Hur kör du?

Hur är din körförmåga?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Har kört bil sedan -88 men jag utgår från att frågan gällde MC.

Eftersom jag tog mc-kortet i höstas är jag per defination nybörjare och hade inget annat val än det första alternativet. Om man sedan kör dåligt bara för att man är nybörjare låter jag vara osagt.
Fungerar man någorlunda normalt så tar man det lugnt och undviker att köra över sin egen förmåga för att undvika att hamna i situationer som är svåra att ta sig ur om det skiter sig.

En som har några år på nacken och ligger mitt mellan nybörjare och veteran kanske har blivit "hemtam" och slappnar av lite för mycket i stället för att köra aktivt hela tiden.

Annars har jag svårt att tro att man någonsin blir en fullfjädrad förare, oavsett fordon. Allt kan ju förbättras hela tiden, även om man redan kör som en gud.

Ovanstående ska inte ses som en absolut sanning, bara mina ödmjuka funderingar kring det hela. :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
I genomsnitt kör vi alltså bättre än genomsnittet. Det är bra.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
mankan skrev:
En som har några år på nacken och ligger mitt mellan nybörjare och veteran kanske har blivit "hemtam" och slappnar av lite för mycket i stället för att köra aktivt hela tiden.

Jag tycker min brorsa har blivit lite för slapp och självsäker. Och det tror jag har å göra med att han haft körkort ett tag, då för bil. Jag som mera nybörjare verkar vara mer försiktigt och kontrollera "mera".. Men jag vet inte.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Motorcykelåkare är över lag bättre förare än de som bara kör bil.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Stoppsladd skrev:
Frågan är väl igentligen VAD som är bra?

Att köra i laglig fart och tänka på sina medtrafikanter eller göra knäskrap i varje kurva/ rondell för att sedan dra vidare med lyset i vädret :confused:

Borde snarare vara en poll om hur busigt/ lagligt man kör eller nåt eller vart jag just en moral predikare :va :D

Jag tolkade det som ren körteknik, hantering av hoj, alternativt snabb på bana.

Men jag håller med om att frågan var tillräckligt luddig för att kunna tolkas på flera sätt :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tidigare übersnabb på små krokvägar men idag en feg jävel.
På bana så trodde jag att jag va snabb, men det va jag inte.

Trots detta så är jag med min 22 år i sadeln en ganska rutinerad men feg förare :D
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Skitsvår fråga att svara på..... men nog tror jag att den som har kört mycket och är medveten om sina begränsningar samt försöker läsa trafiken i möjligaste mån...är en bra förare.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Tidigare übersnabb på små krokvägar men idag en feg jävel.
På bana så trodde jag att jag va snabb, men det va jag inte.
Det var du nog inte på gata heller, farfar.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Om man säger så här: jag blir fegare och fegare för varje säsong som går. Efter ett antal älgmöten och andra "nära döden"-upplevelser, ett par vurpor, väjningar för bilar som kör rätt ut i vägen osv. så vågar man helt enkelt inte köra som förr. Eller så kan man vända på det hela och säga att idag är jag inte bara en duktig förare utan också en säker förare :banana

(fast de flesta här drar mig på banan)
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
I suck! :hihi

Men så kör jag därefter oxå, det är bara när jag fått i öronpropparna riktigt riktigt bra och när jag befinner mig på den enda väg jag tycker mig känna till som jag kanske kanske kör hårdare och farligare än jag borde... :rolleyes:

...och jag vågar inte luta alls mycket, de där kycklingränderna ser så ruskigt hala ut...fler med samma problem? :tungan
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
Fick svara "Jag har något under normal körförmåga " det var tråkigt! :(
Har kört mycket tvåhjuligt i mina dagar men inte någe sporthoj så det är lite nytt. inte många mil man hunnit med.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag har krachat 2 bilar in i lyckstolpar.1 in i ett träd. Hojen och jag har dvs skräckupplevelser bakom oss. För varje gång man sagt "aldrig mer" så blir man en bättre förare... tror jag... :huvet
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
beror på.. vad jämför man med? Las Vegas Extremes?
eller Svensson påväg till jobbet
och vad är "bättre".. mer på bakhjulet eller mer på framhjulet än Svensson?
eller helt sonika enligt gällande trafikregler?

diffus poll det där.... :va
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag är rätt övertygad om att folk på sporhoj.com kör bättre/snabbare än många andra.

Då jag var ute på en tur med diverse folk från forumet förrförra sommaren så gick det inte särskilt bra att hänga med i deras tempo, men då jag kör själv (till och med med XT:n) så har jag kört ifrån rätt många sporthojar, men kan inte komma på när jag senast blev ifrånkörd.

Jag anser att jag själv kör "ganska bra", med tanke på att jag borde skrapat ihop en hel del erfarenhet då jag hunnit lägga 10 000 mil på fyra år, kanske mer än vad vissa kör under en livstid. Denna körning har mest gett mig rutin inom trafiken och lärt mig hur en motorcykel fungerar i alla olika situationer och väglag. Jag har inte försökt köra så fort som möjligt. Det finns säkert en hel del som kör snabbare, men frågan är om jag kunnat köra snabbare om jag vågat/försökt. Så är det nog med många. Med lite vilja kör man säkert mycket fortare, fast många trivs med att ha en del marginal. Ibland tror man dessutom att marginalerna är mindre än de är.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Namnet säger väl det mesta...
Men är man nybörjare så är man.
Det kan väl inte gå sämre med tiden. Eller?! :gnissla
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top