Video Hur kör jag?

Smagatusk

Guest
Ligg å tryck i höger av körfältet som en moppe du, men kom inte hit och klaga över att bilarna stryker sig förbi dig i samma fil sen.

Jag ligger inte i höger av körfältet och trycker. Jag ligger lite till höger av mitten, det är en jävla skillnad du...
Och en sak kan du vara lugn över och det är att jag kommer inte att gnälla över det här, ifall en bilist skulle köra lite för nära.

Winiwe

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Hoj
Honda MTX 125 R
Ja men som ni tjötar om det där, jag ska se till att sick sacka lite så blir alla nöjda ::tungan
Jag har skrivit ner alla bra synpunkter ni haft på en lista så kanske jag kommer ihåg det :)

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ja, din lille teoretiker där... När ditt körkort väl har torkat så har du kanske lite egen erfarenhet av den stora världen där man får tänka själv, utan hjälp från körskolan.

Finns många anledningar att ligga i höger spår om man inte tänker köra om. Det märker du om det har regnat och du möter en lastbil, som exempel.

Förklara gärna varför man måste synas i backspeglarna om man inte har för avsikt att köra om.

Känns dumt att kugga på körningen bara för att man vill vara resten av världen till lags.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, din lille teoretiker där... När ditt körkort väl har torkat så har du kanske lite egen erfarenhet av den stora världen där man får tänka själv, utan hjälp från körskolan.

Finns många anledningar att ligga i höger spår om man inte tänker köra om. Det märker du om det har regnat och du möter en lastbil, som exempel.

Förklara gärna varför man måste synas i backspeglarna om man inte har för avsikt att köra om.

Om du kollar med en körskollärare eller en besiktningsman så kommer dom att svara dig att man ska ligga i mitten av sin fil eller gärna något till vänster om densamma.
Min körskollärare gav mig som riktlinje att jag skulle vara ungefär där växelspaken skulle varit om jag kört bil.

Anledningen är att man ska se till att ta sin plats i filen. Ligger man för långt till höger så kommer bilister att se det som att det är fritt att klämma sig förbi och då riskerar du att bli trängd.
Bilar är större än motorcyklar och om dom lägger sig jämsides dig i samma fil och det dyker upp en refug så kan det mycket väl hända att dom klämmer ner dig i diket eller upp på trottoaren nästan utan att märka det själva.

Därför ska du ligga i mitten av filen så att du har din plats i filen. Om du vill släppa förbi någon så går du själv ut till höger när du bedömer det som lämpligt att göra så för att sedan gå tillbaka till mitten av filen när omkörningen är avklarad.

Det ska vara du som avgör när du vill lämna extra plats för en omkörning. Det ska inte vara upp till bilisten att avgöra när denne ska lägga sig jämsides dig i samma fil. Det kan sluta i styrkemätning och den vinner alltid bilen.

För övrigt.
Om du ska hålla på och svara nedlåtande till folk så se till att du inte har fel.
Ett felaktigt påstående med nedlåtande tonläge får dig bara att framstå i onödigt dålig dager.

Exemplet med lastbilen var inte direkt bra det heller. Jag antar att du menar att du i det fallet skulle ligga mer till höger för att det är dålig sikt pga regnet.
Om du då läst på lite så ska man undvika att ligga för långt till höger när det är dålig sikt pga att det kan finnas saker som står i vägrenen. Till exempel en parkerad bil eller liknande. Och då är vi där igen på den där styrkekampen som alltid vinns av bilen.
Om exemplet med lastbilen var för att du är rädd att bli blöt så skulle jag rekommendera dig att köpa ett bra allväderställ eller ett regnställ.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Om du kollar med en körskollärare eller en besiktningsman så kommer dom att svara dig att man ska ligga i mitten av sin fil eller gärna något till vänster om densamma.
Min körskollärare gav mig som riktlinje att jag skulle vara ungefär där växelspaken skulle varit om jag kört bil.

Anledningen är att man ska se till att ta sin plats i filen. Ligger man för långt till höger så kommer bilister att se det som att det är fritt att klämma sig förbi och då riskerar du att bli trängd.
Bilar är större än motorcyklar och om dom lägger sig jämsides dig i samma fil och det dyker upp en refug så kan det mycket väl hända att dom klämmer ner dig i diket eller upp på trottoaren nästan utan att märka det själva.

Därför ska du ligga i mitten av filen så att du har din plats i filen. Om du vill släppa förbi någon så går du själv ut till höger när du bedömer det som lämpligt att göra så för att sedan gå tillbaka till mitten av filen när omkörningen är avklarad.

Det ska vara du som avgör när du vill lämna extra plats för en omkörning. Det ska inte vara upp till bilisten att avgöra när denne ska lägga sig jämsides dig i samma fil. Det kan sluta i styrkemätning och den vinner alltid bilen.

För övrigt.
Om du ska hålla på och svara nedlåtande till folk så se till att du inte har fel.
Ett felaktigt påstående med nedlåtande tonläge får dig bara att framstå i onödigt dålig dager.

Exemplet med lastbilen var inte direkt bra det heller. Jag antar att du menar att du i det fallet skulle ligga mer till höger för att det är dålig sikt pga regnet.
Om du då läst på lite så ska man undvika att ligga för långt till höger när det är dålig sikt pga att det kan finnas saker som står i vägrenen. Till exempel en parkerad bil eller liknande. Och då är vi där igen på den där styrkekampen som alltid vinns av bilen.
Om exemplet med lastbilen var för att du är rädd att bli blöt så skulle jag rekommendera dig att köpa ett bra allväderställ eller ett regnställ.

Till att börja med uttryckte jag mig kanske lite galet i mitt första inlägg. Att ligga och bre sig i mitten är ju inte att bre sig, däremot menade jag att ligga och bre sig till vänster, alltså i vänster hjulspår. Med det sagt hävdar jag fortfarande att det är ok att ligga till höger om mittlinjen av högerfilen, dock ej i höger bilhjulspår, även om det inte finns en lag emot det.

Jag ligger ofta till höger om mittlinjen av min fil av den anledningen att jag möter fler idioter som gör galna omkörningar än idioter som kör om mig på ett galet sätt. Det är sällan en bilist får tillfälle att köra om mig, eftersom jag alltsom oftast kör lite för fort.
´
Jag svarade förvisso med "skitsnack" med förbehållningen att det just var det. Vid min uppkörning påpekade inte inspektören vid något tillfälle att det var fel när jag låg något till höger.

Att jag sen fortsätter att vara nedlåtande? Blir kanske den tonen per automatik när nån man påstår har fel, kontrar med att han hoppas att jag kör in i sidan på en bil.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA