppfatta något om situationen är helt värdelöst. Även om du nu var så hela släkten låg på sin dödsbädd och du bara var tvungen att ta dig till dem hjälper det inte. Det är inte en bättre omkörning för det. Tillåt mig får en chans att se vad det är som närmar sig eller med vilket avstånd, kör på halvljus och blinka i stället med helljus och gärna blinkers också för den delen. Jag hjälper gärna till, det är inte så.
Nu vet jag inte om det var någon här på forumet. Har ni varit med om liknande, gör ni liknande omkörningar?
Visst är det så att två hojar får plats i en fil och det går att göra en omkörning, jag har inget emot det i princip. Däremot, att närma sig och under hela vägen ha helljus på vilket gör det absolut omöjligt för mig att uppfatta något om situationen är helt värdelöst. Även om du nu var så hela släkten låg på sin dödsbädd och du bara var tvungen att ta dig till dem hjälper det inte. Det är inte en bättre omkörning för det. Tillåt mig får en chans att se vad det är som närmar sig eller med vilket avstånd, kör på halvljus och blinka i stället med helljus och gärna blinkers också för den delen. Jag hjälper gärna till, det är inte så.
Nu vet jag inte om det var någon här på forumet. Har ni varit med om liknande, gör ni liknande omkörningar?