Ja, din lille teoretiker där... När ditt körkort väl har torkat så har du kanske lite egen erfarenhet av den stora världen där man får tänka själv, utan hjälp från körskolan.
Finns många anledningar att ligga i höger spår om man inte tänker köra om. Det märker du om det har regnat och du möter en lastbil, som exempel.
Förklara gärna varför man måste synas i backspeglarna om man inte har för avsikt att köra om.
Om du kollar med en körskollärare eller en besiktningsman så kommer dom att svara dig att man ska ligga i mitten av sin fil eller gärna något till vänster om densamma.
Min körskollärare gav mig som riktlinje att jag skulle vara ungefär där växelspaken skulle varit om jag kört bil.
Anledningen är att man ska se till att ta sin plats i filen. Ligger man för långt till höger så kommer bilister att se det som att det är fritt att klämma sig förbi och då riskerar du att bli trängd.
Bilar är större än motorcyklar och om dom lägger sig jämsides dig i samma fil och det dyker upp en refug så kan det mycket väl hända att dom klämmer ner dig i diket eller upp på trottoaren nästan utan att märka det själva.
Därför ska du ligga i mitten av filen så att du har din plats i filen. Om du vill släppa förbi någon så går du själv ut till höger när du bedömer det som lämpligt att göra så för att sedan gå tillbaka till mitten av filen när omkörningen är avklarad.
Det ska vara du som avgör när du vill lämna extra plats för en omkörning. Det ska inte vara upp till bilisten att avgöra när denne ska lägga sig jämsides dig i samma fil. Det kan sluta i styrkemätning och den vinner alltid bilen.
För övrigt.
Om du ska hålla på och svara nedlåtande till folk så se till att du inte har fel.
Ett felaktigt påstående med nedlåtande tonläge får dig bara att framstå i onödigt dålig dager.
Exemplet med lastbilen var inte direkt bra det heller. Jag antar att du menar att du i det fallet skulle ligga mer till höger för att det är dålig sikt pga regnet.
Om du då läst på lite så ska man undvika att ligga för långt till höger när det är dålig sikt pga att det kan finnas saker som står i vägrenen. Till exempel en parkerad bil eller liknande. Och då är vi där igen på den där styrkekampen som alltid vinns av bilen.
Om exemplet med lastbilen var för att du är rädd att bli blöt så skulle jag rekommendera dig att köpa ett bra allväderställ eller ett regnställ.